شناسهٔ خبر: 45302779 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تپش نور امید پس از قطع پای معتادان/ تپه «شیخ سلام» سنندج بر ریل ساماندهی قرار گرفت+فیلم و عکس

به دنبال گزارش فارس و انعکاس گلایه‌های مردمی از نابسامانی تپه «شیخ سلام» سنندج و حضور معتادین و فروشندگان مواد مخدر، ضمن جمع‌آوری معتادین این مکان، ساماندهی آن توسط شهرداری شروع شده و تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس کردستان/شیرین مرادی، آبان ماه امسال بود که در قالب گزارشی با عنوان «تپه شیخ‌سلام سنندج مامن امن معتادان/گلایه‌های مردمی از کم‌توجهی مسوولان» از دردهایی گفتیم که دل خانواده‌ شهدا را ریش و زندگی را بر مردمان ساکن در جوار تپه شیخ‌سلام تیره و تار کرده بود.

برگ‌های تاریخ را به روزهای اوایل انقلاب ورق می‌زنم روزهایی که هنوز با جنگ تحمیلی فاصله داشت اما جنگ در استان‌های مرزی مانند کردستان به واسطه حضور گروهک‌های ضدانقلاب عرصه را بر مردمان این دیار تنگ کرده بود.

آنان که با ادعای حمایت از کرد و کردستان به سمت مردمان بی‌گناه اسلحه کشیدند و خون هزاران نفر از زنان و مردان بی‌گناه را بر زمین ریختند در چنین شرایطی پیکر شهیدان شبانه در بلندی‌های شهر غریبانه دفن می‌شد، تپه شیخ‌سلام یکی از همین میعادگاه‌های شهدا است آنجا که پیکر 20 شهید را در دل خود جای داده است.

40 سال از آن روزها می‌گذرد اما داغ شهدا برای خانواده‌های آنان همچنان تازه‌ است، تپه شیخ سلام میعادگاه 20 شهیدی که خونشان پای امنیت این آب و خاک بر زمین ریخته شد، شیب تند و مسیر دسترسی به مزار شهدا سخت است، اما مشکلات به همین خلاصه نمی‌شود، خانواده شهدا از ترس حضور معتادین و فروشندگان مواد مخدر دستشان از مزار شهدایشان کوتاه شده است.

رنج 40 ساله

گوهرتاج قزوینی از دردهایی برایمان گفت که بیش از 40 سال بر وجودش سنگینی می‌کرد، از داغ پرپرشدن همسر، فرزند و برادرانش؛ اما مهم‌ترین درد این مادر، همسر و خواهر شهید بریدن پایش از مزار شهیدانش به خاطر نابسامانی و وجود معتادینی بود که حضورشان نه تنها بلای جان مردمان ساکن محوطه تپه شیخ‌سلام شده بلکه آرامش قبرستان را هم برهم زده بودند.

زنده و مرده عاصی از جولان معتادین

درد را از هر سمت که بنویسی، درد است دردی که بر جان مردمان این گوشه شهر سنگینی می‌کنند از کودکانی که به جای پارک و شهربازی باید در قبرستان قدیمی در لابلای آثار به جای مانده از معتادین بازی می‌کردند تا مواد فروشانی که به راحتی جلوی چشم کودکان و زنان مواد مخدر می‌فروختند.

روزی که برای نخستین بار پایمان را به منطقه گذاشتیم با مردمی روبه رو شدیم که از بی‌توجهی مسئولان نالان بودند، کا حسن از اهالی تپه شیخ‌ سلام می‌گفت: اینجا قسمت دوم قبرستان شیخ‌سلام است، محل جولان معتادان است، آنها در لابلای این قبرستان جلو چشم زن و بچه‌های ما مواد مصرف می‌کنند.

روزی که برای نخستین بار پایمان را به منطقه گذاشتیم با مردمی روبه رو شدیم که از بی‌توجهی مسئولان نالان بودند

 

اینکه بچه‌ها از بزرگترها الگوبرداری می‌کنند، چیزی نیست که من بگویم حرفی که کارشناسان می‌زنند، بچه من سیگار دست خودم نمی‌بیند ولی نحوه استفاده از پایپ و تزریق مواد مخدر را به صورت زنده در این قبرستان مشاهده می‌کند.

از قدیم‌الایام تا جایکه شنیده‌ایم رفتن به قبرستان در روشنایی روز آرامش می‌دهد و شب مقداری رعب‌انگیز ولی ترس مردم این محدوده نه بخاطر قرار گرفتن در کنار قبرستان بلکه جولان معتادینی است که آرامش را از زنده‌ها و حتی مرده‌ها هم گرفته‌اند.

یکی دیگر از ساکنین تپه شیخ‌سلام هم عنوان کرد؛ بعضی از معتادین که توهم می‌زنند، صبح افتاد نزده پشت در یکی از خانه‌های ما می‌نشینند و با سر و صدا و روشن و خاموش کردن مداوم فندک که واقعا روی اعصاب آدم راه می‌رود آرامش را از ما گرفته‌اند کسی هم رسیدگی نمی‌کند.

40 نفر معتاد زیر سایه درختان و در فصل سرد سال در گوشه‌ای آفتاب‌گیر می‌نشینند و بدون واهمه مواد مخدر مصرف می‌کنند واقعا نمی‌دانیم به حال بدبختی آنها دل بسوزانیم یا از بدبختی و روز سیاهی که به خاطر 

زندگی برایمان تیره و تار شده و کسی جوابگو نیست، اگر ما هم مثل مسئولان دارا بودیم در حاشیه شهر زندگی نمی‌کردیم.

تاریخ 90 روز دیگر ورق خورد

سه ماه از نگارش این درددل‌ها و دغدغه‌های مردم می‌گذرد، متولیان پای کار آمدند و این پای کار آمدن‌ها نتیجه داد، نتیجه‌ای که خروجی‌اش دستگیری معتادین از قبرستان تپه شیخ‌‌سلام بود و آرامشی که مردمان ساکن در اطراف این قبرستان بازیافتند.

ساعتی مانده به تاریکی هوا مسیر تپه شیخ سلام را در پیش می‌گیرم، مسیر دسترسی را این بار نه از شعاع پایین، بلکه با عبور از کوچه پس کوچه‌های اطراف قبرستان در پیش می‌گیرم، صدای هیاهو و لبخندهای کودکان فضای قبرستان را پرکرده است.

شهرداری در همین بازه زمانی برای کودکانی که تا دیروز وحشت ردشدن از کنار قبرستان شیخ سلام را به واسطه جولان معتادین داشتند مجموعه بازی نصب کرده است، اگرچه زمستان است، اما بچه‌ها از فرصت به وجود آمده بعد از سال‌ها حسرت کمال استفاده را می‌برند و دقایق شادی را که تا قبل از این شاید هرگز تجربه نکرده‌اند تجربه می‌کنند.

اگرچه بیشتر خانه‌ها در این تپه مجاورتی چند متری با قبرستان دارند، اما زندگی با تمام سختی‌ها و مشکلات ریز و درشتش برای کودکان این محله با استقرار این ست بازی جلوه دیگری دارد.

اگرچه خانه‌ها در این تپه مجاورتی چند متری با قبرستان دارند، اما زندگی با تمام سختی‌ها برای کودکان این محله رنگ لبخند دارد

 

یکی سوار بر تاب و آن دیگر از سرسره بالا می‌رود، خنده‌هایشان در این دقایق غروب خورشید سکوت گورستان را شکسته است.

از جمع‌آوری معتادین تا راه‌اندازی مجموعه بازی برای کودکان

نیما ۱۴ ساله دستان کوچکش که از فرط سرما قرمز شده، برای گرم شدن به هم می‌مالد و می‌گوید: الان را نبینید که داریم بازی می‌کنیم تا قبل از اینکه معتادها را از اینجا بیرون کنند از ترسشان جرأت رد شدن حتی از کنار قبرستان را نداشتیم.

پروژکتورها که روشن شد آرامش به قبرستان برگشته قبلا معتادهای زیادی به خاطر تاریک بودن قبرستان در فصول گرم و سرد سال لابلای قبرها برای خود خانه درست می‌کردند اما الان دیگر جرأت ندارند.

الان قبرستان کلا روشن است، حتی شب هم بدون ترس از وسط قبرستان هم می‌توانیم عبور کنیم.

