شناسهٔ خبر: 45315800 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاثیر ارزشیابی دانشجو در نمرات پایان ترم؛ انتخاب دانشگاه‌های بزرگ

تهران- ایرنا- یک ترم دیگر در شرایط کرونایی و آموزش مجازی سپری شد و بنا به تصمیم تمام دانشگاه‌ها و دستورالعمل وزارت علوم ارزشیابی دانشجویان روی نمرات پایان ترم آنها تاثیر زیادی دارد و بخشی از نمره نهایی را تشکیل می‌دهد. سازوکار برگزاری و تقلب احتمالی در امتحانات موضوع فعلی دانشگاه‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، ۳۱ فروردین ۹۹ معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: با توجه به تداوم شرایط ویژه کشور در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ و متوقف ماندن آموزش های حضوری در دانشگاه‌ها و با نزدیک شدن زمان امتحانات شایسته است تا دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موضوع ارزشیابی پایانی نیمسال تحصیلی و برگزاری امتحانات را با توجه به شرایط و امکانات خود در دستور کار قرار دهند و با تاکید بر اینکه استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است، برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی تحصیلی این موارد مورد توجه قرار گیرد.

این دستورالعمل می افزاید: لازم است در شرایطی که آزمون به صورت غیرحضوری برگزار می شود، با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخش یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.

در ادامه این دستورالعمل آمده است: در صورت برگزار نشدن جلسات حضوری آزمون، تمام امتحانات یا برخی از آنها به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان یک کلاس اغلب محدود و انگشت شمار است، به صورت امتحان کتبی یا شفاهی از طریق برقراری ارتباط بر خط بین استاد و دانشجو انجام شود.

می توان با کمک یک دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان گرفت، در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو می گذارد و او بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی شروع به ارائه پاسخ بر روی وایت بورد یا یک برگه کاغذ سفید می کند؛ برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی می شود.

همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است، ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت ترکیبی از روش های مختلف انجام شود تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد.

حالا امتحانات پایان ترم دانشگاه ها آغاز شده و تقریبا تمام دانشگاه ها با یک دستورالعمل مشابه امتحانات را برگزار کرده و نمرات پایانی را ارائه می کنند که در ذیل به آنها اشاره می شود.

دانشگاه تهران و شیوه‌های جلوگیری از تقلب

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص نحوه نمره‌دهی دانشجویان به ایرنا گفت: ارزیابی دانشجویان به صورت مستمر و در طول ترم انجام شده و شرایطی ایجاد شده است تا اساتید در کلاس ها دانشجویان را ارزیابی کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری آزمون امن موضوع بسیار مهمی است که با برنامه ریزی های انجام شده در دانشگاه تهران و بارگذاری نرم افزارهای داخلی روی سیستم آموزش مجازی تقلب شناسایی و با استفاده از آنها آزمونی کم حاشیه در دانشگاه برگزار می شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص زمان امتحانات عنوان کرد: حدود سه هفته به ترم نودانشجویان افزوده شده است و امتحانات آنها از ۱۸ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می شود. همچنین کلاس های دانشجویان قدیمی که از ۲۹ شهریور ماه آغاز شده و امتحانات آنها از ۲۷ دی ماه تا ۱۰ بهمن برگزار می شود.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۹ هزار کلاس درس مجازی در این دانشگاه برگزار شده است.

دانشگاه شهید بهشتی و محاسبه نمرات به صورت تلفیقی

علی اکبر افضلیان  معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی نیز به ایرنا گفت: اساتید از ابتدای ترم تحصیلی در حال پایش دانشجویان هستند و امتحانات پایان ترم تنها بخشی از نمرات دانشجویان را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: امتحانات نیمسال اول سال تحصیلی جاری از ۱۳ دی آغاز شده و دو هفته به طول می انجامد. همچنین امتحانات دانشجویان کارشناسی ورودی ۹۹، از ۲۷ دی آغاز و تا بهمن ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: امتحانات طبق دستورالعمل وزات علوم و با توجه به پاندمی کرونا در راستای حفظ سلامت دانشجویان به صورت غیرحضوری با استفاده از سامانه‌های یادگیری الکترونیکی دانشگاه انجام می شود که نقص های این سامانه رفع شده و مشکلی برای برگزاری امتحانات وجود ندارد.

