شناسهٔ خبر: 45310469 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست «خیرین آموزش عالی کشور» بیان شد:

نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی

در نشست «خیرین آموزش عالی کشور» مطرح شد که حضور خیرین سرمایه بزرگی برای دانشگاه است و نوآوری را در دانشگاه‌ها پر معناتر، جدی‌تر و قابل فهم‌تر کرده است؛ با حضور خیرین آموزش‌های جدیدی به دانشجویان می‌دهیم و مشارکت اجتماعی و افزایش مسئولیت آنها را شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین نشست مجازی «خیرین آموزش عالی کشور»، صبح امروز دوشنبه 6 بهمن‌ماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ناصر مطیعی؛ رئیس صندوق رفاه دانشجویی، محمود فتوحی؛ رئیس دانشگاه صنعتی شریف، ابراهیم جمیلی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران، عباس مصلی‌نژاد؛ خیّر و رئیس بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، رضا فرجی دانا؛ مشاور علمی رئیس جمهور، احمد عریان؛ رئیس دانشگاه یاسوج و محمود نیلی احمد آبادی؛ رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویی در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی صندوق رفاه دانشجویان حمایت از دانشجویان مستعد کم بضاعت در دانشگاه‌ها، رشد استعدادها و کمک به وضعیت تحصیلی و معیشتی دانشجویان و در همین راستا کمک به تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌های دانشجویی است. در کنار این مأموریت‌های اصلی تجهیز خوابگاه‌ها به اتاق‌های ورزش و تندرستی از دیگر اهداف ماست.

وی افزود: منابعی که صندوق برای انجام مأموریت‌های خود دارد شامل کمک‌های دولت در قالب بودجه سنواتی، بهره‌مندی از تسهیلات اهدایی از سوی سیستم بانکی و مهم‌تر از همه درآمدهای اختصاصی صندوق است که وجوه حاصل از اقساط وام‌های قبلی و اخذ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی است. مورد دیگر که در طول چهل تا پنجاه سال فعالیت صندوق مغفول مانده بود استعانت و حمایت خیرین محترم بوده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی تأکید کرد:‌ در سال 99 با شرایط اقتصادی خاصی در کشور مواجه بودیم و دولت نیز این مشکلات را داشت لذا شاهد بالا رفتن هزینه‌های زندگی و در نتیجه هزینه‌های رفاهی دانشجویی بودیم و مجموع این شرایط عدم تحقق کامل نیازهای دانشجویی را شاهد بودیم لذا دست یاری به سوی خیرین نیک‌اندیش دراز کردیم و کمک‌های آنها هم ریشه در باورهای دینی و اخلاقی ما دارد. تجربه موفق فعالیت خیرین در دانشگاه‌ها نیز دل ما را گرم می‌کرد لذا از آنها درخواست تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی کردیم. در مهرماه 98 طرح اولیه پیشنهاد و در زمستان 98 تصویب شد. نهایتاً در شهریور 99 نیز هیئت امنا طرح را تصویب کردند و فعالیت‌های آن نیز از اردیبهشت کلید خورد.

نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی

وی اظهار کرد: در این راستا حدود 15 نشست با همکاران ستاد خیرین وزارت علوم و 13 نشست با خیرین محترم برگزار شد و از راهنمایی‌های هوشمندانه آنها استفاده کردیم. در یک نشست نیز خدمت دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و خیرین محترم بودیم. در همین راستا سامانه سحر را در مسیر جذب و ساماندهی حامیان رفاه دانشجویی راه اندازی کردیم. حسن این سامانه این است که کمک‌های مختلف را جذب و امکان رهگیری و رصد موارد مصرف آنها را به خیرین محترم نشان می‌دهد.

مطیعی گفت: مجموعاً 126 خوابگاه را در طول تابستان تعمیر و راه‌اندازی کردیم و امروز افتخار داریم بگوییم که 83 مورد از خوابگاه‌ها آماده افتتاح و بهره‌برداری هستند. 23 خوابگاه دیگر نیز در حال انجام و تکمیل پروژه هستند و امیدواریم تا اواسط اسفندماه به مرحله بهره‌برداری برسند تا ان‌شاءالله بعد از شرایط کرونایی از انها آستفاده شود.

در ادامه این نشست، محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی کوتاه گفت: هدف ما این است که دانشجویان در محیط مناسب‌تری به تحصیل بپردازند؛ ما در دانشگاه شریف با شرکت در طرح «سی سی چهل»، فعالیت‌های گسترده‌ای برای خدمت به دانشجویان خوابگاهی انجام داده‌ایم لذا اقدام به تعمیر آشپزخانه‌ها، نصب پنجره‌های دوجداره، رنگ آمیزی و ایجاد فضاهای تفریحی با کمک خیرین کردیم.