به محض تاریک شدن هوا چراغ‌ها روشن می‌شود روشنایی حتی درون خانه‌ها را هم روشن کرده است و ما دیگر از بیرون آمدن نمی‌ترسیم.

قبلا امکانات تفریحی نداشتیم

کیان هم می‌گوید؛ گفته‌اند برایمان در اینجا پارک درست می‌کنند از وقتی این ست بازی را  گذاشته‌اند خیلی خوب است قبلا هیچ امکانات تفریحی نداشتیم.

تفریح ما در خاک بازی خلاصه می‌شد و می‌ترسیدیم سوزن‌هایی که معتادین استفاده می‌کنند در دست و یا پایمان فرو رود و مریض شویم پای معتادها تا حدودی از گورستان قطع شده است، البته گاها سرکی می‌کشند، اما دیگر شب‌ها ماندگار نیستند وضعیت بهتر شده است.

حس شیرین با گذر از تجربیات تلخ

فاطمه‌ خانم می‌گوید: هر روز از کله صبح تا نصفه‌های شب شاهد جولان معتادهایی بودیم  که برای تهیه مواد از خانه‌های اطراف دزدی می‌کردند و جلوی درب خانه‌های ما از هم جدا می‌کردند و می‌فروختند.

معتادها را که جمع کردند راحت شدیم و قرار است پارک درست کنند، همین که از دست معتادها نجات پیدا کردیم یک دنیا ارزش دارد.

از بانیان این کار تشکر می‌کنیم، امیدواریم روندی که شروع شده ادامه پیدا کند و هرچه زودتر شاهد اتمام کامل باشیم.

زندگی در قلب گورستان

مجاورت چند متری خانه‌ها مسکونی با قبرستان و مزارشهدا به گونه‌ای است که نمی‌توان خانه‌ها و قبرستان را از هم جدا کرد.

آقا آیت از ساکنین این محله قدیمی می‌گوید: این دست محلات مشکلات ریز و درشت بسیار دارند، یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم قرار گرفتن قبرستان قدیمی در وسط محدوده مسکونی است.

آسفالت محوطه تا خرداد سال آینده

بخشی از این ساخت و سازها سال‌ها بعد از ایجاد این قبرستان قدیمی احداث شده‌ است.

اهالی محله دست به دست هم دادیم و با کمک شهرداری شن‌ریزی این محدوده را انجام دادیم، بخشی هم در زمانی که شرایط آب و هوایی مساعد بود توسط شهرداری منطقه آسفالت شد الان هم براساس وعده‌ای که داده‌اند قرار است تا پایان خرداد ماه سال آینده کلا آسفالت شود.

کار را نصفه رها نکنند

قدردان کارهایی هستیم که برایمان انجام داده‌اند اما این واقعیتی است که زمانی کار ارزشمند است که به صورت کامل انجام شود و تاثیرش در زندگی اهالی منطقه نمود پیدا کند، مردم اینجا شهروندان همین شهر هستند، حق استفاده از امکانات رفاهی را مانند شهروندان بالای شهر دارد.

زندگی ما سخت است البته کارهایی هم انجام گرفته است، معتادین را جمع کردند اما همین الان هم در دم‌دمای صبح در کوچه پس کوچه‌های همین محله جولان می‌دهند این واقعیت است استقرار کیوسک نیروی انتظامی در این محدوده نیاز ضروری است که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

تپش نور امید در قلب اهالی تپه شیخ‌سلام

جنس حرف‌های عایشه خانم دیگر ساکن این محدوده طعم و رنگ مادرانه دارد، حتی برای معتادها هم دل می‌‌سوزاند و می‌گوید: تا یک ماه پیش هوا که تاریک می‌شود کم کم سر و کله کارتن خواب‌ها در قبرستان‌ پیدا می‌شد، می‌گویند اکثرشان معتادند، کارتن‌خوابند، سرپناهی ندارند.

اوایل از یکی دوتا شروع شد اما هر روز شاهد افزایش آنها بودیم همجواری با مردگان و معتادان برای مردم این حوالی تقریبا عادی شده بود تا اینکه بلاخره مسئولان بعد از سال‌ها برای ساماندهی تپه ورود پیدا کردند.

از وقتی این محوطه و داخل قبرستان نورپررازی شده خیلی وضعیت بهتر شده است، قبلا معتادها می‌آمدند حتی شب‌ها در قبرستان می‌ماندن اما الان دیگر جرأت ندارند.