افضلیان در خصوص نحوه نمره دهی به دانشجویان تصریح کرد: طبق اطلاعیه ای به اساتید اعلام شده تا در همان اوایل ترم عملکرد دانشجویان در کلاس های مجازی ارزیابی و پایش شود و امتحان پایان ترم فقط بخشی از نمره دانشجو را تعیین کند؛ بنابراین نمرات دانشجویان به صورت تلفیقی خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در مورد تمهیدات دانشگاه برای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی عنوان کرد: قطعا هر دانشگاهی تمهیدات و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تقلب دارد و دانشگاه ما نیز راهکارهای موثری برای شناسایی دانشجویانی که متاسفانه دچار تقلب در امتحان می شوند، دارد که مطلوب است این تمهیدات علنی نشود.

وی عنوان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا ۲۰۰ کلاس مجازی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شد اما در حال حاضر این تعداد به پنج هزار کلاس افزایش یافته است.

دانشگاه علامه، برگزاری شفاهی برخی امتحانات

شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه برخی امتحانات پایان ترم به صورت شفاهی-مجازی برگزار می شود، گفت:اساتید برای برگزاری امتحان باید از بستر مجازی دانشگاه علامه استفاده کنند.

وی ادامه داد: امتحانات نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از ۴ بهمن ماه و به صورت مجازی آغاز شده است. همچنین به درخواست برخی از اساتید که اذعان می‌کردند امنیت امتحانات در این شیوه بیشتر رعایت می‌شود، یک بازه زمانی (۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه) را برای امتحانات شفاهی در نظر گرفته ایم. به این صورت که دانشجویان تک به تک در مقابل وب‌کم قرار می‌گیرند و به صورت شفاهی از آن‌ها سوال می‌شود و استاد به آنها نمره می دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه امتحانات در سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزار خواهد شد، تاکید کرد که اساتید برای برگزاری امتحان مجاز به استفاده از سایر بسترها نیستند.

احمدوند درباره نحوه نمره دهی به دانشجویان در این ترم گفت: در دستورالعملی به اساتید و دانشکده‌ها توصیه شده  که حتی المقدور ۲۵ درصد نمره (۵ نمره) را به امتحانات پایانی و ۷۵ درصد نمره (۱۵ نمره) را به فعالیت‌های کلاسی دانشجویان در طول ترم اختصاص دهند که البته این موضوع اجباری نیست.

وی با بیان این مطلب که تاریخ برگزاری امتحانات برای نو دانشجویان و دانشجویان پیشین متفاوت نیست، افزود: در صورتی که دانشجویی در زمان برگزاری امتحان دچار مشکل خاص و یا مبتلا به بیماری شود، در صورت تأیید پزشک مربوطه و همچنین تأیید در کمیسیون موارد خاص دانشگاه غیبت او موجه بوده و یا آن درس برای دانشجو حذف خواهد شد و یا نمره صفر برای او منظور نخواهد شد.

 ۴ روش دانشگاه علم و صنعت برای جلوگیری از تقلب

معاون آموزشی دانشگاه علم وصنعت ایران با بیان اینکه این دانشگاه از ۴ روش برای برگزاری آزمون امن استفاده می‌کند، گفت: هدف ما برگزاری آزمونی عادلانه و بدون استرس برای دانشجویان است.

ابوالفضل واحدی در گفت و گو با ایرنا  ایرنا با بیان اینکه امتحاناتی که به صورت مجازی برگزار می شود چند وجه دارد، اظهار داشت: در امتحانات مجازی نیاز است که امنیت امتحان دچار مشکل نباشد و استرس و اضطراب نیز از میان دانشجویان کاسته شود.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حال حاضر امتحانات به وسیله دوربین برگزار می‌شود به طوری که اساتید تمام دانشجویان را مشاهده می‌کنند و امکان تقلب به حداقل می‌رسد و استرس دانشجویان نیز کاهش پیدا می کند.

واحدی گفت: امتحانات در طول ۴ هفته برگزار می شود و این بازه زمانی باعث می شود که به پهنای باند ایترنت فشاری وارد نشود،  همچنین از ابتداء ترم به اساتید گفته شده تا در طول ترم امتحانات مستمری برگزار شود و امتحانات پایان ترم تنها بخشی از نمره را در بر می گیرد.

وی با اشاره به زمان برگزاری امتحانات عنوان کرد: کلاس های دانشجویان تازه وارد ۱۰ آبان آغاز شد و امتحانات آنها نیز از ۵ تا ۱۵ بهمن برگزار می شود و سایر دانشجویان که کلاس های آنها از ۲۹ شهریور ماه آغاز شده بود امتحانات آنها از ۲۰ دی ماه تا ۴ بهمن برگزار می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: دانشگاه شیوه های مختلفی برای برگزاری آزمون امن و به دور از تقلب دارد به عنوان مثال سوالات برای هر فرد متفاوت و پارامتری باشد، سوالات به صورت رندوم پخش شود و حتی ممکن است برخی اساتید به صورت آنلاین از دانشجویان امتحان شفاهی بگیرند. به طور کلی تلاش دانشگاه این است که سلامت امتحان و عادلانه بودن آن تضمین شود و دانشجویان استرسی نداشته باشند.

