شناسهٔ خبر: 45318708 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

کدام واکسن خارجی وارد ایران می‌شود؟

اشاره: رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت وعده داده‌اند که در روزهای آینده واکسن ایمن کرونا وارد کشور شود، اما معلوم نیست چه واکسنی می‌خواهد وارد کشور شود. در این رابطه دکتر مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «وزارت بهداشت به دنبال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد است و احتمال واردات این واکسن نوترکیب در هفته‌های آینده وجود دارد. واکسن داخلی برکت نیز احتمالاً خرداد ۱۴۰۰ آماده می‌شود.» همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تأیید و صدور مجوز واردات واکسن کرونا بر عهده سازمان غذا و دارو است. از سوی دیگر معاون وزیر بهداشت با توجه با افزایش سفرها در ماه‌های آینده به استان‌های جنوبی هشدار داد و گفت: تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ در استان‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر اتخاذ شود.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

مینو محرز روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا درباره اعلام وزیر بهداشت مبنی بر واردات اولین محموله واکسن کرونا در روزهای آینده درباره نوع واکسن وارداتی کرونا توضیح داد: دقیق نمی‌دانم وزارت بهداشت چه واکسنی را می‌خواهد وارد کند اما قبل از اعلام وزیر بهداشت، شنیده بودم که می‌خواهند واکسن آسترازنکا را از سوئد وارد کنند.
وی افزود: دقیق اطلاع ندارم که این محموله واکسن کی قرار است به ایران برسد اما ظاهراً اولین محموله واکسن کرونا که قرار است به ایران وارد شود، واکسن آسترازنکاست که یک واکسن نوترکیب (ریکامبیننت) است. این واکسن مورد تأیید است و سازمان بهداشت جهانی هم آن را تأیید کرده است. اثربخشی و ایمنی آن تأییدشده است و نگهداری آن در دمای معمولی یخچال هم امکان‌پذیر است.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شایعات واردات واکسن آسترازنکا از هند توضیح داد: بزرگ‌ترین کارخانه واکسن‌سازی دنیا در هند است و تا جایی که اطلاع دارم هند هم واکسن کرونا را تولید کرده است تا جایی که اطلاع دارم، کشور هند اعلام کرده اولویت این کشور واکسیناسیون مردم خود این کشور است و فعلاً صادرات واکسن در اولویت این کشور نیست اما اگر بنای بر صادرات داشته باشد خیلی از کشورها به این کشور سفارش خرید واکسن می‌دهند.
محرز ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود قاعدتاً فعلاً ایران می‌تواند واکسن نوترکیب کرونا را از شرکت آسترازنکا سوئد وارد کند مگر اینکه بخواهند واکسن ویروس ضعیف شده کرونا را از هند وارد کنند و در هر صورت واردات یکی از این دو واکسن در دستور کار خواهد بود.
وی گفت: تولید واکسن کرونا با فناوری بایو یا نوترکیب موضوع جدیدی نیست. در کشور ما نیز شناخته‌شده است و قبلاً هم واکسن‌های نوترکیب در ایران مورداستفاده قرارگرفته است ازجمله واکسن هپاتیت بی. واکسن نوترکیب کرونا نسبت به واکسن فایبر که از فناوری جدید و نوآورانه MRNA استفاده می‌کند، شناخته‌شده‌تر است و عارضه‌ای ندارد، نگهداری آن هم سخت نیست. واکسن فایبر و مدرنا یک نوع نوآوری در صنعت واکسن‌سازی است که جای خوشحالی دارد اما هنوز برای قضاوت درباره این واکسن زود است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شروع واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون ایران، کادر بهداشتی و درمانی در اولویت تزریق واکسن هستند و هر زمان که این واکسن‌ها وارد شد، به این گروه تزریق می‌شود، حدود ۴۵۰ هزار نفر در وزارت بهداشت شاغل هستند و با احتساب کادر بهداشت و درمان در بخش خصوصی و مشاغل مرتبط و همچنین گروه‌های پرخطر اولویت دار دیگر شاید در مرحله اول حدود یک‌میلیون نفر در اولویت واکسیناسیون هستند و باید حدود دو میلیون واکسن برای گروه‌های اولویت دار تأمین شود چون واکسن کرونا برای اثربخشی نیازمند دو نوبت تزریق است.محرز گفت: بعد از کادر درمان، سالمندان و افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند افراد مبتلا به بیماری‌های خاص یا دیابت و بیماری‌های قلبی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.

تأیید و صدور مجوز واردات واکسن کرونا بر عهده سازمان غذا و دارو است
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مطابق مقررات و فرآیند مصوب کمیته ملی واکسن، در صورتی که مجوز مصرف و ورود هر واکسن کرونا صادر شود، هیئت‌امنای ارزی با انجام فعالیت‌های بازرگانی لازم نسبت به واردات واکسن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام می‌کند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، کیانوش جهان پور ضمن بیان این مطلب افزود: امور بازرگانیِ مربوط به واردات واکسن کووید ۱۹ بر عهده هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران قرارگرفته و بر اساس مقررات و تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واردات واکسن کرونا مانند همه واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک، نیاز به صدور مجوز و تأییدیه‌های لازم از حوزه‌های ذی‌ربط وزارت بهداشت ازجمله سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع ملی دارد.
وی ادامه داد: در صورتی که مجوزهای مربوطه توسط سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن کرونا صادر شود، این هیئت با انجام فعالیت‌های بازرگانی لازم نسبت به واردات واکسن اقدام می‌کند.

هشدار نسبت به موج چهارم کرونا 
در استان‌های جنوبی
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.
به گزارش ایرنا از وبدا، محمد اسماعیل مطلق در بخشی از این نامه آورده است: با توجه به ارزیابی‌های میدانی و مذاکرات حضوری در خصوص موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار این بیماری مهلک، تعیین استراتژی و نقشه راه در این راستا در سال جاری و سال آتی با توجه به ایام و مناسبت‌های پیش رو (تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، ماه مبارک رجب، شعبان، رمضان) مورد تأکید است.مطلق همچنین بر تدوین پروتکل ویژه برای مهار بیماری با توجه به وضعیت حساس سه استان (خوزستان، بوشهر و هرمزگان) از نظر داشتن سواحل مرزی گسترده، تردد زیاد بین مرزی، وجود مراکز صنعتی نفت و پتروشیمی (پارس جنوبی و عسلویه) تجمع و تردد کارگری از این مناطق به تمام نقاط کشور و کشورهای همسایه نظیر عراق و حوزه خلیج‌فارس، وجود بازارچه‌های مرزی و گمرکات و تردد مسافران از اقصی نقاط کشور برای خرید و گذران تعطیلات در فصول زمستان و بهار تأکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما