شناسهٔ خبر: 45319270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ابراز نگرانی بایدن درباره شیوه برخورد مسکو با «ناوالنی» و حملات هکری روسیه

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره «شیوه برخورد دولت روسیه با آلکسی ناوالنی، حملات هکری روسیه و همچنین تشویق مسکو به قتل نظامیان آمریکایی در افغانستان» ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز،  «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده عصر روز دوشنبه به وقت واشنگتن در سخنانی اعلام کرد که شاید این کشور با روسیه بر اساس منافع مشترک اقدام کند، اما نگران برخی از مسایل مربوطه است.

بایدن گفت: از جمله مسایلی که برای واشنگتن نگران کننده است، وضعیت «آلکسی ناوالنی» منتقد مطرح کرملین و شیوه برخورد مسکو با وی که در بازداشت روسیه به سر می‌برد، است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بایدن تأکید کرد که همکاری آمریکا با روسیه درباره پیمان «استارت» (پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه) مانع این نخواهد شد که واشنگتن درباره ناوالنی ابراز نگرانی نکند.

«آلکسی ناوالنی» وبلاگ نویس مخالف روس در اواسط تابستان گذشته با نشانه‌های مسمومیت به کشور آلمان اعزام شده بود، بعد از درمان در یکی از کلینیک‌های برلین، اخیرا هفته گذشته هنگام ورود به فرودگاه مسکو، دستگیر شد و تا تعیین وضعیتش از لحاظ قضایی، در بازداشت بسر خواهد برد. دولت آلمان و برخی دیگر کشورهای غربی، دولت روسیه را به دست داشتن در وضعیت پیش آمده برای این وبلاگ نویس مخالف دولت متهم کرده‌اند، ولی مقامات مسکو این اتهامات را تکذیب و آن را بی‌اساس می‌داند.

جو بایدن در ادامه اظهاراتش علیه روسیه این کشور را همچنین به دست داشتن در حملات هکری اخیر در آمریکا و تشویق به کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان متهم و درباره این مسایل ابراز نگرانی کرد.

دولت آمریکا معتقد است که روسیه چندی پیش به دنبال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و شکست ترامپ، بیش از 200 سازمان و نهادهای مهم ایالات متحده را هک کرده است؛ اما مسکو این اتهامات را رد کرده و آن را بی پایه و اساس خواند.

در حالی که رسانه‌های آمریکا و همچنین مقامات ارشد این کشور آشکارا از روسیه به عنوان عامل اصلی حملات سایبری به نهادهای فدرال و شرکت‌های آمریکایی نام می‌برند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از اینکه رسانه‌ها و مقامات کشورش هرگونه خرابکاری در آمریکا را به روسیه نسبت می‌دهند، به‌شدت انتقاد کرد.

از سوی دیگر، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از اظهارات ترامپ درباره حملات هکری، روسیه را مسئول این حملات دانست و گفت: هیچ شکی نیست که روسیه پشت حملات هکری اخیر علیه ایالات متحده قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما