شناسهٔ خبر: 45315570 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

کارشناس رسانه:

روح حاکم بر بیانیه گام دوم توسعه محور است

«علیرضا داوودی» گفت: روح حاکم بر بیانیه گام دوم توسعه محور است؛ توسعه‌ای که مبتنی بر توانمندی‌ها، مولفه‌ها و انگاره‌هایی که از آن‌ها بهره‌برداری نکرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، علیرضا داوودی کارشناس رسانه در برنامه «فردای دیروز» اظهار داشت: روح حاکم بر بیانیه گام دوم روح حاکم بر روح توسعه است توسعه مبتنی بر توانمندی‌ها توسعه مبتنی بر مولفه‌ها و انگاره‌هایی که شاید تا به امروز یا دقت کافی نشده یا موجود بوده، اما موارد بهره‌برداری از آن‌ها درست نبوده است.

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از فضای مجازی می‌شود منظور بایسته‌ها و انگاره‌هایی است که بیانیه گام دوم به روشنی راجع نحوه به خدمت گرفتن توانمندی‌ها و بایسته‌ها به ویژه در حوزه فضای مجازی البته نه به اسم بلکه با مشابهات و مشترکات صحبت می‌کنیم.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی عنوان کرد: کار‌هایی که در فضای مجازی انجام شده نیاز به یک پالایش جدی دارد و نیازمند یک آرایش جدید و وارد کردن حوزه دانش و روش‌های جدید دارند. حوزه بیانیه گام دوم یک حوزه گسترده با تاکید بر نگاهی به گذشته و عمده توجه به آینده دارد.

داوودی بیان کرد: در گذشته فضای مجازی مکمل رسانه بود، اما امروز در بسیاری از موارد فضای واقعی تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرد و نه تاثیرلت مقطعی و موردی بلکه تاثیرات عمیق.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: زمانی که از فضای مجازی به مثابه یک رسانه صحبت می‌کنیم نباید فراموش کنیم این فضا خطرناک‌ترین و البته کارآمدترین فضا‌ها است بنابراین نحوه به کار گرفتن گزاره‌ها و ابزار‌ها برای تبدیل فضای ضد به موافق باید مورد توجه باشد که منشور بیانیه نیز شامل به کارگیری میزان فرصت‌ها جهت کاهش تبدیلات و هزینه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب بسیار جدی در حوزه رسانه‌ای با محوریت فضای مجازی برای استفاده از فرصت‌ها جهت کاهش تهدیدات و تبدیل تهدیدات جدی به فرصت‌های کم نظیر صحبت می‌کنیم. در فضای مجازی، چون با ساحت تصور مخاطب سر و کار دارد.

داوودی تصریح کرد: چگونگی پیاده سازی تصورات دقیق برای رسیدن به اداره نوین یا بهترین نوع اداره جهت افزایش ارزش افزوده مناسب حکمرانی در فضای مجازی است. حکمرانی در فضای مجازی به این معنا است که چگونه دیدگاه‌های خود را تبدیل به عینیت کنیم و از عینیت خود محافظت کنیم و چگونه این عینیت را که جواب مثبت داده سرایت دهیم.

این کارشناس رسانه اذعان کرد: حکمران در فضای واقعی می‌گوید که باید اینترنت ملی داشته باشیم نوع خاصی از حکمرانان در ۶ سال گذشته بیش از ۱۰ بار اینترنت ملی را افتتاح کرده‌اند و هربار از این افتتاح‌ها شامل بسته‌ای از تصورات بوده و به عبارت واقعی افتتاح تصورات بود.

وی مطرح کرد: حکمرانان طبقه مختلفی دارد زمانی که وارد شناخت حکمرانان می‌شویم میبینیم نقایص بسیار جدی در حوزه باور‌های جدی به الگو‌ها و مدل حکمرانی انقلابی و اسلامی وجود دارد، حکمران بسیاری از انگاره‌های حکمرانی را که می‌تواند منجر به افزایش قدرت شود قبول ندارد یا متوجه نیست.

داوودی اشاره کرد: بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت مصرفی کشور صرف شبکه اجتماعی می‌شود که در نهایت برای امنیت ملی و اقتدار مضر است در جواب تنها بیان می‌شود که شبکه‌ای معادل این شبکه نداریم تا جایگزین شود بسیار مایوس کننده است که سه حالت بیشتر ندارد یا به دلیل تنبلی جایگزینی خلق نشده، یا خلق کردن بلد نیستید، چون راحت‌طلب هستید و یا نمی‌خواهید این کار را انجام دهید چرا که راه خروج اطلاعات گرفته می‌شود.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: مدل ایجاد حکمرانی، ارزش افزوده و مدل ایجاد اقتدار را داریم، اما زمانی که مجری بین سیاست پذیر که مردم هستند و مدل که قرار می‌گیرد دیدگا‌های ناقص خود را بر کل مدل قرار می‌دهد و، چون مجری موفقی نیست مدل را ناکارآمد و ناقص اعلام می‌کند. مجری دقیق‌الفهم نسبت به اجرای مدل باید انتخاب شود.

وی اظهار کرد: مردم به عنوان کاربر، مخاطب، مشتری و سیاست‌پذیر در رسانه به دنبال مطلوب‌ترین مدل حکمرانی در فضای مجازی است و مشتری همچنین به دنبال نقش و سهم خود از اجرای این مدل حکمرانی نیز هست. فیلترینگ در تمام دنیا نوع خاصی از مدل برای حکمرانی موثر است نه خوب یا بد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما