شناسهٔ خبر: 45324962 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد :

توان تولید کامل یخچال را در داخل کشور نداریم / گارانتی‌های تقلبی مشکل اصلی لوازم خانگی

رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی می‌گوید: در زمینه تولید یخچال ،کمپرسور، ترموستات، گاز کاملا وارداتی است.

صاحب‌خبر -

علی جمالی، رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت این صنف گفت: حدود هزار و 200 فعال صنفی با مجوز و پروانه در صنف ما فعالیت می‌کنند که حدود 150 عضو از هزار و 200 عضو فعال تولید کننده هستند که شامل تولید یخچال‌های صنعتی، قطعات لباسشویی، بستنی‌ساز، یخ‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و ویروس کرونا مانند هر صنف دیگری بر روی فعالیت‌های این صنف نیز تاثیر گذاشته است، گفت: نبود ثبات در بازار ارز و کمبود نقدینگی و دخالت دلالان و واسطه ها در واردات و صادرات کالاها از جمله مشکلات اصلی ماست.

وی ادامه داد: بسیاری از کالاهایی که توسط دلالان وارد می شود متفرقه است و هیچ شرکت و برند خاصی آ‌نها را حمایت نمی‌کند بسیاری از آنها به دورغ یک شرکت خارجی را اعلام می‌کنند و در داخل خود را وارد کننده محصولات آ‌ن شرکت معرفی می‌کنند امروز حدود 90 درصد قطعاتی همچون کمپرسور، یخچال، گاز و سایر قطعات که از طریق مبادی غیررسمی وارد می‌شود تقلبی است و نه تنها ارز از کشور خارج می شود بلکه به کیفیت محصولات داخلی نیز لطمه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه دو  کارخانه در داخل کمپرسور یخچال تولید می‌کردند اما به دلیل عدم حمایت تعطیل شدند ا فزود: در دهه 70 کمپرسور یخچال از کشورهای ژاپن و آ‌لمان و ارد کشور می‌شد و واردات پیش از این توسط تعاونی‌های مشخص انجام می‌شد. امروز از چین، تایلند و سایر کشورهای اجناس تقلبی و ضعیف وارد کشور می‌شود.

جمالی ادامه داد:‌ در سال حدود صد هزار یخچال صنعتی تولید می‌شود و میزان تولید یخچال خانگی نیز در سال بیش از یک و نیم میلیون دستگاه است و یخچال صنعتی به دلیل آ‌نکه مشتری کمتری دارد و صادرات آن نیز مقرون به صرفه نیست تولید آن توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در بخش قطعات ماشین لباسشویی قطعات زیادی در داخل کشور تولید می‌شود و متاسفانه به دلیل بالا بودن مواد اولیه و همین طور ورود محصولات بی‌کیفیت قدرت تولیدکننده داخلی کاهش پیدا کرده و اینکه گفته می شود ما می‌توانیم مثلا یخچال را در داخل کاملا تولید کنیم خیلی حرف درستی نیست.

وی ادامه داد: دستگاه یخچال سه قطعه اصلی دارد که شامل کمپرسور با عنوان قلب یخچال، ترموستات به عنوان مغز و گاز یخچال به عنوان قطعات اصلی کاملا وارد می‌شود و فقط ورق فولاد مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و فقط بدنه یخچال در داخل تولید می‌شود.

جمالی با اشاره به اینکه اگر دولت قصد کمک به این صنعت را دارد باید با همکاری اتحادیه‌ها دست دلالان را کوتاه کند افزود: باید واردات کاملا مشخص باشد که توسط چه کسی انجام می‌شود و هویت واردکننده و صادرکننده معلوم باشد.

وی با اشاره به مشکل کارت گارانتی های تقلبی در لوازم خانگی بخصوص یخچال و ماشین لباسشویی گفت: بسیاری از کسانی که خودشان را نمایندگی و یا خدمات پس از فروش معرفی می‌کنند مجوزهای لازم را ندارند و حتی یک دفتر نیز ندارند و یک شماره گرفته‌اند و از منزل کارهای خدماتی را انجام می‌‌دهند و مورد تایید هیچ شرکتی نیستند دولت باید به اتحادیه قدرت اجرایی بدهد تا جلوی این تخلف‌ها را بگیرد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در بحث گارانتی‌های تقلبی، فروشندگانی هستند که یک کالا را از مبادی غیررسمی وارد کردند و همراه کالا یک کارت گارانتی تقلبی می‌فروشند کارت گارانتی را باید تولیدکننده و یا وارد کننده‌ای بدهد که از وزارت صمت مجوز دارد و لذا مردم فریب قیمت‌های کم را نخورند و فقط از نمایندگی‌های مجاز کالاهای خود را بخرند.

جمالی افزود: بسیاری از کالاها به صورت قاچاق از طریق مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و بعد از طریق بازارهایی همچون بانه به تهران می‌آید و فروشندگان در تهران با یک برچسب تقلبی کالا را تبدیل به یک برند معتبر می‌کنند و بعد یک کارت گارنتی تقلبی نیز برای آ‌ن صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: باید وزارت صمت با همکاری اتحادیه تعدادی از اعضای صنوف را معرفی و مشخص کند که خدمات گارانتی و کارت گارانتی توسط این اعضا صادر می‌شود و سایر کارت‌ها فاقد اعتبار است.   
4

 

نظر شما