شناسهٔ خبر: 45315541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طی یک نشست خبری ؛

جزییات ششمین سال نوای موسیقی ایران اعلام شد/نکوداشت ۱۲ هنرمند

علیرضا سعیدی

نشست رسانه‌ای اعلام جزییات برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران روز دوشنبه ششم بهمن ماه با حضور دست اندرکاران برگزاری این رویداد موسیقایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از امور رسانه‌ای سال‌نوای موسیقی ایران، نشست خبری اعلام جزییات برگزاری ششمین سال‌نوای موسیقی ایرانروز شنبه ششم بهمن ماه با حضور علی جعفری پویان نوازنده، مدرس، طراح و مدیر هنری رویداد سال نوا، محمدمهدی گورنگی مدیر اجرایی، آزاده امیری نماینده گروه اجرایی و وارطان ساهاکیان مدرس، رهبر ارکستر و آهنگساز پیشکسوت کشورمان در مجموعه «شهر صدای پارسیان» برگزار شد. این رویداد در تاریخ هشتم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

رویداد موسیقایی «سال نوا» چرا برگزار می‌شود؟

علی جعفری پویان در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از همراهی خبرنگاران و اهالی رسانه در انعکاس رویدادهای دوره‌های مختلف سال نوای ایران به ویژه دوره ششم اظهار کرد: قبل از هرچیزی باید اعلام کنم که امروز بسیار خوشحالم که یکی از باارزش‌ترین موسیقی‌دان‌های ایران، آقای وارطان ساهاکیان با ما همراه هستند. به هر حال این هنرمند از سال اول برگزاری در کنار رویداد سال نوا، به گونه‌های مختلف بوده‌اند که باید از حضور پربار و ارزشمندش نهایت تشکر و قدردانی خودم را داشته باشم. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر که ما درگیر فعالیت‌های «سال نوا» بودیم، هنرمندان بسیاری در کنارمان بودند که جا دارد از تک تک آنها به جهت این همکاری تشکر کنم.

وی گفت: این رویداد از ابتدای ایده پردازی و طراحی آن با مشارکت و همراهی فرهنگسرای نیاوران، در زمانِ مدیریت سیدعباس سجادی برگزاری شد که جا دارد از همراهی صمیمانه این مجموعه طی ادوار گذشته سال نوا قدردانی کنم. امروز هم که در کنار شما شاهد برگزاری رویداد ششم سال نوا هستیم فضا به گونه‌ای رقم خورده که با فضای متفاوت و مستقل‌تر میزبان مخاطبان و هنرمندان ارزشمند موسیقی کشورمان باشیم. به هر ترتیب این رویداد در تداوم رویکرد و اندیشه‌ای است که هدف اصلی آن تقدیر شاگرد از استاد است که بتوان با این شرایط و چارچوب از بزرگان و پیشکسوتان موسیقی قدردانی کرد.

این نوازنده شناخته شده ویولن با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوران پیشین رویداد «سال نوا» توضیح داد: برای ما باعث خرسندی و افتخار است که در رویداد «سال‌نوا» فضا را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم تا افرادی که کمتر به ارزش‌های آن‌ها پی‌برده شده است و تلاش‌های بسیار موثری در عرصه موسیقی انجام داده‌اند، فرصتی برای تقدیر از آنان فراهم شود. به اعتقاد من رویداد سال‌نوا، جشنِ خانواده موسیقی است که هدف آن تکریم و یادآوری نکات مهمی است که می‌تواند در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

جعفری پویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از آیدین الفت به عنوان مدیریت مجموعه میزبان اجراهای مجازی دوره ششم هستند، تصریح کرد: مجموعه تحت مدیریت او شاید چکیده تلاش چند نسل از صدابرداران موسیقی ایران است که در دهه‌های گذشته، استودیوهای مختلفی را در موسیقی ایران اداره کرده‌اند. ما در طول برنامه‌های ششمین دوره‌ی سال‌نوا، حدود هفتاد ساعت از امکانات استودیو استفاده کردیم که بابت اینها از آیدین الفت ممنونم. البته در این چارچوب نیز برخی دوستان مانند بردیا صدرنوری و مهدی عزیزی نیز در قالب‌های گوناگون به صورت خودجوش کنار ما حضور داشتند. من جا دارد اینجا از استاد احمد پژمان نیز قدردانی کنم که این رویداد با صحبت‌های ایشان آغاز می‌شود. همچنین از استادان بزرگوار حسین علیزاده، شریف لطفی، مجید انتظامی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن‌روان و رافائل میناسکانیان کمال تشکر و قدردانی را دارم. آقای هوشنگ کامکار نیز عواید فروش اثر «هوشنگان» را به سال‌نوا تقدیم کرده‌اند که از ایشان بابت این اتفاق ممنونم.

جز خودمان، از نهادهای غیرخصوصی انتظاری نداریم

محمدمهدی گورنگی مدیر اجرایی ششمین سال‌نوای موسیقی ایران هم در ادامه این نشست خبری با معرفی و ذکر اسامی هنرمندان و گروه اجرایی رویداد سال‌نوا در دوره ششم گفت: سال نوای موسیقی ایران اولین‌بار در سال ۱۳۹۴ با نگاه قدردانی از استادان و پیشکسوتان شکل گرفت. من بر این باورم، اگر من امروز در دانشگاه تدریس می‌کنم، مرهون زحمات استادان من است و حالا در روزگار بی‌مهری به فرهنگ و هنر، اهالی موسیقی آستین بالا زده‌اند و به فکر استادان و افراد شایسته جامعه موسیقی هستند پس قطعاً جای چنین اتفاقاتی در جامعه‌امروز ما خالی است. البته در این چارچوب ما جز خودمان از نهادهای غیرخصوصی انتظاری نداریم و به نوعی داریم عادت می‌کنیم که هوای هم را داشته و در سال‌نوا این مقوله را مشق می‌کنیم.

ما جز خودمان از نهادهای غیر خصوصی انتظاری نداریم و به نوعی داریم عادت می‌کنیم که هوای هم را داشته و در سال‌نوا این مقوله را مشق می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه رویداد ششم سال‌نوای موسیقی ایران از هشتم بهمن ماه امسال به دلیل حفظ سلامتی هنرمندان و مخاطبان در قالب مجازی برگزار خواهد شد، بیان کرد: هر اتفاقی باید به رشد برسد و حالا ما ششمین دوره از سال‌نوای موسیقی ایران را با نگاه به آینده تجربه می‌کنیم. سال‌نوا در این دوره تلاش کرده است تا فضا را به گونه‌ای طراحی کند که تعدادی از هنرمندان فعال و ارزنده کشورمان در حوزه‌های آواز و دیگر عرصه‌های آهنگسازی و نوازندگی نیز مورد تجلیل قرار گیرند. البته این را هم کاملاً می‌دانیم که در حوزه‌های دیگر موسیقی، نظیر موسیقی نواحی، استادان و سازندگان ساز و دیگر شاخه‌های موسیقی، هنرمندان ارزنده‌ای داریم که قطعاً برای نکوداشت و پاسداشت آنها نیز در دوره‌های بعد نگاهِ ویژه‌ای خواهیم داشت.

این آهنگساز و مدرس دانشگاه تاکید کرد: قطعاً اگر تا به امروز توانسته باشیم در رویداد سال نوا به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم، این موفقیت حاصل همیاری بخش زیادی از هنرمندان موسیقی است. ما هنرمندان در کنار شما اهالی شریف رسانه، باید با یاری هم شرایطی فراهم کنیم تا مردم و علاقه‌مندان به هنر موسیقی، به شناختِ بیشتری از سال‌نوا دست یابند. و این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که سال‌نوا روی آن تاکید دارد. شرایطی که با راه اندازی یک سامانه اینترنتی می‌تواند در چارچوب ارزشمندتر و موثرتری قرار گیرد که طی ماه‌های آینده درباره آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

از چه هنرمندانی در «آیین نکوداشت» و «آیین یادبود» قدردانی می‌شود؟

مدیر اجرایی رویداد ششم سال‌نوای موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جزییات این پروژه در روزهای آینده گفت: شرایط کشور و بحران کرونا و نحوه برگزاری سال‌نوای امسال ایجاب کرد تا از هنرمندانی تجلیل کنیم که در ایران نیستند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ما در دوره دوم ۱۲۰ هنرمند حامی را در کنارمان داشتیم اما امروز بسیار خوشحالیم که این تعداد در دوره ششم به ۲۷۰ نفر رسیده است. این عزیزان با حمایت مادی و معنوی از این رویداد، در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن سال‌نوا مشارکت می‌کنند که جا دارد از همه‌ی آنها به جهت این همراهی‌ها قدردانی کنیم.

گورنگی درباره جزییات آیین «نکوداشت» و «یادبود» دوره ششم هم بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در بخش نکوداشت، ستاد برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران از خاچیک بابایان نوازنده و سولیست ویولن، اسماعیل تهرانی آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر، فوزیه مجد پژوهشگر و مولف پیشکسوت موسیقی، محمدرضا اخوان از مدرسان باسابقه هنرستان موسیقی و خواننده آواز کلاسیک، ماریو تقدسی خواننده اپرا، سودابه شمس از هنرمندان پیشکسوت آواز کلاسیک و حبیب الله نصیری فر، پدر شرح حال نویسی موسیقی معاصر ایران، قدردانی می‌شود. در بخش آیین یادبود نیز افتخار قدردانی از زنده یادان حسین دهلوی آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی، حسین سرشار خواننده اپرا، هوشنگ ظریف نوازنده تار و مدرس موسیقی، حسین یوسف زمانی آهنگساز و نوازنده و حسن یوسف زمانی نوازنده و آهنگساز را داریم.

وی در ادامه با ذکر نام موسسات حامی سال نوا گفت: هرکدام از هنرمندان می‌توانند جهت حمایت‌های مالی به ما بپیوندند و البته استادانی را برای تجلیل به ما معرفی و آستین بالا بزنند کنارمان باشند. شما مطمئن باشید سال نوا متعلق به اشخاص نیست و ما دست موزیسین‌ها را برای همیاری و همکاری می‌بوسیم، حتی اگر در نقاط بسیار دور باشند.

گورنگی در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از عوامل اجرایی ششمین سال نوای ایران، گفت: ما در این دوره چند اثر موسیقی داریم که برای اولین بار ضبط شده‌اند و از آنها رونمایی می‌شود.

سال‌نوا نمادی از هنرمندانی است که روی پای خود ایستاده‌اند

آزاده امیری نوازنده، مدرس و نماینده گروه اجرایی ششمین رویداد سال نوای موسیقی ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه هدف اولیه گروه اجرایی این رویداد، فرهنگ سازی برای قدردانی مستمر از بزرگان موسیقی کشورمان است، توضیح داد: آنچه برای ما در این رویداد موسیقایی به شدت مورد توجه علی جعفری پویان به عنوان طراح و ایده پرداز و سایر گروه مورد توجه بوده و هست شناسایی موزیسین‌های ارزشمند و دیگر فعالان حوزه موسیقی کشورمان است که تا به امروز زحمات و تلاش‌هایشان کمتر به مخاطبان موسیقی معرفی شده‌اند.

امیری اظهار کرد: امیدوارم با راه اندازی یک سامانه اینترنتی، در این زمینه بتوانیم در گسترش اهداف سال نوا موثر باشیم. قطعاً در این زمینه استادان و بزرگوارانی در حوزه موسیقی به زیست هنری خود ادامه می‌دهند که باید در جهت معرفی و قدردانی از زحمات آنها کارهای زیادی انجام داد. زیرا بسیاری از هنرمندان هستند که تلاش و کوششان در موسیقی نادیده گرفته شده است.

این نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی تاکید کرد: اولویت دیگر ما تجلیل از هنرمندان در زمان حیاتشان است که مسئله با اهمیتی است. متاسفانه بسیاری از هنرمندان در اوج فعالیت‌های هنری خود، مورد توجه نیستند. سال‌نوا نمادی از دستان گره کرده موزیسین‌های است که روی پای خودشان ایستاده‌اند. من و اعضای تیم برگزاری، به همراه هنرمندان، همگی در این رویداد مهم موسیقایی، در کنار هم بودن و سپاسگزار بودن را تمرین می‌کنیم. کما اینکه در این زمینه کسانی را داریم که موزیسین نیستند، اما با ما همراهند و از موسیقی حمایت می‌کنند.

