شناسهٔ خبر: 45319660 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

واکنش‌ها به یک ناهنجاری اجتماعی/ در نظام اسلامی «قانون» برای همگان یکسان است

حجم پیام‌ها در فضای مجازی نشان از مطالبه جدی مردم برای برخورد با کسانی دارد که قانون را رعایت نمی‌کنند و تفاوتی ندارد که این فرد در چه مقام و جایگاهی باشد.

صاحب‌خبر -

واکنش‌ها به یک ناهنجاری اجتماعی/ «قانون» برای همگان یکسان استگروه اجتماعی دفاع‌پرس: طی چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌دهد مامور وظیفه راهور اجازه تردد به ماشین نماینده مجلس از خط ویژه را نمی‌دهد. برابر ادعای مامور راهور، پس از این موضوع نماینده مجلس سیلی بر گوش این سرباز وظیفه می‌زند. این اتفاق در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه دولت رخ داده است.

سرباز وظیفه «اکبری» در کلیپی که در فضای مجازی پخش شده درباره موضوع رخ داده آورده است: «من مأمور شیفت تقاطع دروازه دولت بودم که راننده نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به صورت من زد. من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلمبرداری کرده است.»

پس از این اقدام، تعداد زیادی از مردم حاضر در محل، دور ماشین نماینده مجلس را گرفته و به شدت به حرکت زشت او واکنش نشان دادند.

ورود پلیس به این موضوع و دستور فرمانده ناجا
پخش این فیلم در فضای مجازی بازتاب و واکنش‌های گسترده‌ای داشت به طوری که سردار «مهدی حاجیان» در واکنش به انتشار خبری مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مأمور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار داشت: سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه صیانت از حقوق آحاد پرسنل نیروی انتظامی از دستورات اکید فرمانده نیروی انتظامی است، افزود: اعتقاد، باور و تأکید سردار اشتری همواره بر این است که سربازان وظیفه را همچون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت و حق و حقوقشان لحظه‌ای دریغ و درنگ نکنیم، ایشان بار‌ها به همه فرماندهان تأکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند بنابراین اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.

این مقام انتظامی تأکید کرد: در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.

ورود رئیس مجلس به ماجرا
ماجرای سیلی نماینده مجلس بر صورت مامور وظیفه راهور علاوه بر فضای مجازی در فضای حقیقی نقل صحبت‌های مردم می‌شود و از این اقدام نماینده مجلس متعجب می‌شوند؛ موضوع به قدری پیچیده می‌شود که محمدباقر قالباف رئیس مجلس در واکنش به انتشار فیلم برخورد نامناسب این نماینده مجلس با سرباز راهنمایی و رانندگی در صفحه شخصی خود، نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست.

وی افزود: در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.

واکنش ستاد کل نیرو‌های مسلح به ماجرا
در ادامه این واکنش‌ها امیر دریادار «رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در خصوص درگیری نماینده مجلس با یکی از سربازان نیروی انتظامی اظهار داشت: معاونت حقوقی ناجا وارد عمل شده و در حال تنظیم شکایتی در این‌خصوص است و از طریق دادگاه کارکنان دولت به این پرونده رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن موضوع مسئله پیگیری خواهد شد.

وی افزود: فرض کنیم که سرباز هم در این رابطه مقصر بوده باشد، اما هیچ فردی حق ندارد سربازی را که در حال انجام وظیفه است، مورد ضرب و شتم قرار دهد. این پرونده در حال بررسی ستاد کل است و نتیجه آن متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید.

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران در واکنش به پرونده درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه راهور اظهار داشت: بلافاصله پس از اینکه از این موضوع اطلاع پیدا کردم، سریعا دستورات لازم را به معاونت حقوقی و بازرسی کل ناجا جهت بررسی موضوع و رسیدگی به آن صادر کردم و امید است هرچه زودتر بررسی‌ها به نتیجه برسد.

وی افزود: حتما از مامور وظیفه‌شناس حمایت خواهیم کرد؛ نیرو‌های پلیس به صورت شبانه‌روز در اقصی‌نقاط کشور در شرایط اقلیمی مختلف اعم از سرما و گرما، انجام وظیفه می‌کنند و همه باید به قانون احترام بگذارند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: قانون برای همه یکسان است و همه ملزم به اطاعت از قانون هستند و البته انتظار داریم کسانی که مسئولیت و یا جایگاهی دارند بیش از دیگران نسبت به رعایت قانون التزام داشته باشند.

سردار اشتری با بیان اینکه همواره از نیرو‌های وظیفه‌شناس و متعهد حمایت کرده ایم، خاطرنشان کرد: زوایای مختلف این موضوع روشن و در حال بررسی است و قطعا از این مامور وظیفه‌شناس نیز حمایت خواهیم کرد؛ چرا که همه در مقابل قانون یکسانند و باید از آن تمکین کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که در سنوات گذشته نیروی انتظامی در مواجهه با چنین حوادثی، چگونه ورود پیدا کرد و به نتیجه رسید، عنوان کرد: در نمونه مشابه که دو سال گذشته در فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد و پس از بررسی‌های دقیق، تخلف نماینده احراز شد، از نماینده مذکور شکایت کردیم و ضمن رسیدگی موضوع توسط دادگاه، نماینده مذکور ملزم به عذرخواهی و کسب رضایت شاکی و خانواده اش شد که این موضوع و نتایج آن در فضای مجازی هم انعکاس داده شد.

وی خطاب به نیرو‌های پلیس تاکید کرد: وظایف خود را مقتدرانه، قانونمندانه و هوشمندانه انجام دهید و در خدمت مردم باشید؛ امید است که خدمات ما مورد رضایت خداوند و مردم قرار گیرد.

مطالبه جدی مردم برای برخورد با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند
حجم پیام‌ها در فضای مجازی نشان از مطالبه جدی مردم برای برخورد با کسانی دارد که قانون را رعایت نمی‌کنند؛ و تفاوتی ندارد که این فرد در چه مقام و جایگاهی باشد.

حال با توجه به پیگیری‌های سازمان بازرسی ناجا، معاونت حقوقی و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد تا دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما