شناسهٔ خبر: 45305832 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

همکاری مشترک؛

فناوری به حوزه نشر و کتاب نفوذ می‌کند / تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه کتاب‌های الکترونیکی

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امضا شد تا نسل جدیدی از کتابخانه‌ها در کشور شکل گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف «توسعه و تنوع بخشی به سبد خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور» به امضای پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسید.

این تفاهم‌نامه فرصتی برای «حمایت از توسعه نسل­‌های جدید کتابخانه‌­ها» و «ایجاد الگو‌های جایگزین کاربست فناوری­‌های نوین در مدیریت کتابخانه­‌ها (از قبیل کتابخانه بدون کتاب)» و «کمک به توسعه فعالیت‌های استارتاپ­‌ها، واحد‌ها و موسسات فناور از طریق ساماندهی و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود» است.

باید فناوری و نوآوری را به دورترین نقاط کشور متصل کنیم
صالحی در این مراسم با اشاره به نگاه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به توسعه فناوری، گفت: یکی از تلاش‌های معاونت علمی در این حوزه، حمایت از فناوری‌های نوظهوری است که برای نخستین بار در کشور به کار گرفته می‌شود که در این راستا معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حمایت می­کند.

وی افزود: یکی از مثال‌های برجسته این کار در موضوع محصولات ضدعفونی‌کننده کتب و تجهیزات کتابخانه ­ای نمود یافت. این محصولات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی برای تولید و نهایی شدن است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: در شیوع بیماری کرونا نیز معاونت از شرکت‌ها برای تولید محصولات مرتبط با حوزه کرونا حمایت کرد تا شرکت‌ها روند تولید این محصولات کاربردی را طی و آن‌ها را به بازار عرضه کنند.

به گفته صالحی، باید با «به‌کارگیری ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از امکانات زیرساختی، قانونی و اعتباری» و «تقویت و گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک»، توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری حوزه نشر و کتاب را محقق سازیم.

وی همچنین گفت: دیگر ماموریت معاونت علمی و فناوری ایجاد زیرساخت­های فناورانه در اقصی نقاط کشور و توسعه زیست بوم نوآوری در مناطق کمتر برخوردار است تا همه شهر‌ها و روستا‌ها در دورترین نقاط کشور نیز به این زیرساخت‌ها و امکانات دسترسی داشته باشند.

صالحی افرود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا بستر‌های لازم برای توسعه نظام نوآوری با بهره ­گیری از ظرفیت نهاد کتابخانه­‌ها را در کشور را ایجاد کند. این کار روند ورود و توسعه فناوری در کل کشور را تسهیل می‌کند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اضافه شدن یک میلیون متر مربع به فضای زیست بوم نوآوری کشور، تاکید کرد: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از مراکز رشد، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، این فضا به زیست‌بوم نوآوری کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری در حوزه کتابخانه کشور و توسعه کتاب‌های الکترونیکی ضروری است و در این تفاهم نامه همکاری تلاش می­کنیم با کمک فناوری، نظام نوآوری در کتابخانه‌­های عمومی در کل کشور تسری دهیم.

کمک به توسعه استارتاپ­ ها، واحد‌ها و موسسات فناور از طریق ساماندهی، هم افزایی و ارتقای ظرفیت‌های موجود، حمایت ­های مادی و معنوی هدفمند و اثربخش از کسب و کار‌های فناورانه و نوآورانه در زیست بوم فناوری و نوآوری، حمایت از توسعه نسل‌های جدید کتابخانه­‌ها و الگو‌های جایگزین بکارگیری فناوری­‌های نوین در مدیریت کتابخانه ها، از جمله اهداف این تفاهم نامه همکاری است.

از دیگر اهداف این همکاری مشترک، می­توان به هدایت و بهره­‌گیری زیرساخت‌­ها و ظرفیت­‌های موجود در فصا‌های کتابخانه‌های عمومی متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل­‌های سطح کشور با اولویت مناطق روستایی و کمتر برخوردار، سوق دهی به مشاغل دانش پایه در راستای توسعه و شکل­ گیری دانش و کسب و کار‌های نوین اشاره کرد.

فناوری کتاب‌های الکترونیکی را توسعه دهیم
همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم، گفت: هر فعالیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید مبتنی بر علم و پژوهش باشد. اگر در این فعالیت ­ها از فناوری­‌های نوین استفاده نشود، محکوم به شکست هستند.

وی ادامه داد: باید تمهیداتی باشد تا امکانات و زیرساخت­‌های فناورانه در همه کشور ایجاد شود تا همه به صورت عادلانه از خدمات نظام برخودار باشند. در این تفاهم نامه باید به دنبال رفع محرومیت­‌ها از شهر‌های کوچک و محروم کشور باشیم و نهاد کتابخانه‌های کشور تلاش می‌کند که دسترسی مناطق دوردست کشور به خدمات این نهاد، تسهیل شود.

وی افزود: یکی از نیازمندی­‌های ما در این حوزه، توسعه کتاب­های الکترونیکی است. این محصول به برخی دلائل هنوز به جایگاه درست خود نرسیده است.

مختارپور همچنین تاکید کرد: در حال حاضر یکی از اولویت­‌های ما در حوزه فناوری، استفاده از محصولی است که بتواند ضدعفونی شدن کتاب‌ها را برای ما و مخاطبان‌مان تضمین کند.

نظر شما