شناسهٔ خبر: 45318179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یاسوج:

جایگاه ایران در دنیا و منطقه غیرقابل انکار است

حجت الاسلام قلندری با بیان اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، جایگاه ایران در دنیا و منطقه غیرقابل انکار است، گفت: در خاورمیانه، کشور ما حرف اول را می زند و داشته های قابل ستایش و اعتنایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، به منظور هر چه بهتر برگزار کردن برنامه های دهه فجر در سال 99، شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و کارگروه دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز (۶ بهمن ماه) نشستی با محوریت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج و با حضور مسئولان و نمایندگان دانشگاه ها و مراکز آموز عالی استان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه یاسوج برگزار شد.

 

حجت الاسلام «محسن صادقی» در این نشست، با اشاره به اینکه بعد از انقلاب در زمینه علم و تولید آن رشد بسیار خوبی داشته ایم، گفت: بر اساس کتاب مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی که جدید منتشر شده، در سال ۱۹۹۶ رتبه ایران در پایگاه اسکوپوس ۹۵۲ و در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۶ رسیده و در منطقه آسیا در سال ۹۶ رتبه پنجم و در حال حاضر رتبه نخست را دارد.

 


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یاسوج اظهار کرد: همچنین بر اساس آمار منتشر شده در این کتاب، ایران در زمینه  نانو از رتبه ۵۸ به رتبه ۱۶ ، در بیوشمی و زیست مولکولی از رتبه ۵۲ به ۱۷ ، در زمینه هوافضا از رتبه ۴۵ به ۱۱ ، در فیزیک از رتبه ۵۶ به ۱۳ و در ریاضیات از رتبه ۴۷ به ۱۳ در جهان رسیدیم.
 

وی با بیان اینکه بعد از گذشت از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، جایگاه ایران در دنیا و منطقه غیرقابل انکار است، یادآور شد: در خاورمیانه، کشور ما حرف نخست را می زند و داشته های قابل ستایش و اعتنایی دارد و امیدواریم در آینده به جایگاه واقعی خود برسیم.

 

«احمد عریان» هم در این نشست، گفت: دانشگاهیان سه کارگروه مختلف در زمینه اجرای برنامه های دهه فجر دارند که یکی از آنها نیز مربوط به دانشجویان است.
 

رئیس دانشگاه یاسوج اظهار کرد: در اجرای برنامه های دهه فجر تلاش شود دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی به نسل جدید انتقال یابد.

 


وی به سوابق حضور خود در دانشگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۵۷ و ۵۸ ایران همراه با کشورهای عراق و عربستان تنها یک دهم درصد تولید علم دنیا را داشتیم و به لحاظ کیفی نیز حرفی برای گفتن نداشتیم.
 

عریان گفت: از سال ۲۰۰۲ ایران در زمینه تولید علم شروع به رشد کرد و هم اکنون ۴۳۷ نفر از محققان ایرانی جز دانشمندان پر استناد دنیا شده اند که نسبت به وضعیت ابتدای انقلاب عدد بسیار بزرگی است.
 

رئیس دانشگاه یاسوج افزود: این در حالی بود که سال های ابتدایی بعد از انقلاب ما درگیر جنگ هشت ساله شدیم و همزمان تحت تحریم آمریکا نیز قرار داشتیم و مشکلات و محدودیت های زیادی برای کشور ایجاد می شد.
 

وی ادامه داد: تجهیزات قدیمی و مواد مصرفی ناچیز و امکانات ضعیف اما با همت و ایثار دانشمندان توانستیم توفیق بزرگی در عرصه علم و تولید علم در دنیا را بعد از انقلاب رقم بزنیم.

 


عریان تصریح کرد: در حال حاضر دستاوردها و خدمات شرکت های دانش بنیان ایران و استارت آپها به دنیا عرضه می شود.
 

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: منابع ما نه نفت و گاز و منابع طبیعی و دیگر امکانات خدادادی است، بلکه مغز متفکر دانشمندان، نخبگان و کارآفرینان ایرانی است که در بستر دانشگاه رشد می کنند و این منبع هیچ وقت تمامی نداشته و همیشگی است.

پایان پیام/82

نظر شما