شناسهٔ خبر: 45318652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کاخ الیزه در بیانیه‌ای خبر داد

رایزنی «برجامی» بایدن و مکرون

دنیای‌اقتصاد : کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌اند. همزمان وزیرخارجه فرانسه نیز با اعلام شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران خواستار یافتن راهکاری برای بازگشت به برجام شد. با احتمال بازگشت ایالات‌متحده به برجام، تکاپوی اروپا برای حفظ این توافق و اجماع دوباره با آمریکا قوت گرفته است.

صاحب‌خبر -

در همین ارتباط کاخ الیزه روز یکشنبه اعلام کرد که یکی از موضوعات مورد بحث در گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه هسته‌ای ایران بوده است. به گزارش «ایسنا» الیزه اعلام کرد، رهبران دو کشور در این گفت‌وگو که نخستین رایزنی آنها پس از مراسم تحلیف بایدن محسوب می‌شود، «تمایل خود را برای همکاری مشترک به منظور برقراری صلح در خاورنزدیک و خاورمیانه و به‌ویژه مساله هسته‌ای ایران ابراز کردند.» کاخ سفید نیز در بیانیه خود درباره این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد که رهبران دو کشور خواستار تقویت روابط دوجانبه از طریق ناتو و اتحادیه اروپا شدند. بایدن پیش‌تر با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز تلفنی صحبت کرده که موضوع ایران در این گفت‌وگو هم مطرح شده بود.

همزمان وزیر امورخارجه فرانسه رویکرد فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران را شکست‌خورده دانست و خواستار یافتن راهکاری برای بازگشت به برجام شد. به گزارش «ایرنا» ژان ایو لودریان روز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه فرانسوی «رادیو فرانس انتر»، با ابراز تردید درباره موثر بودن تحریم‌های ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، در عین حال ادعاهای تکراری خود درخصوص جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر مطرح کرد.

او که چند روز پیش نیز ادعاهای واهی درمورد ایران مطرح کرده بود، در گفت‌وگو با رادیو فرانس‌انتر مدعی شد رویکرد فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ ایران را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق داده است. لودریان که کشورش یکی از معدود صاحبان سلاح هسته‌ای در جهان است و رد پای آن در تامین سلاح و تجهیزات نظامی برای کشورهای ناقض حقوق‌بشر نظیر عربستان سعودی در جنگ علیه مردم یمن به وضوح دیده می‌شود، ادعا کرد: وضعیت بسیار خطرناک است؛ چراکه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند پیامدهای ژئواستراتژیک قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. وی تاکید کرد: از این‌رو یافتن راهکاری برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران (برجام) اجتناب‌ناپذیر است.

لودریان بدون اشاره به بی‌عملی‌های فرانسه و در مجموع، بی‌عملی‌های اروپا در قبال برجام و بدون اینکه حرفی درباره نقش تروئیکای اروپایی در بی‌اثر بودن برجام بزند، گفت: رویکرد ترامپ در قبال ایران به‌خصوص اعمال سیاست فشار حداکثری علیه این کشور نتیجه معکوس به‌دنبال داشته؛ در واقع ترامپ خواهان عدم دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای بوده اما واقعیت آن است که فاصله زیادی نمانده تا ایران بتواند به سلاح هسته‌ای مجهز شود. وزیر امورخارجه فرانسه اخیرا نیز ادعاهایی بی‌اساس درخصوص برنامه‌های تسلیحاتی کاملا متعارف ومشروع ایران مطرح کرده است؛ درحالی‌که کشورش سال‌هاست که با نقض صریح حقوق ‌بشر، مشتریان خاورمیانه‌ای و صاحب پترودلارهای فراوان را علیه ملت‌های بی‌دفاع مسلح می‌سازد.

ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه شامگاه روز شنبه (۲۷ دی) نیز در گفت‌وگویی مدعی شد: احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران انجام دهیم. او افزود: مهم است که ترتیباتی برای بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای انجام شود. وزیرخارجه فرانسه در ادامه گفت: ایران درحال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است. در واکنش به این ادعای لودریان، محمدجواد ظریف توییت کرد: همکار محترم: شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار. وزیر امورخارجه با یادآوری این واقعیت که این «شما» هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید، افزود: از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت «شما» برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست بردارید.

ادعای برلین

وزیرخارجه آلمان نیز ضمن استقبال از مواضع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد اروپا و واشنگتن در کنار هم می‌توانند مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» در آستانه نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا بر موضع مشترک اروپا و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. ماس در صفحه توییتر خود بخش‌هایی از اظهارات روز دوشنبه خود پیش از برگزاری نشست وزرای‌خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را منتشر کرد. این مقام ارشد آلمانی در این بخش از سخنان خود، از مواضع جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره مسائل بین‌المللی و نظرات وی درباره کشورهای اروپایی تمجید کرد. وزیرخارجه آلمان گفت: «ما بسیار خوشحال هستیم که جو بایدن می‌خواهد ایالات‌متحده آمریکا را به‌عنوان شریک قابل اعتماد برای صلح به صحنه بین‌المللی برگرداند. این چیزی است که از ایالات‌متحده آمریکا انتظار می‌رود.»

دوران فرصت

همزمان با این تحولات، فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام با اشاره به روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید مدعی شد که روابط تهران و واشنگتن در «دوران فرصت» قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از دیفنس وان، ژنرال مک‌کنزی فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکایی در منطقه (سنتکام) حین انجام اولین پرواز خود به خاورمیانه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، شرایط کنونی را «دوران فرصت» در روابط ایران و آمریکا توصیف کرد.

