شناسهٔ خبر: 45315966 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سایه اختلاف نظرها بر سر بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: نمی‌دانم علت اختلاف‌سلیقه و اختلاف‌نظرها بین دستگاه‌های متولی چیست که نمی‌گذارد خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان «بزرگترین خانه خشتی جهان» به نتیجه برسد، این موضوع سبب شده بازدیدکنندگان مرتب پشت درب‌های بسته بمانند، استفاده نکردن از این ظرفیت به ضرر گردشگری استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، فریدون فعالی امشب در جمع خبرنگاران در خصوص بناهای تاریخی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: در زمینه خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان بزرگترین خانه خشتی دنیا در روستای قاسم‌آباد حاجی، مدیریت کلان استان تلاش کرد به چرخه گردشگری استان برگردد چون این خانه یک سرمایه ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه نمی‌دانم علت اختلاف‌سلیقه و اختلاف‌نظرها بین دستگاه‌های متولی چیست که نمی‌گذارد خانه حاج‌آقاعلی به نتیجه برسد، افزود: این موضوع سبب شده بازدیدکنندگان مرتب پشت درب‌های بسته بمانند، استفاده نکردن از این ظرفیت به ضرر گردشگری استان است.

فعالی خاطرنشان کرد: همه موارد برای بهره‌برداری از خانه حاج‌آقاعلی فراهم و پیش‌نویس قرارداد امضا شده و قرار بود هرچه سریع‌تر مراحل بهره‌برداری انجام شود ضمن اینکه مس سرچشمه رفسنجان معین اقتصادی این خانه است.

فعالی در ادامه به ساختار و جایگاه نمایندگی میراث در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: نمایندگی‌های میراث اداره نیستند، یکی از اتاق‌های فرمانداری باید در اختیار نماینده میراث فرهنگی قرار بگیرد، در حال حاضر محل استقرار نمایندگی میراث فرهنگی رفسنجان کاروانسرای شاه‌عباسی است.

وی عنوان کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی رفسنجان با ۴ میلیارد تومان توسط میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است و باتوجه به هزینه‌ای که انجام شده انصاف نبود که مالک که اوقاف است، به ما بگویند خالی کنید، لذا انتظار ما این است که مدیریت شهرستان فکری برای ساختمان میراث فرهنگی داشته باشد.

فعالی در خصوص خانه باقری‌ها در شهر رفسنجان عنوان کرد: این خانه طی دو مرحله مرمت اضطراری شده و مالک قصد تغییر کاربری دارد که ما به شدت مخالفیم که این ملک تغییر کاربری پیدا کند، میراث فرهنگی تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد ملکی که ثبت شده تغییر کاربری پیدا کند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ق

نظر شما