شناسهٔ خبر: 45317088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل

خواسته بخش خصوصی از دولت و مجلس؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰

پیر موذن اظهار کرد: خواسته بخش خصوصی از دولت و مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با موضوع احتمال حذف ارز 4200 تومانی از بودجه 1400 با مهندس حسین پیر موذن رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل گفتگو کرد.

حسین پیر موذن با اشاره به هدف از تخصیص ارز 4200 تومانی گفت: هدف از تخصیص این ارز گشاده شدن سفره مردم بود تا بدون ایجاد تورم بتوانند منابع و مصارف و نیاز ضروری زندگی‌شان تامین شود. اما متاسفانه به این مهم نرسیدیم.

وی با بیان اینکه در اقتصاد اعتقاد داریم که حتما باید ارز تک نرخی باشد، عنوان کرد: یکی از مشکلات اقتصادی ما چندگانگی و چند قیمت بودن ارز در کشور است که باعث ایجاد فساد در اقتصاد می‌شود و متاسفانه در اقتصاد کشور این اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل با اشاره به مخالفت بخش خصوصی با اختصاص ارز 4200 تومانی برای تامین بعضی از کالاها، تصریح کرد: چرا باید قوانین و مقرراتی داشته باشیم که کسی بتواند از آن سو استفاده کند. اگر ارز تک نرخی باشد هیچ گونه فساد و زمینه فساد را ایجاد نمی‌کند. ما خودمان با قوانین و مقرراتی که به وجود می‌آوریم زمینه فساد را از اول ایجاد می‌کنیم بعد می‌گوییم کسی یا افرادی یا بخش خصوصی سو استفاده کرد. اختلاف نظر بخشی خصوصی با دولت در همین زمینه است.

وی افزود: در کشور اگر بخواهیم اقتصاد را به طرف رشد و بهره‌وری بالا برسانیم باید به طرف تک نرخی شدن ارز برویم. با تک نرخی کردن ارز تمام منافذ و راه‌های تخلف بسته می‌شود و به طرف اقتصاد آزاد می‌رویم.

پیر موذن با تاکید بر نظارت دستگاه‌های نظارتی بر نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی گفت: ما از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم به افرادی که ارز 4200 تومانی داده شده است با نظارت کامل و بررسی نهایی پرونده، پیگیر ارز 4200 تومانی باشند. ما معتقد هستیم در تخصیص ارز 4200 در مملکت مشکل ایجاد شده است و متاسفانه منابع ملی هدر رفته است. کسانی که عامل این موضوع بودند باید پاسخگو باشند.

وی خواسته بخش خصوصی را حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1400 مطرح و بیان کرد: روش‌های مختلفی برای گشاده کردن سفره مردم وجود دارد. در دنیا روش‌های مختلفی برای این مسئله پیش بینی شده است. در اقتصاد سالم کشورها با رشد اقتصادی با برنامه‌های کنترلی جلو می‌روند اینکه ما نمی‌توانیم ایراد از جای دیگری است از جمله قانونگذاری و نظارت بر قوانین. اگر قوانین را به روز و قوانین مازادر را حذف و نظارت را بیشتر و ارز را تک نرخی کنیم همانند دنیا می‌شویم.

پایان پیام/50

نظر شما