شناسهٔ خبر: 45313580 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اضافه شدن 2 خط رام قطار به خط یک مترو اصفهان

شهردار اصفهان با اشاره به ورود دو رام قطار شهری به اصفهان گفت: این 10 واگن (دو رام) می‌تواند ظرفیت مسافر را روزانه 30 هزار نفر افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قدرت‌اله نوروزی در صحن علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه موفقیت شهرداری در کسب دو جایزه ملی را به شورای شهر اصفهان تبریک می‌گویم، اظهار داشت: شهرداری توانست با قضاوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت خانه‌های نیرو و نفت و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان نهاد برتر در حوزه انرژی شناخته شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در این راستا جایزه ساختمان سبز به شهرداری به عنوان نهاد برتر اهدا شد، افزود: اهمیت این موضوع وقتی شناخته می‌شود که توجه داشته باشیم در یک رقابت ملی شهرداری اصفهان برگزیده شده است.

وی با اشاره به حضور شهرداری اصفهان در برنامه تعالی سازمانی، گفت: در این زمینه ابتدا شهرداری توانست، رتبه سه ستاره را کسب کند و امسال نیز خود را در معرض قضاوت قرار دادیم.

نوروزی افزود: همین که شهرداری اصفهان خود را مورد قضاوت داوران ملی قرار داد، می‌تواند به رشد و تعالی مجموعه کمک کند که این موضوع ناشی از حمایت‌های شورای اسلامی شهر و تلاش‌های کارکنان شهرداری است.

وی با اشاره به شعار «انسان محوری» در این دوره مدیریت شهری، عنوان کرد: گام بعدی ما «حیات محوری» است تا همه مخلوقات الهی در جای خود و به سهم خود گرامی داشته شوند و ارزش آن‌ها مورد احترام قرار گیرد.

۱۲ ایستگاه مترو خط دو همزمان در حال ساخت است

نوروزی بیان کرد: برای پیاده کردن شعار «انسان محوری» باید به سراغ بسیاری از امور از جمله توسعه حمل و نقل عمومی برویم، در این راستا شاهد افزایش سریع پیاده‌راه‌ها در شهر اصفهان هستیم و مسیرهای دوچرخه سواری و نقش بزرگی که شهرداری در حوزه مترو ایفا می‌کند، از دیگر مصادیق توسعه حمل و نقل عمومی است.

شهردار اصفهان با اشاره به روند ساخت خط دوم متروی اصفهان تصریح کرد: وقتی واژه انقلاب عمرانی را به کار می‌بریم به این معناست که ۱۲ ایستگاه مترو خط دو همزمان در حال ساخت است و انتظار داریم ۱۳ عضو شورای شهر با هم این پروژه را بازدید کنند تا در قضاوت‌ها بر اساس انصاف سخن بگوییم.

وی با اشاره به اجرای بیست و پنجمین برنامه «هر یکشنبه یک افتتاح» و ورود دو رام قطار شهری، گفت: این ۱۰ واگن می‌تواند ظرفیت مسافر را روزانه ۳۰ هزار نفر افزایش دهد؛ بر همین اساس تقریباً ظرفیت جابجایی ۱۸۰ هزار مسافر در خط یک داریم که اگر خط دو فعال و در دروازه دولت تلاقی و تبادل ایجاد شود، ظرفیت افزایش می‌یابد.

تعداد مسافران متروی اصفهان بین ۳۲ تا ۳۴ هزار نفر در روز است

نوروزی ادامه داد: با افزایش رام‌ها، سرفاصله از ۱۲ دقیقه به ۸ دقیقه می رسد، البته به دلیل بیماری کرونا اقبال خوبی از مترو نمی‌شود و در حالیکه آمار جابجایی در سال ۹۸ به ۱۲۰ هزار نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شد این آمار به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یابد، اکنون تعداد مسافران متروی اصفهان بین ۳۲ تا ۳۴ هزار نفر در روز است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش از کرونا در روزهای پنجشنبه آمار مسافران مترو ۱۰ هزار نفر کمتر از سایر روزهای هفته بود، گفت: اکنون هم همین حالت وجود دارد و تعداد مسافران با شیب ملایم افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم با عادی شدن شرایط و رفع بیماری کرونا مردم از این امکان استفاده کنند، چرا که کاهش مسافر سبب کاهش هزینه‌ها نشده و هزینه‌های مترو ثابت و مسافر کم است.

خطوط دوچرخه‌سواری شهر به صورت پیوسته راه‌اندازی شود

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه جلسه گفت: در این دوره مدیریت شهری در حوزه اقتصادی اقدامات خوبی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به ایجاد صندوق ذخیره در واحد خزانه‌داری شهرداری، ایجاد کمیته تخصیص برای مدیریت هزینه‌ها و درآمد در مناطق شهرداری و تلاش برای جذب حداکثری درآمدهای ملی مثل اوراق و وام اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم این روش استمرار پیدا کند و در شهرداری اصفهان در زمینه‌های مالی دغدغه نداشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه شاهد آلودگی هوا هستم، یکی از ظرفیت‌های شهر اصفهان حرکت به سمت حمل و نقل پاک است، ایجاد ۷۷۷ کیلومتر خط دوچرخه برای شهر اصفهان که به صورت پیوسته باشد، اقدام خوبی است.

