شناسهٔ خبر: 45326682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ظریف در بدو ورود به مسکو:

تشکیل اتحادیه همکاری‌های۶جانبه مهمترین هدف سفر به حوزه قفقاز است

زهرا علیدادی

وزیر امور خارجه گفت: تشکیل اتحادیه همکاری‌های ۶ جانبه مهمترین هدف سفر منطقه‌ای به کشورهای حوزه قفقاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت: تشکیل اتحادیه همکاری‌های ۶ جانبه مهمترین هدف سفر منطقه‌ای به کشورهای حوزه قفقاز است.

وزیر امور خارجه با اشاره به عمق روابط راهبردی تهران و مسکو، گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه به ویژه مسئله قره‌باغ، برجام، روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی از جمله سوریه، افغانستان و یمن با وزیر امور خارجه روسیه رایزنی خواهیم کرد.

وی افزود: روابط ایران و فدراسیون روسیه اقتضا می‌کند که تماس‌ها به صورت مستمر و مرتب انجام شود و همه گیری کرونا نیز باعث نمی‌شود که ما این تماس‌ها را متوقف کنیم.

ظریف در خصوص اهداف سفرش به روسیه گفت: این سفر چندین هدف دارد که یکی آنها بحث روابط دو جانبه است، روابط ما با روسیه روابطی راهبردی ست و نیاز است که همواره به آن بپردازیم و مسائلی که در این روابط هست را حل و فصل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان بحث در خصوص مسائل منطقه را یکی دیگر از اهداف سفر خود عنوان کرد و گفت: بعد از بحران قره باغ و جنگی که در منطقه و همسایگی ما و در کنار مرزهای ما اتفاق افتاد با تلاش فدراسیون روسیه و آقای پوتین این جنگ تمام شد و توافق‌هایی صورت گرفت که به نظر ما اجرای این توافقات برای ایجاد منافع مشترک به خصوص در زمینه ترانزیت مهم است.

وی ادامه داد: در زمینه پیشرفت در همکاری‌ها گفتگوهای بسیار خوبی با آقای علیف و دیگر دوستان در آذربایجان داشتیم و انشاالله این مذاکرات را در روسیه نیز ادامه خواهیم داد و در سفرهای دیگر به کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و ترکیه نیز پیشنهادها برای همکاری شش جانبه را در مسائل منطقه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود برجام و مسائل پیرامون آن را از جمله موضوعات مهم سفر خود به روسیه اعلام کرد و گفت: شرایط بین‌المللی بحث برجام و ضرورت اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها موضوعی ست که مورد تاکید ایران و روسیه بوده و در این خصوص بحث خواهیم کرد، همچنین مسائل دیگر منطقه مانند بحث سوریه، یمن و مسائل این چنینی مورد گفت و گوی ما قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه گفت: این سفر با توجه به اینکه ما مباحث مربوط به قره باغ را پیش رو داریم، گفت و گوهای چندجانبه در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین با توجه به شرایط بین المللی با رفتن ترامپ، جهان شرایط ویژه ای دارد که نیاز است ما و روسیه مواضع مان را هماهنگ کنیم.

نظر شما