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم ضمن تشکر و قدردانی از همه خیرین عزیز از بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، بنیاد نیکوکاری جمیلی و مهندس شاه‌حسینی و انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف تشکر کنم که اینجا در خدمت آنها هستیم.

ابراهیم جمیلی، عضو اتاق بازرگانی ایران در این نشست اظهار کرد: این طرح نمونه یک همکاری دسته جمعی بود و در یک مدت کوتاه و زمان مشخص کارهایی قابل تقدیر انجام شد. این نشان می‌دهد وقتی نیازها بیان شود حتی کرونا و شرایط بد اقتصادی و تحریم‌ها هم نمی‌تواند مانع کار خیر شود. نظر بنده این است که بقیه کارها نیز انجام شود لذا از وزیر محترم علوم درخواست داریم این مسئله در هیئت دولت برای تسری به سایر امور پیگیری شود.

وی افزود: معتقدم صندوق رفاه و ستاد خیرین وزارتخانه همین مشکلی که در زمینه خوابگاه‌ها وجود داشت را در زمینه کرونا نیز پیگیری کنند و ببینند دانشجویان در این شرایط چه نیازهایی دارند. کرونا نباید مانع کیفیت تحصیل شود چراکه برخی زیرساخت‌های تحصیلی هنوز فراهم نشده و باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

جمیلی بیان کرد: بحثی دیگری که باید اشاره کرد اقداماتی است که دانشگاه‌ها در دوران کرونا انجام دادند و متأسفانه در جایی گفته نشده است. بنده در دانشگاه شهید بهشتی شاهد بودم که اقدامات ارزنده‌ای انجام شده اما سازمان غذا و دارو هنوز حمایتی نکرده است لذا از وزارت علوم درخواست داریم از دانشگاه‌های سراسر کشور حمایت کند تا این طرح‌ها برای مقابله با ویروس کرونا به سرانجام برسد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه به ارائه پیشنهادات خود پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌کنم پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. از سوی دیگر الان فصل بودجه‌ است و مشخص نیست در کمیسیون تلفیق برای اینگونه طرح‌ها چه بودجه و حمایتی در نظر گرفته شده تا خیرین بقیه نیازها را تکمیل کنند لذا در عین اینکه خیرین حمایت می‌کنند باید دولت هم از نیازهای دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویی حمایت کند.

عباس مصلی‌نژاد، خیّر و رئیس بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد در ادامه این نشست گفت: گاهی ممکن است یک منزل را در اختیار یک خانواده قرار دهیم اما گاهی یک مدرسه یا دانشگاه می‌سازیم و موجبات بهسازی و نوسازی یک خوابگاه را فراهم می‌کنیم که در اینجا دیگر یک کار نبوده بلکه وقتی خیرین وارد این حیطه می‌شوند هر سال برکات آن کار انجام شده تکرار می‌شود. نکته مهم‌تر این است که طرح «چهل سی سی» در حقیقت در راستای تقویت و اشاعه فرهنگ گروهی است.

وی افزود:‌ اصولاً در کشورهای در حال توسعه انجام کار گروهی زیاد مثمر ثمر نیست و به نتیجه نمی‌رسد اما بنده هم تأکید دارم که در هیئت دولت مطرح شود تا رئیس جمهور و سایر وزرا بدانند که وزارت علوم با این طرح موجبات اشاعه فرهنگ کار گروهی در کشور شده است چراکه امروزه این ثمر را مشاهده می‌کنیم. امروزه در بسیاری از دانشگاه‌ها دانشجویان از خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند و ثمرات آن هر روز بیشتر می‌شود لذا لازم می‌دانم از همه دست‌اندرکاران این طرح که صمیمانه زحمت کشیدند تشکر کنم.

نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی

رضا فرجی دانا، مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: خوشحالم که در این جلسه توفیق حضور پیدا کردم و خدای بزرگ را شاکرم که در کنار تعلقات دنیوی، ما را قادر ساخته کارهایی انجام دهیم که برای آخرت نیز سودمند باشد و ان‌شاءالله چنین اموری با دستان توانمند آنها به سرانجام برسد.

فرجی دانا یادآور شد: واضح است سیر تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی کند شده و سهم وزارت علوم نیز ناچیزتر از قبل شده است لذا اگر به برخی دوستان حکمی داده‌ایم همواره به آنها گفته‌ایم اگر بخواهیم تحولی ایجاد کنیم فقط از طریق مردم ایران زمین و ستاره‌های درخشان آن که خیرین هستند می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم.

وی افزود: برخی از دوستان گلایه داشتند که ما آنها را به خیرین ارجاع می‌دهیم اما بعد از چند سال از ما برای افتتاح پروژه‌هایی دعوت می‌کردند که با کمک خیرین به سرانجام رسیده بود و خودشان هم باور نداشتند که چنین کارهای بزرگی انجام شده لذا خدا را شاکریم که توانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم. در ستاد خیرین وزارت علوم نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و با همت این عزیزان کاری مشارکتی انجام شده که مثال زدنی است.

