شناسهٔ خبر: 45316183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دفاع ربیعی از آذری‌جهرمی درباره فیلتر نکردن اینستاگرام/ زیباکلام: کارگزاران می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند/ مورد عجیب عنابستانی/ توضیحات توکلی درباره ماجرای غسال آیت‌الله مصباح

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌دوشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۶ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به تزریق واکسن کرونای وارداتی طی روزهای آینده گفت: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای 70 سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه ای دارند و بعد گروه های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت های بعدی قرار می گیرند. ولی اولین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد در معرض خطر کووید خطرناک استفاده می شود.

وی با اعلام این خبر که واکسن مذکوراز کشور سوئد وارد می شود گفت: این واکسن مدرنا نیست و واکسن کوبایی هم نیست چون واکسن کوبایی هنوز فاز آخر خود را طی نکرده است. این واکسن از سوئد وارد می شود و مورد تایید ما است.

بیشتر بخوانید:

محرز: واکسن کرونای «سوئدی» به‌زودی وارد کشور می‌شود/ افزایش مبتلایان به کرونا

خیز جزئی کرونا در ۶ استان/ موج چهارم کرونا در راه است؟!

***

توضیحات توکلی درباره ماجرای غسال آیت‌الله مصباح/ فریب نخورید

احمد توکلی در یادداشتی که در الف منتشر شد ارتباط سرمایه سالاران با علما را مورد انتقاد قرار داد. آنچه توکلی بهانه قرار داده بود سخنان حجت الاسلام صدیقی در بیان کرامت آیت الله مصباح به نقل از غسال آن مرحوم در تلویزیون بود. پس از انتشار این یادداشت عموم رسانه ها بدون آنکه به موضوع اصلی این یادداشت درباره هشدار به علما توجه کنند به غسال مرحوم آیت الله مصباح توجه کردند.

توجه به یک موضوع فرعی یعنی غسال مروم مصباح به جای توجه به مفهوم اصلی آن یادداشت باعث شد برخی غسل مرحوم مصباح توسط یک سرمایه دار را تکذیب کنند. اتفاقی که باعث شد توکلی در این زمینه توضیحاتی منتشر کند. توکلی نوشته است که صرفا عبارت صدیقی را نقل کرده است و این موضوع فرعی نباید حرف اصلی را تحت الشعاع قرار دهد. 

توکلی نوشت: «حتی اگر خبر نقل شده درست هم نبوده باشد، در تغسیل مرحوم آیت الله حق شناس در منزل فرد موضوع بحث و با مشارکت وی شکی نیست. به همین دلیل در هشدار ما و لزوم توجه بزرگان، زمامداران و علما هیچ خللی وارد نمی شود. این خیرخواهی را بپذیرید و فریب کسانی را نخورید که می خواهند در سایه بزرگ کردن یک موضوع فرعی (که مسبب آن نیز ما نبودیم) اصل موضوع را در سایه قرار دهند.»

بیشتر بخوانید: 

 احمد توکلی: فریب کسانی را که با بزرگ کردن موضوعی فرعی اصل را در سایه قرار می دهند، نخورید

***

دفاع ربیعی از آذری‌جهرمی درباره فیلتر نکردن اینستاگرام
  
علی ربیعی سخنگوی دولت در ایران نوشت: «دیدگاه‌ها، نظرات و تصمیمات محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات یک دیدگاه و تصمیم شخصی نبوده بلکه آنچه وی اعلام و اجرا نموده، دیدگاه دولت در این زمینه است. دولت یازدهم و دوازدهم با تحلیل و تبیین شرایط اجتماعی، اقتصادی و آینده‌نگری نسبت به تأثیرات تکنولوژی، اهتمام خود را بر گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و زیرساخت‌های آن بنا نموده و هرگونه محدودیت و فیلتر را اولاً در بلندمدت غیرممکن و در کوتاه‌مدت غیرمفید می‌دانست...

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار صفحه اینستاگرام ایرانیان دارای بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده هستند؛ که در این میان ۲۸.۸٪ از آنها صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و کسب و کارهاست. بر اساس این آمار یعنی حداقل ۱۱۵هزار صفحه اینستاگرام وجود دارد که درآمد خانوارهایی را تأمین می‌کند. این امر بدین معناست که حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تأمین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند. با توجه به مطالعات تخصصی‌ام در وزارت کار، معتقدم هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌باشد...

از منظری دیگر، در مورد امکان‌پذیری محدود کردن فضای مجازی از طریق استفاده از روش‌هایی همچون فیلترینگ جای بحث وجود دارد... نگاه کنید به قانون منع به‌کارگیری ماهواره که چندین سال مأموران در پشت‌بام‌ها به دنبال دیش‌های ماهواره‌ای بودند و مقایسه کنید با پشت بام‌های امروز حتی در دورافتاده‌ترین روستاها و نیز پشت‌بام‌های همان. این یعنی نوعی خاص از سیاست‌گذاری فرهنگی که نزدیک به تمامی خانوارهای ایران را به افرادی قانون‌شکن تبدیل کرده است.»

