شناسهٔ خبر: 45313555 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد مطرح شد؛

شی: رویکرد تضاد و تقابل به منافع همه کشورها لطمه می زند

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری چین گفت: تاریخ و واقعیت روشن کرده است «رویکرد نادرست تضاد و تقابل» خواه به صورت جنگ سرد، جنگ گرم، جنگ تجاری یا جنگ فناوری؛ سرانجام به منافع همه کشورها لطمه زده و آن را تضعیف خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تلویزیون چین، «شی جین پینگ» روز دوشنبه در نشست مجازی "دستورالعمل داووس" مجمع اقتصاد جهانی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد؛ تاکید کرد: مهم است جامعه جهانی به مفهوم همکاری مبتنی بر سود متقابل پایبند باشد و حقوق برابر توسعه را برای همه کشورها تضمین کند. ما باید از رقابت عادلانه حمایت کنیم.

وی گفت: جهان طی یک قرن دستخوش تغییراتی شده که پیشتر دیده نشده است و اکنون زمان توسعه و تحول اساسی است. برای حمایت از چند جانبه گرایی در قرن ۲۱، ما باید سنت های خوب را ترویج دهیم، دیدگاه های جدیدی را در پیش بگیریم و به آینده نگاه کنیم.

شی بر لزوم ایستادن در کنار ارزش های اصلی و اصول اساسی چند جانبه گرایی، سازگاری با فضای بین المللی در حال تغییر و پاسخگویی به چالش های جهانی تأکید کرد و گفت: ما باید سیستم حاکمیت جهانی را بر اساس مشورت گسترده و ایجاد اجماع، اصلاح کنیم.

رئیس جمهوری چین با بیان اینکه پیشرفت های علمی و فناوری باید به نفع همه بشریت باشد و از آنها برای توسعه سایر کشورها استفاده شود، گفت: بازی با مجموع صفر فلسفه مورد تایید چین نیست. چین به عنوان یک پیرو سرسخت سیاست خارجی مستقل، سخت تلاش می کند تا روابط دوستانه و همکاری با کشورهای دیگر را دنبال کند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مبارزه جهانی با ویروس کرونا گفت: تردیدی نیست که بشریت بر ویروس کرونا غلبه خواهد کرد و قویتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه گیری تمام نشده است، افزود: شیوع اخیر کرونا به ما یادآوری می کند که باید مبارزه را ادامه دهیم. با این وجود ما یقین داریم که زمستان نمی تواند آمدن بهار را متوقف کند و تاریکی هرگز نمی تواند نور سحر را مخفی نگهدارد.

شی جین پینگ تاکید کرد: جامعه جهانی باید کمک های لازم را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد و ضمن دفاع از حقوق و منافع مشروع آنها، با ایجاد حقوق، فرصتها و ضوابط و قواعد برابر؛ فرصتها و دستاوردهای توسعه را با مردم همه کشورهای دنیا به اشتراک بگذارد.

شی با یاداوری اینکه هر کشور دارای تاریخ، فرهنگ و سیستم اجتماعی خاص خود است و هیچ کشوری بر دیگری برتری ندارد، گفت: بهترین معیارها این است که آیا تاریخ، فرهنگ و سیستم اجتماعی یک کشور متناسب با شرایط خاص آن کشور است و از حمایت مردم ان کشور برخوردار است.

رییس جمهوری چین افزود: تفاوت میان کشورها و فرهنگ ها به خودی خود دلیلی برای هشدار نیست و آنچه زنگ خطر را به صدا در می آورد، تعصب و نفرت است.

وی نسبت به تلاش برخی کشورها برای تحمیل تمدن یا تاریخ، فرهنگ و نظام اجتماعی خود بر دیگران هشدار داد و گفت: انتخاب صحیح این است که کشورها بر اساس احترام متقابل و گسترش نقاط مشترک ضمن حفظ اختلافات، همزیستی مسالمت آمیز را دنبال کنند و مبادلات و یادگیری متقابل را تقویت کنند. این راهی است که می تواند انگیزه ای برای پیشرفت تمدن بشری ایجاد کند.

شی با بیان اینکه هیچ مشکل جهانی توسط یک کشور حل نمی شود و باید اقدامات جهانی، پاسخ جهانی و همکاری جهانی وجود داشته باشد؛ تصریح کرد: ایجاد محافل کوچک یا شروع یک جنگ سرد جدید فقط جهان را به سمت تفرقه و حتی تقابل سوق می‌دهد.

رییس جمهوری چین چند جانبه گرایی را رسیدگی به امور بین الملل از طریق مشاوره و تصمیم گیری درباره آینده جهان که همه با هم کار می‌کنند، تعریف کرد و گفت: ما نمی‌توانیم در جهانی تقسیم شده با چالش های مشترک مقابله کنیم و تقابل ما را به بن بست می رساند. بشریت به سختی درسهایی را آموخته است و نباید به مسیر گذشته برگردیم.

شی با اشاره به اینکه حاکمیت بین المللی باید براساس قوانین و اجماع حاصل شده در میان کشورها باشد نه بر اساس دستور یک یا چند کشور، افزود: روابط دولت با دولت باید از طریق نهادها و قوانین مناسب هماهنگ و تنظیم شود. افراد قوی نباید ضعف را اذیت کنند و آزار دهند. تصمیم گیری نباید فقط با نشان دادن عضلات قوی یا تکان دادن مشت بزرگ باشد، از چند جانبه گرایی نباید برای اقدامات یک جانبه گرایی استفاده شود.

رهبران سیاسی و تجاری سراسر جهان در این نشست مجازی پنج روزه که از امروز دوشنبه آغاز شده است، شرکت خواهند کرد. این رویداد قبل از نشست حضوری سران در اجلاس به تعویق افتاده امسال مجمع جهانی اقتصاد برگزار شده است.

شرکت کنندگان در نشست داووس درباره موضوعاتی از جمله همه گیری جهانی ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و دیگر چالش های جهانی تبادل نظر خواهند کرد.

علاوه بر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن، ون جه این رئیس جمهور کره جنوبی، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نارندرا مودی نخست وزیر هند از جمله رهبرانی هستند که در این نشست حضور خواهند داشت.

کارشناسان می گویند، بازسازی اقتصاد جهانی که در اثر همه گیری ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و همچنین رسیدن به جامعه ای با کربن صفر نیازمند همکاری های بین المللی است.

نشست های حضوری مجمع جهانی اقتصاد معمولا ژانویه هر سال در شهر داووس سوئیس برگزار می شود. اما سازمان دهندگان این نشست ماه گذشته میلادی اعلام کردند که اجلاس امسال به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا به تعویق افتاده و در ماه مه در سنگاپور برگزار خواهد شد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در نخستین حضور خود در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه ۲۰۱۷، در مراسم افتتاحیه سخنانی را تحت عنوان «برعهده گرفتن مشترک وظایف عصر کنونی و پیشبرد مشترک توسعه جهان» ایراد کرد.

رئیس جمهوری خلق چین در آن سخنرانی دیدگاه ها و پیشنهادهای چین در مورد جهانی شدن اقتصاد را تشریح کرد. سخنان او در حمایت از جهانی شدن اقتصاد با واکنش های مثبت فراوانی از سوی جامعه جهانی مواجه شد.

نظر شما