شناسهٔ خبر: 45316483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازگشت آمریکا به پیمان پاریس

ایالات متحده فعالیت خود در جبهه مبارزه با تغییرات اقلیمی را دیروز با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در نشستی سطح بالا از سر گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از نخستین گام‌های بایدن بعد از مراسم تحلیف درخواست مجدد برای بازگشت به این توافق بود. کمتر از یک هفته بعد از اعلام تصمیم جو بایدن درباره بازگشت ایالات متحده به توافقنامه اقلیمی پاریس ، جان کری، فرستاده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور اقلیمی به همراه رهبران کشورهای قدرتمند جهان، راهکارهای کنترل تغییرات آب و هوایی را بررسی کردند.

در این رویداد آنلاین که به میزبانی هلند برگزار شد، علاوه بر جان کری، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و‌هان ژنگ معاون نخست‌وزیر چین شرکت داشتند. این نشست که «اجلاس سازگاری اقلیمی» نام دارد، با هدف ارائه راه‌حل‌ها و برنامه‌های عملی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۳۰ برگزار می‌شود.

بایدن که ۲۰ ژانویه رسما زمام قدرت را در دست گرفته، بلافاصله چندین فرمان اجرایی را صادر کرد که بر اساس یکی از آنها پروژه خط لوله انتقال نفت کی استون ایکس ال لغو شده است. این در حالی است که ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری ۴ ساله‌اش بیش از ۱۰۰ قانون درباره محیط‌زیست و آب و هوا را لغو و سیاست تسلط انرژی را دنبال کرده تا تولید و صادرات نفت و گاز و زغال‌سنگ آمریکا را تا حداکثر ممکن افزایش دهد.

در بخشنامه‌ای که به دست خبرگزاری‌ها رسیده، آمده که بایدن قصد دارد تا روز ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) دور دومی از فرمان‌های اجرایی ریاست‌جمهوری را امضا کند و مبارزه با تغییرات اقلیمی در داخل کشور و اولویت بخشیدن به آن به عنوان یک موضوع امنیت ملی، از جمله این فرمان‌های اجرایی است.

جان کری که هم‌اکنون تیم مبارزه با تغییرات اقلیمی آمریکا را هدایت می‌کند گفته که دولت بایدن فشار دیپلماتیک بر چین برای مبارزه جدی‌تر با تغییرات اقلیمی را آغاز کرده است. کری این مطلب را پس از گفت‌وگوی خود با وزرای خارجه اروپایی بیان کرد. وزرای اروپایی به او گفته‌اند که پس از بی‌عملی دولت ترامپ در زمینه گرمایش زمین، انتظارات بالایی از دولت بایدن در این زمینه دارند. رییس‌جمهور چین در ماه سپتامبر اعلام کرد که این کشور تا سال ۲۰۶۰ میلادی به یک کشور خنثی از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای تبدیل خواهد شد که این هدف ۱۰ سال بیشتر از چیزی است که اکثر کشورها بر سر آن به توافق رسیده‌اند.

جان کری در این خصوص گفته که این کشور بعد از چهار سال رفتار غیرعقلانی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اکنون آماده اقدامات سریع است. به گفته کری، خارج کردن آمریکا از توافق پاریس آینده مردم سراسر جهان را به خطر انداخت، آمریکا اکنون باید با تواضع اما آرزوهای بزرگ به آینده بنگرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که نشست سال جاری آخرین و مهم ترین فرصت برای پیشرفت در این زمینه است. جان کری از سال‌های تلف شده در دوران دولت قبلی انتقاد کرد و گفت: وقت خیلی تنگ است و آهنگ جهانی برای پرهیز از سطح خطرناک گرمایش اصلا کافی نیست.

او گفت که برای رسیدن به سطح کربن خنثی تا نیمه قرن جهان باید زغال‌سنگ را با سرعتی پنج برابر روند سال‌های اخیر از رده خارج کند. رسیدن به سطح کربن خنثی یعنی هر میزان تولید دی اکسید کربن با جذب میزان معادل آن از اتمسفر مثلا با درختکاری  همراه خواهد بود. تولید انرژی‌های تجدیدپذیر باید شش برابر سریع‌تر انجام شود و روند انتقال به اتومبیل‌های الکتریکی ۲۲ برابر سرعت کنونی باشد.

او گفت: فکر می‌کنم باید با سرعت خیلی بیشتری از گزینه‌های آلوده فاصله بگیریم. برخی کشورها درحال تامین بودجه ساخت نیروهای زغال‌سنگی در اطراف جهان هستند، برخی کشورها قصد افزایش ظرفیت تولید برق از زغال را دارند. پس درخواست من از همه این است که باید مسیر کربن‌زدایی را خیلی سریع‌تر دنبال کنند.

پیش از این اجلاس بیش از سه هزار دانشمند از سراسر دنیا، رهبران جهان را تحت فشار قرار دادند تا از مردم در برابر گرم شدن کره زمین بهتر محافظت کنند. در بیانیه این دانشمندان که در میان آنها نام پنج برنده جایزه نوبل هم دیده می‌شود آمده است: جهان در حال گرم شدن سریع است و ما در حال تجربه کردن اختلالات نگران‌کننده‌ای چون خشکسالی شدید، آتش‌سوزی، امواج گرما، سیل و دیگر حوادث شدید آب و هوایی هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این خطرات شدت خواهد یافت مگر اینکه قدم‌های جدی برای مقابله با این آسیب‌ها برداریم و خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم. ادامه این روند می‌تواند به افزایش فقر، کمبود آب، تلفات کشاورزی و افزایش مهاجرات بینجامد و خسارت‌های فراوانی را بر زندگی انسان‌ها تحمیل کند.

مرکز جهانی سازگاری اقلیمی می‌گوید تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولیدات مواد غذایی در جهان شود و همزمان با افزایش سطح آب دریاها، خطر وقوع طوفان‌های بزرگ‌تر را تشدید کند؛ اتفاقی که سبب مهاجرت صدها میلیون نفر از ساکنان شهرهای ساحلی می‌شود.

بان کی‌مون، رییس این نهاد و دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در این رابطه می‌گوید: هیچ واکسنی برای تغییرات آب و هوایی وجود ندارد. این تغییرات بسیار سریع‌تر از آنچه ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد و باعث بروز تحولاتی فاحش می‌شود. اینکه بتوانیم در برابر این تغییرات انعطاف‌پذیری داشته باشیم، امری ضروری و واجب است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا این کشور را از معاهده پاریس خارج کرده بود، اما جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونیِ این کشور در نخستین روز حضور خود در کاخ سفید با امضای فرمانی اجرایی، دستور داد ایالات متحده مجددا به این پیمان بپیوندد. اگرچه این اجلاس قرار نیست تعهدات الزام‌آوری داشته باشد اما رهبران جهان تلاش می‌کنند با تعیین یک برنامه عملیاتی، نقشه‌ها و پیشنهاداتی را برای ایجاد یک سیاره مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی تا پایان دهه جاری میلادی تنظیم کنند.

دور دوم دستورات اجرایی بایدن برای لغو فرامین ترامپ

جو بایدن در مسیر جلو زدن از دونالد ترامپ در زمینه تعداد دستورات اجرایی صادر شده در هفته‌های اول ریاست‌جمهوری قرار داشته و در عرض سه روز، ۳۰ دستور و اقدام اجرایی را امضا کرده که تنها سه مورد کمتر از تعدادی است که ترامپ در عرض ۱۰۰ روز امضا کرد. انتظار می‌رود این رییس‌جمهور آمریکا در دومین هفته ریاست‌جمهوری خود موج امضای دستورات اجرایی را ادامه دهد.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در هفته پیش رو یک مجموعه کامل از دستورات اجرایی جدید را مد نظر داشته و یک یادداشت که به دست پایگاه هیل رسیده در خصوص این تصمیمات که رییس‌جمهور ۷۸ ساله آمریکا را تمام هفته به خود مشغول خواهند ساخت، با دسته بندی موضوعی توضیح داده است.

براساس گزارش این رسانه دیروز بایدن به امضای یک دستور اجرایی با هدف تشدید الزام به خریداری کالاها و خدمات بیشتر اصناف آمریکایی از سوی آژانس های دولتی پرداخته و انتظار می‌رود این اقدام در راستای کمک به عملی شدن وعده انتخاباتی «آمریکایی بخرید» از سوی این دموکرات باشد .

همچنین بایدن امروز احتمالا دستورات اجرایی در ارتباط با مهاجرت، رفع ممنوعیت مربوط به حضور افراد تراجنسیتی در ارتش، دستوری به جهت رد تبعیض و آزار علیه اعضای جوامع آسیایی- آمریکایی و جزایر حوزه اقیانوس آرام، دستور ابلاغ «تقویت تعامل» با قبایل بومی آمریکایی به آژانس‌های فدرال، دستوراتی به وزارت دادگستری به جهت اتخاذ گام‌هایی برای از بین بردن استفاده از زندان‌های خصوصی و تشکیل یک کمیسیون پلیسی را امضا کند.

فردا مصادف با یک هفته‌ای شدن ریاست‌جمهوری بایدن انتظار می‌رود که او رسما به اعلام یک اجلاس آب و هوایی با میزبانی آمریکایی در روز زمین (۲۲ آوریل) به منظور افزایش قوانین مربوط به آلودگی و دسته بندی کردن تغییرات آب و هوایی به عنوان «یک اولویت امنیت ملی» بپردازد. انتظار می‌رود این دستور چندگانه به رفع میراث رییس‌جمهور قبلی که قوانین را لغو کرده و آمریکا را از توافق آب و هوایی پاریس خارج ساخت ادامه دهد. بایدن در اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش مجددا به این توافق پیوست.

انتظار می‌رود موضوع اقدامات اجرایی بایدن برای روز پنجشنبه بهداشت و درمان باشد. بر اساس این یادداشت، دستور کار بایدن شامل امضای یک دستور به جهت لغو سیاست ممنوعیت استفاده از پول‌های کمکی آمریکا برای تامین ملی سقط جنین در خارج باشد. این قانون که همچنین به «سیاست مکزیکو سیتی» شناخته شده، از سوی روسای‌جمهور آمریکا مثل توپ فوتبال به این طرف و آن طرف انداخته شده و معمولا دموکرات‌ها آن را لغو کرده و جمهوریخواهان مکررا آن را بازیابی کرده‌اند.

همچنین انتظار می‌رود که بایدن در روز پنجشنبه به امضای یک دستور با هدف تقویت برنامه حمایتی درمانی «مدیکید»  و شروع یک دوره جدید ثبت نام برای قانون موسوم به قانون مراقبت مقرون به صرفه (یک قانون مربوط به دوره باراک اوباما با هدف بهبود دسترسی آمریکایی‌های فقیر به مراقبت های سلامت با تسهیل دسترسی به بیمه) بپردازد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ تهدید به لغو و جایگزینی این قانون کرده و بخش زیادی از زمان ریاست‌جمهوری خود را صرف تلاش برای تضعیف آن کرد. تلاش‌های جمهوریخواهان برای لغو این قانون بعد از رای منفی چند سناتور جمهوریخواه به لغو این قانون در سال ۲۰۱۷ شکست خورد.

نهایتا روز جمعه انتظار می‌رود یکسری دستورات اجرایی صرف مساله مهاجرت شده و بر اساس گزارش‌ها شامل برنامه‌هایی برای لغو سیاست‌های دوران ترامپ در زمینه پناهندگی و راه انداختن طوفان فکری در زمینه چگونگی متوقف کردن مهاجرت غیرقانونی از سمت آمریکای مرکزی است. علاوه بر آن انتظار می‌رود بایدن یک نیروی ضربت برای متحد ساختن هزاران خانواده مهاجر جدا شده در زمان ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور قبلی تشکیل دهد. مشخص نیست آیا این سیاست بر خانواده‌های جدا شده در زمان رییس قبلی بایدن نیز تاثیر خواهد گذاشت یا خیر. دو دستور دیگر مرتبط با بررسی فرآیند اعطای شهروندی خواهد بود.

تغییرات آب و هوایی محور مذاکره بایدن و ماکرون

رییس‌جمهور جدید آمریکا در جریان نخستین تماس تلفنی‌اش با همتای فرانسوی خود درباره ناتو، تغییر آب و هوا و پاندمی کرونا صحبت کرد.

ماکرون جزو رهبران جهانی بود که به محض برگزاری مراسم تحلیف تبریکات خود را به بایدن و کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور آمریکا ابراز کرد. ماکرون در پیام خود همچنین از بازگشت آمریکا به توافق آب و هوای پاریس استقبال کرد؛ توافقی که بایدن در نخستین روز حضور رسمی‌اش در کاخ سفید مجددا به آن ملحق شد. در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: این دو رهبر بر لزوم هماهنگی نزدیک از جمله از طریق سازمان‌های چندجانبه در مقابله با چالش‌های رایج از جمله تغییر آب و هوا، کووید ۱۹ و احیای اقتصاد جهانی موافقت کردند.

نظر شما