وی در جمع خبرنگاران با ادعای اینکه در ماه‌های منتهی به انتخابات و تحلیف بایدن تهدیدات شدید از سوی ایران وجود داشت، مدعی شد که آمریکا توانست بازدارندگی را در این وضعیت حفظ کند و هدف واشنگتن جلوگیری از جنگ بوده است. مک‌کنزی ادامه داد: بر خلاف آنچه برخی تحلیلگران نظامی و امنیتی نگران بودند که ایران در روزهای پایانی کار رئیس‌جمهور دونالد ترامپ انجام دهد، این کشور نه تنها به هیچ هدف آمریکایی در منطقه به‌طور مستقیم حمله نکرد، بلکه توانست به میزان زیادی بازیگران نیابتی خود را در عراق و بخش‌های دیگر منطقه مدیریت کند. البته تمام این گروه‌ها به‌طور مستقیم تحت فرماندهی و کنترل تهران نیستند.

این فرمانده نظامی آمریکایی همچنین گفت که ایران توانست به میزان زیادی این گروه‌ها را متقاعد کند که اکنون زمان تحریک به جنگ نیست و این، تنها نتیجه مولفه نظامی نیست، بلکه محاسبات سیاسی در تهران وجود دارد که منتظر دولت جدید (در آمریکا) است تا ببیند آیا چیزی تغییر خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: اکنون یک دولت جدید روی کار آمده است که سیاست آمریکا را بازبینی می‌کند. مک‌کنزی در ادامه صحبت‌های خود به سوالات درباره افغانستان و عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی پاسخ داد و گفت که این مساله ایران را نگران کرده است.

سفر فرمانده سنتکام به اراضی اشغالی

اظهارات فرمانده نیروهای تروریست‌ سنتکام درحالی است که این فرمانده ارشد آمریکایی برای اولین بار از زمان روی کار آمدن جو بایدن سفری به تل‌آویو برای گفت‌وگو درخصوص ایران و روابط اعراب اسرائیل داشته است. به گزارش «ایسنا» اورشلیم‌پست در خبری مدعی شد که کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست‌ سنتکام در پی افزایش آنچه «ستیزه‌جویی‌های ایران» خواند سفری به تل‌آویو داشت. به نوشته اورشلیم‌پست، رژیم صهیونیستی گفت‌وگوهایی را با دولت بایدن درخصوص ایران آغاز کرده و شنبه شب مئیر بن شابات، مشاور امنیت داخلی این رژیم گفت‌وگویی با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان داشته است. اخیرا نیز بحث استقرار سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در پایگاه‌های آمریکا در کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس مطرح شده است.

درباره ایران با بایدن همکاری می‌کنیم

همزمان با این تحول، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که با رئیس‌جمهور جدید آمریکا در برابر آنچه او «تهدید ایران» خواند، همکاری خواهند داشت. به گزارش «ایسنا» به نقل از جروزالم‌پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در جلسه کابینه و پس از تبریک گفتن به جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا عنوان کرد که با بایدن برای «مقابله با چالش‌های مشترک که در راس آنها تهدید ایران قرار دارد» همکاری خواهد کرد. این درحالی است که دو تن از وزیران کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که بایدن احتمالا به این زودی‌ها به مساله ایران رسیدگی نخواهد کرد و به مسائل داخلی خود خواهد پرداخت.

 

نشست کمیسیون مشترک برجام

از سوی دیگر و در ادامه تحولات مرتبط با حضور آمریکا در برجام، سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوالی درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام و اینکه در این نشست نماینده آمریکا نیز حضور خواهد داشت، گفت: اینکه دولت فعلی آمریکا بخواهد مسیر گذشته را اصلاح کند و به مسیر اصلی برگردد در اختیار خود آنهاست، ما اقدامات را رصد می‌کنیم، ما به یک یا دو اقدام پراکنده نگاه نمی‌کنیم، بلکه مهم اقداماتی است که آنها در راستای اجرای موثر تعهداتشان و رفع تحریم‌ها انجام می‌دهند و این موضعی است که ما قبلا بر آن تاکید کردیم. سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه نشست آتی کمیسیون مشترک برجام طبق زمان‌بندی احتمالا حوالی اسفند ماه برگزار شود، افزود: اینکه آمریکایی‌ها تا آن زمان چه جایگاهی داشته باشند به خودشان و مسیری که طی می‌کنند، بازمی‌گردد. سخنگوی وزارت امورخارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع برجام و اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل اضافه کرد: این آخرین شانس اروپایی‌هاست که به تعهداتشان برگردند و برجام را اجرا کنند. ما کلمه به کلمه قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا می‌کنیم ما اقدامات خود را براساس اقدامات طرف مقابل نچیده‌ایم و هر زمان که آنها به تعهداتشان عمل کنند، اقدامات ایران نیز همان‌طور که قبلا گفته‌ایم برگشت‌پذیر خواهد بود. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اعضای حاضر در تیم سیاست خارجی بایدن از اعضای تیم مذاکره‌کننده این کشور در دوران باراک اوباما هستند از جمله نماینده احتمالی ویژه وزارت‌خارجه این کشور در امور ایران و نظر ایران در این ارتباط چیست، تصریح کرد: موضعی در این ارتباط ندارم؛ چراکه اینها مسائل داخلی آمریکاست.

 

نظر شما