شناسهٔ خبر: 45319691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصغری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش ۶ هزار تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ از ۲۲ هزار تومان به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان در بازار کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

هدایت اله اصغری مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های قبلی، قیمت تخم مرغ در حال نزدیک شدن به نرخ مصوب است.

او با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو تخم مرغ از ۲۲ هزار تومان به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان کاهش یافته است، افزود: قیمت هر شانه تخم مرغ بسته‌بندی هم به ۳۶ هزار تومان رسیده است.

اصغری ادامه داد: با احتساب هزینه‌های تولید، قیمت منطقی هر کیلو تخم مرغ از دیدگاه ما ۱۵ هزار و ۷۳۳ تومان معادل شانه‌ای ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است که به سازمان حمایت هم این نرخ را اعلام کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم، بیان کرد: روز گذشته ۱۲۲ تن تخم مرغ در بارانداز پایانه تهرانپارس مانده و جذب نشده است که این امر نشان می‌دهد ما در تولید مشکلی نداریم و تولید نسبت به مصرف در نقطه سر به سر قرار دارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تخم مرغ جایگزین دیگر محصولات پروتئینی است، بیان کرد: با توجه به میزان تولید، ۵ تا ۱۰ درصد مازاد تولید داشتیم که در شرایط فعلی که تخم مرغ جایگزین دیگر کالاهاست، تولید و مصرف در نقطه سر به سر قرار دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خبر‌های منتشر شده پیرامون چالش تولید مرغ در ماه‌های آتی را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: بخشی از ذرت داخلی در ماه‌های مهر، آبان و آذر برداشت و بخشی از نیاز واحد‌های مرغداری را تامین می‌کند که با آزاد شدن نرخ ارز، حداقل قیمت ذرت به ۶ هزار تومان و حتی بالاتر می‌رسد که با این وجود سوال ما این است که دولت به عنوان دستگاه حاکمیتی برای خرید تضمینی گندم چه تدبیری اندیشیده است؟ چرا که با عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، کشاورزان تمایلی به کشت ندارند و به سراغ کشت ذرت می‌روند.

به گفته او، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت یاید مباحث حاشیه‌ای را در نظر بگیرد چرا که اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد، پیامد‌های سویی به همراه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در سال جای این سوال مطرح است که آیا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جامعه کشش دارد؟ آیا مزیتی برای صادرات داریم؟ به عنوان مثال دولت ترکیه با آزاد کردن ارز، مشوق صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار داد تا آن‌ها بتوانند محصول تولیدی خود را در رقابت با رقبا صادر کنند که متاسفانه چنین تدبیری را در کشور نمی‌بینیم.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در پایان تصریح کرد: گرچه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به علت عدم دسترسی همه واردکنندگان به آن، رانت شکل گرفت، اما دولت به بهانه ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارتی داشت، حال سوال این است که با حذف ارز ترجیحی، تعیین کننده قیمت چه کسی خواهد بود؟ با فرض بر اینکه ذرت و سویا با ارز آزاد وارد می‌شود، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چرا که یارانه‌ای که مردم می‌گیرند تنها معادل یک شانه تخم مرغ است.

انتهای پیام/

نظر شما