***

جهانگیری برای نامزدی در 1400 با چه مشکلاتی روبروست؟

صبح نو نوشت: «با اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان، از جهانگیری به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای نامزدی در انتخابات آینده یاد می‌کنند، اما التفات ندارند که بزرگ‌ترین چالش آقای معاون اول، قدرت‌طلبی است؛ به این معنا که اصلاح‌طلبان با وجود محدوددانستن حوزه کنش جهانگیری در دولت دوم روحانی و با وجود اینکه جهانگیری از باب تظلم‌خواهی و دست و پا بسته خواندن خود در دولت، رسما اذعان کرد که اختیار تعویض حتی منشی خود را هم ندارد، اما سرآخر در دولت ماند و به کار خود ادامه داد. این درحالی است که جهانگیری می‌توانست با وجود همه انتقادها درباره بی‌اختیاری خود در دولت تدبیر، عطای حضور را به لقایش ببخشد و از ادامه همکاری با حسن روحانی امتناع ورزد اما قدرت‌طلبی او باعث شد تا به امروز در دولت بماند و جایگاه رفیع معاون اولی را از آن خود داشته باشد. همین نکته ظریف است که می‌تواند به مانع اصلی اقبال مردم به جهانگیری در انتخابات آینده تبدیل شود و او را از آرزوی رسیدن به جایگاه ریاست‌‌جمهوری بازبدارد؛ آرزویی که از اواخر سال 95 در خیالات جهانگیری و طیف حامیان او قرار گرفت...

اما جهانگیری در این میان با دو مانع بزرگ مواجه است: اول، شخص علی لاریجانی که احتمال اجماع ائتلاف اصلاح‌طلبان -اعتدال‌گرایان روی او بسیار بالاست و دوم، نگاه بد مردم نسبت به دولت روحانی و همذات‌پنداری میان رییس‌جمهوری و معاون اول او در ایجاد وضع موجود اقتصادی و معیشتی. آیا جهانگیری از پس این دو مانع سترگ برمی‌آید؟»

***

مورد عجیب عنابستانی

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس که ویدئویی درباره درگیری فیزیکی وی با یک سرباز وظیفه شناس منتشر شده است پس از آنکه در ابتدا اساسا پیاده شدن از ماشین را تکذیب کرده بود امروز بیانیه ای منتشر کرد. عنابستانی در این بیانیه پذیرفته است که سرباز را هل داده است هرچند مدعی شده است سرباز  به او اهانت کرده و با باتوم زده است. عنابستانی در این بیانیه تقاضا کرده است از حیثیتش دفاع شود. روز گذشته نیز عنابستانی با انتشار توییتی خود را با شهید بهشتی مقایسه کرده بود که آن هم در نوع خود جای تعجب داشت. 

بیشتر بخوانید:

بیانیه عنابستانی: سرباز با باتوم به شکم من کوبید/ سیلی زدن در کار نبود/ از حیثیت من دفاع شود

خود «بهشتی» پنداری !

سيد علی مجتهدزاده، وكيل دادگستری در توییتر خود با انتشار ماده 607 قانون مجازات اسلامی درباره مجازات تمرد نسبت به مامورین دولت نوشت: «با انتشار فیلم درگیری عنابستانی و سرباز اکبری ابهام زیادی در اصل اتفاق نمانده. از آنجا که مامور درحین انجام وظیفه قانونی بوده، اقدام نماینده مجلس طبق ماده 607 قانون مجازات در بابت تمرد می تواند مستحق سه ماه تا یک سال حبس باشد. لازم به توضیح است ماده 609قانون مجازات اسلامی در خصوص توهین کلامی صدق پیدا می کند، در حالیکه عمل نماینده فراتر از توهین کلامی و در حدود برخورد فیزیکی بوده است. از این جهت آقای عنابستانی بايد مطابق ماده607 که دارای مجازات بيشتری است محاکمه شود.

هر چند متاسفانه در قوانین ما، موضوع دروغ جرم انگاری نشده اما از آنجا که نماینده مذکور با تکذیب درگیری و طرح روایت های غیر واقعی، سعی در گمراه نمودن اذهان را داشته قاعدتا حق بهره بردن از کیفیات مخففه مجازات را ندارد و قاعدتا باید به حداکثر مجازات معادل یک سال حبس، محکوم شود. طبق تفسیرسال80 شورای نگهبان از اصل86قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگی(فارغ از نقدهای وارده)، اعمال واقداماتی جز رأی‌ دادن‌ و اظهارنظر درجهت‌ ایفای‌ وظایف‌ نمایندگی ازشمول این اصل خارج هستند. به همین اعتبارتکلیف اقدام عنابستانی ازنظرقانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم روشن است.»

