شناسهٔ خبر: 45303391 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پافشاری نمایندگان پارلمان کویت بر استیضاح نخست وزیر

سپیده حسینی

پس از صدور حکمی از سوی امیر کویت که نخست وزیر مستعفی را دوباره مامور تشکیل دولت جدید کرد، تنش میان دولت و پارلمان این کشور بار دیگر بالا گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه "القبس" چاپ کویت، با اینکه نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت روز یکشنبه در حکمی صباح خالد الحمد الصباح، نخست وزیر مستعفی و موقت این کشور را مجددا به عنوان نخست‌وزیر تعیین و وی را مامور تشکیل دولت جدید کرد، بحران میان پارلمان و دولت این کشور ادامه دار شده و هفت تن از نمایندگان پارلمان کویت در بیانیه مشترکی علیه صباح الخالد، بر مخالفت "کامل و قاطع" خود با هرگونه مصونیت‌ دادن به شخص نخست وزیر که باعث شود او از نظر سیاسی بازخواست نشود، تاکید کردند.

آنها در ادامه تاکید کردند: محورهای استیضاحی که علیه نخست وزیر ارائه شد و به شکلی تاریخی و بی‌سابقه ظرف چند ساعت مورد تایید ۳۸ نماینده قرار گرفت، هنوز پابرجا هستند.

همچنین این هفت نماینده اعلام کردنه آماده همکاری با شخص نخست وزیر هستند به شرط اینکه حقوق مردم و در راس آنها عفو و آشتی ملی اجرا شوند.

پیش از آنکه صباح الخالد استعفا دهد، درخواست استیضاح او در پارلمان از سوی خالد العتیبی، ثامر السویط و بدر الداهوم ارائه شده و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان با آن موافقت کرده بودند اما نخست وزیر پیش از استیضاح، درخواست استعفای خود را به امیر این کشور تقدیم کرد و عملا استیضاح ناکام ماند.

روزنامه القبس به نقل از برخی منابع خود نوشت، پس از آنکه سه نماینده قصد خود برای استیضاح شیخ صباح الخالد، نخست وزیر را اعلام کرده و این طرح حمایت ۳۶ نماینده دیگر را دریافت کرد، دولت تصمیم گرفت در جلسه مجلس الامه (پارلمان کویت) حضور نیابد.

به نوشته القبس، طرح استیضاح نخست وزیر به عنوان اولین بازخواست سیاسی در جلسه اول شانزدهمین دوره قانونگذاری در سه محور تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، امیر کویت ۱۸ ژانویه استعفای نخست وزیر و وزرای کابینه او را که یک هفته قبل ارائه شده بود، پذیرفت و از او خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت خود به صورت موقت ادامه دهد.

انتهای پیام

نظر شما