فرجی دانا تأکید کرد: معتقدم باید الگوی کار مشارکتی را ارائه دهیم چراکه در فرهنگ ما تک روی وجود دارد. به سهم خودم اگر اجازه پیدا کنم دست تک تک عزیزان را می‌بوسم که چنین کار عظیمی برای خدمت به کشور انجام دادند. البته تبدیل کردن علم و فناوری به گفتمان غالب نیازمند همکاری همه مردم است. آن روز است که شاهد توسعه‌یافتگی در کشور نیز خواهیم بود.

احمد عریان، رئیس دانشگاه یاسوج در ادامه این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این طرح به ویژه در استان‌های محروم آثار بیشتری داشت لذا از همه خیرین محترم که در این زمینه همکاری کردند تشکر و قدردانی می‌کنم. برخی خیرین همانند آقای قلم چی بسیاری از نیازهای ما همانند میز و صندلی را تهیه کردند و برخی نیز اقدام به بورسیه دانشجویان کردن که اثرات مهمی دارد.

وی افزود: در برخی استان‌ها بنیه مالی ضعیف است لذا هرچه انرژی بیشتری در آنجا صرف شود آثار بیشتری نیز خواهد داشت. ان‌شاءالله در سال‌های آینده به میزان بیشتری بتوانیم در این راستا گام برداریم چراکه آموزش عالی رمز اصلی توفیق و موفقیت کشور است.

دکتر اسپرورین پزشک خیّر در ادامه اظهار کرد: بسیار مایلم اصحاب رسانه، این پروژه را به عنوان آبروی ایران و اینکه اعتماد در مردم چه می‌کند مطرح کنند؛ این طرح بسیار زیبایی است که دولت ابتدا پول مورد نیاز را گذاشت و بقیه را به خیرین واگذار کرد چراکه معتقد بود کاری نیست خیرین نتوانند آن را به سرانجام برسانند. این نشانه اعتماد است و از سوی دیگر اینکه رؤسای دانشگاه‌ها دائماً زنگ می‌زدند و پیگیر بودند نشانه احترام به خیرین است.

وی افزود: بسیاری از کارهایی که در این چند سال همانند سیل و زلزله وجود داشته باعث شده اعضای این جمع را دائماً دور هم ببینیم و در چند بنیاد دیگر هم به صورت مشترک در حال همکاری هستیم. هرچقدر این احترام و اعتماد بیشتر شود مردم ما هم پای کار خواهد بود لذا باید درصدد افزایش مشارکت مردمی باشیم چراکه رشد و پیشرفت کشور را در پی خواهد داشت.

در ادمه محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار کرد: به لحاظ نظری ثابت شده که وقتی تعمیرات، نوسازی یا بازسازی خوابگاه‌ها را که بر عهده می‌گیریم باید روانشناسی محیط را نیز بر عهده بگیریم چراکه ایجاد فضای صمیمی در سلامت روح و روان دانشجویان نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: اینکه تعداد حضور دانشجویان در خوابگاه را اضافه کنیم شاید کار مؤثری نباشد اما اگر فضای بسیار خوبی را برای دانشجو در محیط خوابگاه مورد توجه قرار دهیم حضور بیشتر دانشجویان آثار مناسب‌تری خواهد داشت لذا خواهشم این است که به این موضوع دقت کنید تا فضای ایجاد شده برای دانشجویان مفرح باشد و دانشجویان در آنجا احساس آرامش داشته باشند.

نقش بی‌بدیل خیرین در افزایش نوآوری در محیط‌های علمی و دانشگاهی

محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار کرد: حضور خیرین سرمایه بزرگی برای دانشگاه است و نوآوری را در دانشگاه‌ها معنادارتر، جدی‌تر و قابل فهم‌تر کرده است. با حضور خیرین آموزش‌های جدیدی به دانشجویان می‌دهیم و مشارکت اجتماعی و افزایش مسئولیت آنها را شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: جلساتی که با حضور خیرین و دانشجویان شکل می‌گیرد باعث می‌شود دانشجویانی که در این نشست‌ها حضور دارند از منظر اجتماعی فعال‌تر و مؤثرتر باشند. حضور خیرین که بنده همیشه آنها را مشاوران امین دانشگاه نامیده‌ام به ما حوزه‌های جدیدی را هم یادآوری کرده است چراکه هدف آنها صرفاً کمک به دانشگاه و دانشجویان نیست بنابراین لازم است از آنها تشکر ویژه کنم و امیدوارم به سمت خیرین دانشگاه ساز حرکت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما