شناسهٔ خبر: 45318238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

موفقیت بزرگ دانشمندان ایرانی؛ انتقال اطلاعات کوانتومی از راه دور

سومین آزمایش انتقال امن کوانتومی فوتون‌ها از سازمان انرژی اتمی ایران تا برج میلاد به مسافت ۱۶۵۰ متر با حضور علی اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، در آستانه دهه مبارک فجر امروز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه در محل برج میلاد انجام شد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آینده این فناوری در کشور گفت: مرحله بعدی این پروژه بین برج آزادی و برج میلاد است که حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد و انشاالله تابستان سال آینده انجام می‌شود. مراحل بعدی انتقال اطلاعات نیز در ارتفاعات بالاتر و فواصل بیشتر توسط پهپاد و بالن خواهد بود و سپس آماده می‌شویم تا این تجهیزات را سوار ماهواره کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به روش‌های انتقال اطلاعات در این فناوری گفت: فوتون‌ها را از طریق فیبر نوری نیز می‌توان انتقال داد. امیدواریم ظرف ۱ الی ۲ سال آینده بتوانیم از طریق فیبر نوری از سازمان انرژی اتمی ایران در تهران به سایت شهید علی‌محمدی در فردو انتقال داشته باشیم. اگر بتوانیم ۹۰ الی ۱۰۰ بیت در ثانیه در این فاصله انتقال دهیم قادر خواهیم بود ارتباطات بین این دو سایت را بصورت کوانتومی رمزگذاری نماییم.

صالحی در مورد حوزه‌هایی که این فناوری کاربرد دارد افزود: به‌طورکلی هر کجا که نیاز به انتقال اطلاعات به‌صورت رمزدار باشد این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازجمله این حوزه‌ها می‌توان به مخابرات، دفاعی، ارتباطات بانکی، پزشکی، کامپیوتر، تصویربرداری، هوش مصنوعی، حسگرها، ساعت اتمی، رادار، بیولوژی و زیست‌شناسی و... اشاره کرد.

نظر شما