سال نوا از دوره هفتم هیات انتخاب خواهد داشت

علی جعفری پویان در بخش دوم این نشست رسانه‌ای بود که درباره نحوه راه اندازی سایت اینترنتی «سال نوا» گفت: طی سال‌های گذشته ما جورِ نداشتن سایت را با فعالیت در فضای مجازی و با تلاش‌های خانم سارا هاشمی به دوش کشیده‌ایم. البته این طور هم نبوده که توانایی راه اندازی سایت اینترنتی را نداشته باشیم بلکه تا به امروز احساس می‌کردیم که زمان آن فرا نرسیده که بخواهیم در این زمینه سایت راه اندازی کنیم.

وی با قدردانی از نهادهای حامی رویداد سال نوا بیان کرد: من از همین جا برای چندمین بار از همه عزیزان و مراکز فرهنگی هنری، که خالصانه برای موسیقی کار می‌کنند می‌خواهم در کنار سال نوا حضور داشته باشند. درهای «سال‌نوا» برای افراد دغدغه‌مند باز است. این را هم همین جا قول می‌دهم تا در راستای پیشرفت و بلوغ سال نوای موسیقی ایران از دوره بعدی، هیات انتخاب داشته باشیم. البته ما در دوره‌های گذشته از راهنمایی و مشاوره افراد متعددی از جمله استاد حسین علیزاده بهره مند شده و با این عزیزان در تعاملات خوبی بودیم که امیدوارم در دوره‌های بعدی شاهد شکوفایی بیشتر چنین رویکردی در کارهایمان باشیم.

همین جا قول می‌دهم تا در راستای پیشرفت و بلوغ سال نوای موسیقی ایران از دوره بعدی، هیات انتخاب داشته باشیم. این نوازنده ویولن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که به سخنان چندی پیش حسین علیزاده درباره فقدان یک رویداد ملی در کشورمان برای معرفی جهانی هنرمندان ایرانی به جای نشان‌هایی چون «شوالیه» که در سال‌های گذشته به برخی از هنرمندان ایرانی اهدا می‌شد، توضیح داد: من از دوره اول سال‌نوا به این موضوع فکر می‌کردم، که بتوانیم رویداد سال نوا را به سمتی ببریم که این جریان تبدیل به رویدادی فراگیر و تاثیرگذار همچون دیگر رویدادهای جهانی شود. کما اینکه در این زمینه هم برنامه‌ریزی های لازم را داریم اما قطعاً برای رسیدن به این هدف متعالی، به قدمت، اعتبار و شناخته‌شدنِ بیشتر سال‌نوا، نیازمندیم.

مدیر هنری ششمین رویداد سال نوا در جواب سئوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر برگزارنشدنِ دوره قبلی «سال نوا» گفت: شرایط کشور به‌گونه‌ای پیش رفت که امکان برگزاری سال‌نوا وجود نداشت. به همین دلیل ما گرچه رویداد پنجم را به شکل اجرایی برگزار نکردیم اما «سکوت» را برگزیدیم که به اعتقاد همه‌ی موزیسن‌ها، بخشی از موسیقی است که به اصوات معنا می‌دهد. با این سکوت به لزوم اهمیتِ امینت و آرامش در جامعه اشاره داشتیم و به همین دلیل دوره‌ی پنجم را با «سکوت» برگزار کردیم.