نصراصفهانی تصریح کرد: در این زمینه مناطق ۱۵ گانه اقداماتی را انجام داده‌اند اما باید کار به صورت پیوسته استمرار پیدا کند و بعد از مدتی به ورطه فراموشی سپرده نشود، امیدوار هستیم این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: افرادی در ایستگاه‌های «بی آر تی» نقش کنترل و انجام شارژ کارت را دارند که باید با توجه به سردی هوا مکان مناسبی با شرایط مطلوبی برای حضور و کار آن‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: این هفته در برنامه «هر یکشنبه یک افتتاح»، دو رام قطار به اصفهان اختصاص و انتقال پیدا کرد و حدود ۱۰ واگن به ظرفیت واگن‌های خط یک اضافه می‌شود.

واگن‌های معطل مانده در گمرک با پیشنهاد شهرداری اصفهان وارد خط شد

محمدرضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه گفت: در کنار خط دوم مترو که به عنوان ابرپروژه مطرح شده است و پیشرفت فیزیکی ۲۹ درصدی در سازه و سویل دارد، با کمک و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر ظرف یکسال گذشته بحث تامین تجهیزات خط یک نیز پیگیری و انجام شد.

وی ادامه داد: با منابع دولتی قرارداد تأمین ۳۱۵ واگن بین دولت، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و یک شرکت چینی بسته شد که از این تعداد ۱۰۰ واگن به صورت پکینگ وارد و سهم شهر اصفهان ۳۰ واگن شد، مابقی ۲۱۵ واگن نیز به صورت انتقال تکنولوژی ساخته می‌شود که از این تعداد هم ۵۵ واگن سهم اصفهان است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه واگن‌ها از سال گذشته وارد گمرکات شده اما به دلیل برخی مشکلات معطل مانده بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته با پیشنهاد شهرداری اصفهان، هزینه‌های متفرقه را پذیرا شدیم و توانستیم ۱۵ میلیارد تومان از محل بودجه قطار شهری برای این هزینه‌ها پرداخت کنیم، بعد از مرحله پرداخت، قطعات وارد کارخانه ایریکو و اسمبل شد.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه سال گذشته قطارها ساخته شده بود با شیوع بیماری کرونا تست واگن‌ها انجام نشد، ادامه داد: بر همین اساس با ابتکار عمل وارد این موضوع شدیم و طی قراردادی که با مشاوران ایرانی منعقد کردیم تمام تست‌ها و رفت و برگشت‌ها در کارخانه ایریکو انجام شد که در نهایت توانستیم دو رام از این ۱۰ رام را اسمبل کرده و با دریافت مجوز توانستیم اولین محموله تولید داخل را به اصفهان وارد کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ارزش این محموله ۳۰۰ میلیارد تومان است که با ارزش یک میلیون یورویی هر واگن، ارزش این پروژه ۱۰۰ میلیون یورو است، افزود: با انتقال ارز توانستیم مرحله دوم هزینه‌ها را یک ماه پیش پرداخت و قطارها را وارد اصفهان کنیم.

تی بی ام حفاری از ایستگاه عمان سامانی عبور کرده است  

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان گفت: در مورد آخرین وضعیت پروژه خط دوم مترو بیان کرد: برای این خط ۱۶ کیلومتر از ایستگاه دارک تا کهندژ با ۱۶ ایستگاه به طول ۱۵ کیلومتر در نظر گرفته شده است و هم اکنون ۱۲ ایستگاه فعال کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت سه فاز در حال اجراست، گفت: فاز اول شامل ایستگاه دارک تا امام علی (ع)، فاز دوم از کهندژ تا ایستگاه امام حسین (ع) و فاز سوم از ایستگاه امام حسین (ع) تا ایستگاه امام علی (ع) است.

بنکدارهاشمی اضافه کرد: در این پروژه چهار ایستگاه را از قبل ساختیم و «تی بی ام» در آن حرکت کرد، هم اکنون نیز «تی بی ام» از ایستگاه عمان سامانی عبور کرده و در حال ورود به ایستگاه لاله است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از عید وارد ایستگاه لاله شود. 

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان افزود: از طرف غرب شهر نیز از سال گذشته شفت اصلی توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت است تا از ۲۲ بهمن حفاری با «تی بی ام» ۹.۵ متری شروع شود.

پیشرفت ۲۹ درصدی ساخت خط دو مترو اصفهان در سازه و سویل

وی گفت: از سال گذشته تاکنون در بخش شرقی خط دو، ۷ کیلومتر حفاری از سمت دارک شروع شد و امسال هم ۳.۵ کیلومتر حفاری را از سمت غرب آغاز می‌کنیم که قطعا کار در این بخش با سرعت بیشتری پیش می‌رود، اقدامات عمرانی در ایستگاه‌های خرازی، چهارسوق، خلجا و امام حسین (ع) هم شروع شده است.

بنکدارهاشمی با تاکید بر اینکه مجموع پیشرفت فیزیکی در این خط ۲۹ درصد در حوزه سازه و سویل است و از سال آینده میزان پیشرفت دو برابر می شود، گفت: اگر شرایط به همین صورت باشد، حداکثر ظرف سه تا چهار سال آینده سازه و سویل خط دو به پایان خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر مباحث مربوط به فاینانس متروی اصفهان هم در شورای اقتصاد حل شود، با تامین تاسیسات خط دوم، کل خط ظرف سه تا چهار سال آینده راه‌اندازی می شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/

نظر شما