واحدی اظهار اشت: به طور کلی تا کنون هزار و ۱۶ درس به دانشجویان ارائه شده است و  بالای ۹۵ درصد دانشجویان در کلاس ها شرکت کرده اند.

دانشگاه امیرکبیر و استفاده از سه سامانه برای برگزاری امتحانات

محمد حسین کریمیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه برنامه‌ریزی کرده تا با استفاده از سامانه خارجی مودل (Moodle) و دو سامانه داخلی «نیما» و «بیگ بلو باتن» امتحانات پایان ترم نیم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را برگزار کند.

وی گفت:‌ تجربه اساتید در طرح سوال، مدیریت زمان و توزیع نمرات در طول ترم برای امتحانات ارزیابی و کار کلاسی بیشتر شده است. همچنین اساتید سعی کرده اند که بخش زیادی از نمره را به عملکرد و فعالیت آموزشی طول ترم دانشجویان اختصاص دهند و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد نمره با توجه به هر درس به امتحانات پایان ترم اختصاص یابد.

وی ادامه داد: زیرساخت های درنظرگرفته شده استفاده از دو سامانه کورسز یا مودل است که امتحان با اینترنت خاموش از دانشجو گرفته می شود و یک سامانه دیگر به نام سامانه نیما (توسط شرکت های دانش بنیان دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است) که اساتید امتحانات را در آن به صورت آنلاین برگزار می کنند. البته زمانی که امتحانات در سامانه مودل به صورت آفلاین برگزار می شود، در سامانه نیما نیز دانشجو و استاد حضور دارند که اگر دانشجویان سوالی داشتند، از اساتید بپرسند به طوری که در طول امتحان دانشجو از حضور استاد استفاده کند.

کریمیان تصریح کرد: امتحانات دانشجویان از ۱۷ دی ماه برای دانشجویان کارشناسی به جز ورودی های ۹۹ برگزار می شود و پس از این مدت زمان امتحانات کارشناسی ارشد، دکتری و دانشجویان کارشناسی نوورود برگزار می شود. که به طور کلی برگزاری امتحانات ۴ هفته به طول می انجامد.

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: در راستای برگزاری امتحان امن و جلوگیری از تقلب اساتید امتحانات را متفاوت با یکدیگر طراحی کرده اند اما اگر به تقلبی برخورد کنیم، دانشگاه قانونی عمل می کند و به دانشجویان نیز اعلام شده تا در دوران امتحانات اگر نیاز بود باید دوربین و میکروفون دانشجویان روشن باشد. همچنین اگر پاسخ های نوشته شده مورد تایید قرار گرفت ولی استاد لازم دانست می تواند با دانشجو کنفرانس شفاهی داشته باشد تا از اطلاعات دانشجو اطمینان کامل پیدا کند.

 زمان امتحانات دانشگاه خوارزمی، شریف و الزهرا

امتحانات دانشگاه خوارزمی از  ۲۲دی ماه آغاز و تا ۶ بهمن ۹۹ و دانشگاه صنعتی شریف ۲۹ دی ماه آغاز و تا  ۱۲ بهمن ماه ادامه دارد همچنین امتحانات دانشگاه الزهرا از ۲۰ دی ماه آغاز شده و تا ۹ بهمن ماه ادامه دارد.

 زمان امتحانات دانشگاه‌ پیام نور و آزاد اسلامی

امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان پیشین از ۴ بهمن ماه آغاز شده و همچنین امتحانات دانشجویان نوورود از ۱۶ بهمن آغاز می شود و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد. همچنین امتحانات انشگاه پیام نور از یکم تا ۲۴ دی ماه به صورت مجازی برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، کلاس های درس دانشگاه های کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف و آموزش های الکترونیکی یا برخط از اسفندماه ۹۸ جایگزین آموزش های حضوری شد؛ برگزاری الکترونیکی این کلاس ها همچنان در دانشگاه ها ادامه دارد اما با اعلام رییس جمهوری و بخشنامه وزارت علوم، حضور دانشجویان دکتری با رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه ها بلامانع است.

نظر شما