روزنامه ایران نوشت: «ماجرای سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز پلیس راهور همچون شوکی به جامعه ایران بود. از همین رو رسانه‌ها در تحلیل این موضوع به زوایای مختلفی اشاره کردند. از جمله  این موضوع که هضم کردن آن برای بسیاری سخت بود، اینکه چگونه یک قانونگذار کشور، سرباز وظیفه‌ای را در حین انجام وظایف خود که در حکم اجرای همان قانون مصوب مجلس بوده مورد ضرب و شتم قرار داده است؟ و اینکه آقای عنابستانی با چه اعتماد به‌نفسی به خود اجازه داده بدون داشتن مجوز وارد خط ویژه شود و در حقیقت بی‌قانونی کند؟

با این حال به نظر می‌رسد عذر بدتر از گناه، اصرار این نماینده مجلس به انکار روایت‌های متعدد از اصل ماجراست. جایی که او در چند گفت‌وگو سیلی زدن به صورت سرباز را انکار کرده است. در حالی که روز گذشته پلیس اعلام کرده مدارک و اسناد تأییدکننده انجام این اقدام ناپسند از سوی نماینده مجلس را به دستگاه قضایی ارسال کرده است. حال در شرایطی که انتظار می‌رفت این نماینده از مردم و سرباز پلیس راهور به عنوان حداقل کار ممکن عذرخواهی کند، از این اقدام سر باز زده و مدعی است که کار به سیلی زدن نکشیده است.

اما اگر این ادعا هم در نهایت اثبات شود، باز ورود غیرقانونی یک قانونگذار به مسیر ممنوعه هم اقدامی نیست که بتوان از انجام آن و تبعات آن در قبح‌زدایی از رعایت قانون چشم پوشید. آقای عنابستانی، شهامت یک نماینده یا مسئول صرفاً در متورم کردن رگ گردن و فریاد بر سر رقیبان و منتقدان نیست، عذرخواهی و اعتراف به اشتباه هم نوعی شهامت است.»

***

انتقاد رئیسی از قالیباف و روحانی

سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بر ضرورت وجود انسجام در جامعه و همچنین مسئولان تاکید کرد و گفت: تریبون‌ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه آنچه محل طرح و رفع مسائل اختلافی است «جلسات» هستند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وجود جلسات در همه سطوح در کشور، عنوان کرد: تریبون‌ها باید محل امیدآفرینی و رفع نگرانی مردم و نشان دادن انسجام و آهنگ واحد در کشور باشد. تریبون‌ها اگر به جای رفع نگرانی به ایجاد نگرانی بپردازد در جهت خلاف خواست رهبری و مردم حرکت کرده است.

رئیسی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که گاهی جلسات به محل خوش‌وبش و تریبون‌ها به محل طرح مسائل اختلافی تبدیل می‌شوند در حالیکه این موضوع باید برعکس باشد.

گفتنی است همگان متوجه هستند که روی سخن رئیسی با قالیباف و روحانی است که در مدت اخیر مجادلاتی بی پایانی درباره موضوعات مختلف به خصوص بودجه از تریبونها داشته اند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: تریبون‌ها محل طرح مسائل اختلافی نیست

***

زیباکلام: کارگزاران می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند

صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اصولا احزابی مانند کارگزاران، اعتدال و توسعه و اسلامی کار، به دنبال باقی ماندن در قدرت به هر بهایی هستند، اظهارداشت: نمونه عینی این موضوع، اتفاقی است که در انتخابات اسفندماه رخ داد و کارگزاران و برخی از دیگر احزاب به ظاهر اصلاح طلب لیست جداگانه‌ای را منتشر کردند، این درحالی است که از قبل نیز معلوم بود این افراد هیچ گونه شانسی ندارند، آن‌ها می‌خواهند به هر طریقی که شده به حاکمیت بفهمانند که مانند سایر احزاب اصلاح طلب از جمله اتحاد ملت و مشارکتی‌های سابق نیستند، که به اصطلاح تندروی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکردند و لیستی نیز ندادند، اما کارگزاران اعلام کرد، که تنها از مسیر صندوق رای است که می‌توان تغییر را ایجاد کرد، اما آن‌ها خود نیز می‌دانند که هیچ گونه پایگاه رایی به مانند اعتدال و توسعه ندارند و اگر نبود حمایت اصلاح طلبان، آن‌ها نیز طی این سال‌ها نمی‌توانستند، در انتخابات گوناگون به پیروزی برسند...

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته وضع مردم از هر نظر به مراتب بدتر شده و رای دهندگان به روحانی او را مسئول می‌دادند، بنابراین پیش خود می‌گویند، چه فرقی می‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد، اما در این بین کارگزاران و تئوریسین‌های آن‌ها مدام نظریه و تئوری می‌آورند که چنین است و چنان است، اما در هر حال خود اصلاح طلبان نیز پی برده اند که برای ۱۴۰۰ با توجه به وضعیتی که در این چهار سال وجود داشت، شانسی نخواهند داشت.

 

نظر شما