جعفری پویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از مدیریت و عوامل مجموعه «شهر صدای پارسیان» به مدیریت آیدین الفت که میزبان اجراهای مجازی دوره ششم هستند، تصریح کرد: این مجموعه شاید چکیده تلاش چند نسل از صدابرداران موسیقی ایران است که در دهه‌های گذشته، استودیوهای مختلفی را در موسیقی ایران اداره کرده‌اند. ما در طول برنامه‌های ششمین دوره سال‌نوا، حدود هفتاد ساعت از امکانات استودیو استفاده کردیم که بابت اینها از آیدین الفت ممنونم. من جا دارد اینجا از استاد احمد پژمان نیز قدردانی کنم که این رویداد با صحبت‌های ایشان آغاز می‌شود. همچنین از استادان بزرگوار حسین علیزاده، شریف لطفی، مجید انتظامی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن‌روان و رافائل میناسکانیان کمال تشکر و قدردانی را دارم. آقای هوشنگ کامکار نیز عواید فروش اثر «هوشنگان» را به سال‌نوا تقدیم کرده‌اند که از ایشان بابت این اتفاق ممنونم.

یک ایده قدیمیِ سخت که «سال نوا» آن را اجرایی کرد

وارطان ساهاکیان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان هم در این نشست خبری با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران گفت: همیشه در ذهنم بود که باید هنرمندان پیشکسوت ارج نهاده شوند اما در این زمینه ایده‌ای نداشتم و نمی‌دانستم چگونه باید این کار را انجام دهم. تا اینکه دیدم ایده علی جعفری پویان، اتفاق خوبی است. به هر حال ششمین سال نوای موسیقی ایران، مانند مقوله آهنگسازی از یک تم کوچک شروع شد و به مرور مورد استقبال قرار گرفت. خوشبختانه دوستان به سال نوا اعتماد دارند و این نکته بسیار مهمی است که شاید بتوان ایده مشابه آن را در سینما و تئاتر و دیگر هنرها نیز رقم زد.

وی در ادامه گفت: عوامل برگزاری سال نوای موسیقی ایران که متعلق به نسل امروز هستند، به نوعی به نسل‌های پیش از خود مدیونند. هنرمندانی که ریشه موسیقی ما هستند. چیزی که در آلمان می‌گویند موزیسین‌های خوب آدم‌های خوبی هستند و به نظرم واقعاً همینطور است‌.

پس از وارطان ساهاکیان، محمد مهدی گورنگی گفت: این دوره از سال‌نوای ایران بخاطر شرایط کرونا وضعیت خاص‌تری داشت. امسال بر آن شدیم به صورت غیرحضوری در خدمتشان باشیم. در برنامه‌های ضبط شده نیز تعداد محدودی میهمان دعوت کرده‌ایم.

در پایان نشست خبری از پوستر ششمین سال نوای موسیقی ایران با طراحی سوگل ضامنی رونمایی شد.

ششمین سال‌نوای موسیقی ایران با مدیریت هنریِ علی جعفری پویان، مدیریت اجراییِ محمدمهدی گورنگی و همراهیِ گروه اجرایی، هنری و خبری متشکل از آزاده امیری، آرش بادپا، کامبیز باقری، سینا جعفری‌کیا، نیما جوان، لیلا حاتمی، فرید حامدی، وحید خانه ساز، مهسا خویی، سالار زمانیان، سمیرا سلمانی لک‌، شقایق شهابی، علیرضا صفرنژاد، سوگل ضامنی، مهدی عزیزی، فریبرز فرهنگ‌مهر، ساحل کریمی، شهره مهرآبادی، محمودرضا میرصیافی، سارا هاشمی، نیوشا مزیدآبادی، بهنود یخچالی، میچکا یغمایی از روز هشتم بهمن ماه برگزار می‌شود.

این رویداد با مشارکت ۲۷۰ هنرمند و حمایت مؤسسه فرهنگی هنری راد نواندیش، مجموعه شهر صدای پارسیان، دفتر اقدام منطقه‌ای ایران نهاد بین‌المللی Global Understanding به عنوان یک کرسی از سازمان یونسکو، خانه پایور، خانه هنر خرد، مرکز نشر و پخش جوان، سامانه خبری تحلیلی «موسیقی ما»، سامانه «تیوال» و چند نهاد دیگر میزبان مخاطبان در فضای مجازی خواهند بود.

رویداد «سال‌نَوای موسیقیِ ایران» پروژه‌ای است که از سال ۱۳۹۴ به ابتکار و طراحی علی جعفری‌پویان و با یاری موسیقی‌دانان ایرانی، با هدف نکوداشت و قدردانی از استادان موسیقی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما