شناسهٔ خبر: 45317472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احیای مدرسه اوحدی با قدمتی بیش از 70 سال در رفسنجان

مدرسه اوحدی فتح‌آباد رفسنجان با قدمتی بیش از 70 سال احیاء می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، مدرسه اوحدی فتح‌آباد رفسنجان سال ۱۳۲۸ در دوره پهلوی بنا شده است، بنای تاریخی بسیار زیبایی که روستای فتح‌آباد بنگه را به نگینی در بخش مرکزی در کنار سایر ابنیه‌های تاریخی این بخش تبدیل کرده است.

اغلب مصالح این بنای زیبا آجر است و نمای بیرونی آن آجرکاری‌ست و از نظر سبک معماری دارای معماری برون‌گراست، دبستان اوحدی  دارای پنج دهنه با قوس گهواره‌ای جلوی خود موجب سایه‌اندازی مقابل کلاس‌ها شده و دارای دو راهرو است.

اما این بنا که دیگر کاربری مدرسه‌ را نداشته و نیازمند مرمت است، امروز آغاز مرمتش کلید خورد و قرار است محلی برای حضور گردشگران شود و روستای فتح‌آباد به‌واسطه صنعت گردشگری رونق بگیرد.

عصر امروز فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان و جمعی از مسئولان شهرستان از این بنا بازدید کردند.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی اظهار کرد: احیای اماکن تاریخی و گردشگری کار ارزشمندی است  و به رونق منطقه کمک می‌کند.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: برای جلوگیری از نابودی خانه حاج‌آقاعلی بزرگترین خانه خشتی دنیا در رفسنجان این خانه مرمت شد و همچنین قراردادی در حوزه احیای آثار گردشگری با حضور وزیر صمت بین میراث فرهنگی و شرکت ملی صنایع مس ایران طی سفر وزیر صمت به رفسنجان منعقد شد.

۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان در حال انجام است

فریدون فعالی در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری  بین دانشگاه ولیعصر (عج)، مس سرچشمه رفسنجان، فرمانداری، میراث فرهنگی و انجمن فرهنگ پویان رفسنجان اظهار داشت: استان کرمان در حوزه گردشگری بی‌نظیر است و برای این استان شعار "کرمان سرزمین شگفتی‌های پنهان" را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان ظرفیت گردشگری فوق‌العاده زیادی دارد که منطقه قرق منصورآباد یکی از این ظرفیت‌هاست، افزود: ظرفیتی که در حوزه شکار در این منطقه وجود دارد در کمتر جایی داریم، همچنین دره راگه بسیار با قابلیت است اما جز تبلیغات، برای آن ظرفیت‌سازی نکردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: برای دره راگه زیرساخت گردشگری وجود ندارد چون مطالعاتی روی آن انجام نشده و طرح مطالعاتی روی آن نیست.

وی ابراز کرد: دره راگه باید به عنوان محور گردشگری در نظر گرفته شود و برای یک شخص نیست، مناطق گردشگری مانند حوزه‌های صنعتی ارزشمند هستند، باید در استان کرمان از ظرفیت معین‌های اقتصادی به نحو احسن استفاده کنیم و برای طرح موجود زیرساخت و بستر برای حضور سرمایه‌گذار فراهم شود.

فعالی با ذکر این مطلب که استان کرمان ظرفیت‌های بالایی دارد اما هدف مؤثر گردشگری نیستیم، افزود: درصد پذیرش هتل زیر ۶۰ درصد مقرون به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: بالغ بر یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

حسن رنجبرعکسری رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اظهار کرد: بیش از ۷۰ شرکت در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان فعال است و این دانشگاه در اوج بحران کرونا توانست نیاز الکل شهرستان را تأمین کند.

وی بیان داشت: دانشگاه ولیعصر (عج) قطب نوآوری و شکوفایی است و اخیرا مجوز نوآوری فرهنگی و صنایع خلاق را از معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری اخذ کردیم.

رنجبرعسکری خاطرنشان کرد: به‌دنبال اخذ مجوز راه‌اندازی رشته گردشگری در دانشگاه هستیم.

به گزارش فارس در حاشیه این مراسم دفتر رفسنجان شناسی هم افتتاح شد.

خانم حاجی‌پور مدیرعامل انجمن فرهنگ پویان رفسنجان اظهار کرد: با هدف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی ، امور خانواده و امور اجتماعی کار را آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: دفتر رفسنجان شناسی با هدف ایجاد پایگاه علمی گردشگری، حفظ آثار ملموس و ناملموس، حفظ و ارتقاء آثار فرهنگی و...  راه‌اندازی شد و اولین پروژه ما باززنده‌سازی دبستان اوحدی فتح‌آباد است.

حاجی‌پور متذکر شد: قراردادی که به امضا رسید در خصوص مطالعات ظرفیت‌های گردشگری شهرستان است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب/خ

نظر شما