شناسهٔ خبر: 45326033 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تاکید وزیر ورزش بر همگرایی بین نهادهای متولی ورزش همگانی

ساناز سلیمان آبادی

وزیر ورزش و جوانان در جلسه شورای ورزش همگانی تاکید کرد باید همگرایی بین نهادهای متولی ورزش همگانی به یک اصل تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از فدراسیون ورزشهای همگانی، چهارمین جلسه شورای ورزش همگانی با حضور مسعود سلطانی فر به منظور بررسی فعالیت‌های ارگان‌ها و نهادی‌های متولی ورزش همگانی در شش ماهه دوم سال ۹۹ عصر دوشنبه برگزار شد. در این نشست عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش و جوانان، فرهادی زاد معاون ورزش بانوان، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، محسنی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران، بنی تمیم مدیر کل توسعه ورزش همگانی، ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی، باران چشمه سرپرست فدراسیون زورخانه ای و کشتی پهلوانی، میرجلیلی رئیس سازمان بسیج ورزشکاران، زیارتی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری‌های کشور، صادقی فر حضور داشتند.

تفاهم نامه سه جانبه همکاری با حضور معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی و افشین ملایی رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در چهارمین جلسه شورای ورزش همگانی کشور به امضا رسید. این تفاهمنامه سه جانبه به همت لیلا نجفی جویباری سرپرست سازمان توسعه فعالیت بدنی فدراسیون ورزشهای همگانی منعقد شده است.

سلطانی فر در این نشست مجموع اقدامات انجام شده توسط ارگان‌ها و نهاد را مثبت خواند و گفت: این مجموعه اقدامات مکمل می‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند، برنامه‌های خوبی در آموزش و پرورش و شهرداری انجام شده است و مجموع این اقدامات می‌تواند به توسعه برساند.

سلطانی فر پیش شرط توسعه فردی را سلامت جسمانی خواند و تاکید کرد: انسان سالم، انسان آگاه، فردی است که در وهله نخست از سلامت جسمانی برخوردار باشد، فردی توسعه یافته است که هم آگاه و بادانش است و هم از سلامت جسمانی برخوردار است.

وی گفت: ما در حوزه توسعه کشور هر اقدامی انجام بدهیم، در توسعه زیرساخت‌ها گام‌های موثری برداریم، اگر در حوزه فرهنگی درست عمل نکنیم، توسعه پیدا نخواهیم کرد، داستان توسعه کشورهای پیشرفته، با تمرکز بر آموزش و پرورش و آموزش عالی بوده است.

وی افزود: در بخش ورزش باور جدی همه صاحب نظران این است که حتماً کشورهایی که در حوزه ورزش قهرمانی موفق هستند، در مسابقات جهانی و المپیک‌ها کسانی هستند که در ورزش همگانی برنامه‌های گسترده‌ای را اجرا کنند و از دامن ورزش همگانی قهرمانان بزرگ ساخته و شده است. در طول ۴۲ سال انقلاب با کمبود زیرساخت ورزشی روبرو نیستیم، در اکثریت نقاط شهری کشور و حتی در روستا امروز امکانات ورزشی خوبی دارد، هم وزارت ورزش و جوانان اقدامات موثری برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی فراهم کرده است، هم بسیج بسیاری از اماکن ورزشی را ساخته است، آموزش و پرورش نیز اماکن بسیاری را ساخته است.

سلطانی فر در خاتمه فقدان برنامه جامع هماهنگ بین نهادهای متولی ورزش را یک آسیب جدی خواند و خاطر نشان کرد: آن چیزی که ما از آن رنج می بریم، فقدان یک برنامه راهبردی برای تحقق همگرایی بین نهادهای متولی ورزش همگانی است، همه نهادهای متولی ورزش همگانی خواستار بهبود وضعیت ورزش هستند، بالاخص در خصوص ورزش بانوان این برنامه جامع و کامل بهره برداری از اماکن ورزشی با چه فرمول و شیوه‌ای باید استفاده کرد، باید ملاکی برای استفاده تمامی ارگان‌ها تعریف بشود. اگر بتوانیم این برنامه را به صورت یک برنامه جامع برای توسعه ورزش همگانی تهیه کنیم و به تفاهم برسیم برای همه نمایندگان ما در استان‌های مختلف ابلاغ کنیم، توانسته‌ایم یک قدم اساسی برداریم.

عبدالحمید احمدی در این مراسم گفت: طبق گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده ۵۰ درصد مردم در ورزش همگانی مشارکت دارند که این گزارش مورد تایید قرار گرفته است.

احمدی با اشاره به میزان فعالیت بدنی هر ایرانی در طول هفته اظهار داشت: در این گزارش میزان فعالیت بدنی ۴ ساعت در طول هفته گزارش شده است و افزایش مدت زمان فعالیت بدنی دستاورد قابل توجهی است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای خوبی که در این دوره به ثمر نشست، بروز رسانی قانون ورزش کشور بود که پس از ۴۹ سال به عنوان یک سند بالادستی روزآمد شد و این قانون ظرفیت‌های خوبی برای ورزش همگانی پیش بینی کرده و امید است با اجرایی شدن این قانون هدف اول وزارت ورزش و جوانان توسعه و تامین ورزش همگانی است و وظایف وزارتخانه بندهای بسیار مهمی برای توسعه ورزش همگانی پیش بینی شده است، که از مهم‌ترین بندی‌های آن تحقق ورزش رایگان برای عموم مردم است که در بند سوم اصل سوم قانون اساسی استناد می‌کند.

افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی نیز گفت: در بیانیه‌ای که به امضای ۱۱۸ کشور عضو سازمان ملل رسیده است، فعالیت بدنی یکی از ضروریات بهزیستی در دوران پسا کرونا مطرح شده است.

ملایی یادآور شد: فضای مجازی هم اکنون عمده ترین فضا برای آموزش ورزش و توسعه فعالیت بدنی در شرایط کرونایی در نظر گرفته شده است و بستری برای سنجش و ارزیابی فعالیت بدنی مردم در دوران کرونا است به همین منظور فدراسیون ورزش‌های همگانی سه طرح را در قالب زمستان فعال طراحی و اجرا کرده است.

وی افزود: نخستین طرح بازی و نشاط کودکانه است، در طرح ملی بازی و نشاط و کودکانه با به کارگیری بازی‌های هدفمند حرکتی با محوریت والدین به منظور توسعه فعالیت بدنی کودکان هم اکنون در سراسر کشور در حال اجراست. با اعمال بازی‌های هدفمند به دنبال بهبود مهارت‌های حرکتی بالاخص مهارت‌های پایه است.

وی گفت: پروژه دوم اجرای لیگ تندرستی ایران است که به منظور ترویج فعالیت بدنی در بین آحاد مردم با ایجاد رقابت بین فردی آغاز به کار کرده است.

وی در خاتمه طرح ملی نشاط را به عنوان آخرین پروژه فدراسیون در طرح زمستان فعال معرفی نمود که در این طرح فعالیت بدنی و بازی‌های الکترونیک با یکدیگر تلفیق شده و مجموع امتیازات فعالیت بدنی و امتیازهای بازهای الکترونیک مبنای ارزیابی فرد است.

نظر شما