شهرداری کار را شروع کرده و این امیدی در دل همه ما ایجاد کرده است، خداوند آنها را حفظ کند که تلاش می‌کنند و هر قدم آنها رفاه مردم را به دنبال دارد انشالله خدا توفیقشان بدهد.

قدردان کارهای انجام شده هستیم ولی کافی نیست

کا حبیب‌الله هم از جلو درب مغازه کوچکش با روی خوش به پیشوازمان می‌آید و می‌گوید: 50 سال است ساکن همین محله هستم، مشکل اصلی ما این خیابان است که با گذشت سال‌ها هنوز بلاتکلیف است قسمت بالا را آسفالت کرده‌اند ولی هنوز این بخش را انجام نداده‌اند.

قدردان تلاش‌هایی که انجام گرفته هستیم، امیدواریم این روند تا به نتیجه رسیدن کامل کار ادامه داشته باشد.

قدردان تلاش‌هایی که انجام گرفته هستیم، امیدواریم این روند تا به نتیجه رسیدن کامل کار ادامه داشته باشد

 

روشنایی قبرستان تا حدود زیادی موجب ناامن شدن مکان برای معتادین شده است.

اما این منطقه به دلیل قدیمی بودن واقعا نیاز به خدمات‌رسانی بیشتر دارد که امیدواریم روشن کردن این چراغ‌ها و ساماندهی قبرستان فتح بابی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم از سوی این دستگاه باشد.

نمی‌گوییم کار نشده است، قدردان گام‌هایی که عزیزان در مسیر خدمت به مردم بر می‌دارند هستیم، ولی این انتظار زیادی نیست که نگاه به محلات حاشیه شهر هم مانند بالای شهر باشد و خدمات رفاهی به صورت برابر به مردم ارائه شود.

 پای معتادها از گورستان شیخ سلام قطع شد

اینجا بیش از هزار خانواده ساکن هستند، شرایط زندگی به ویژه در وضعیت کرونایی امروز برای مردم بسیار سخت است، پای معتادان از گورستان شیخ سلام بریده شد، الان در کوچه پس کوچه‌ها جمع می‌شوند باید برای جمع‌آوری این معتادین چاره‌اندیشی مناسب‌تری صورت بگیرد.

کا صالح هم می‌گوید: بابت کارهایی که انجام داده‌اند، قدردان هستیم اما این انتظار زیادی نیست که مسئولان شهر همه مردم را به یک چشم ببینند.

مشکل اصلی مردم معتادهایی هستند که در کنار ایجاد وحشت برای اهالی به ویژه زنان و کودکان برای تامین مواد مخدرشان به اموال مردم دستبرد می‌زنند، همین چند روز پیش لامپ مغازه‌ام را با سیمش کلا دزدیده بودند.

در ثانیه اموال مردم را ‌می‌دزدند، همین چند روز پیش بود که جلوی چشم خودمان کف‌کش یکی از همسایه‌ها را که کنا ماشینش گذاشته بود دزدیدن بنده خدا 20 هزار تومان دستی داد تا توانست دوباره پس بگیرد!

احداث فضای سبز، نصب سیستم روشنایی و آسفالت خیابان مجاور از اقداماتی بود که بعد از گزارش خبرگزاری فارس و بیان مشکلات این محدوده در راستای ساماندهی تپه شیخ‌سلام در آذر ماه سال‌جاری شروع شد.

 

ساماندهی تپه شیخ سلام در 3فاز

علیرضا کاظمی مدیر شهرداری منطقه یک سنندج در این باره می‌گوید: تپه شیخ سلام یکی از آرامستان‌های قدیمی واقع در بلوار کارگر است که با پاره‌ای از مشکلات روبه‌رو است.

وی گفت: متروکه بودن و همچنین نداشتن روشنایی در محوطه این تپه باعث تجمع افراد معتاد شده بود که همین امر موجبات نارضایتی ساکنان این مسیر را فراهم نموده بود.

مدیر شهرداری منطقه یک سنندج  خاطرنشان کرد: ساماندهی تپه شیخ سلام با توجه به خواست و مطالبه مردم و پیگیری رسانه‌ای خبرنگاران در دستور کار قرار گرفت و  در قالب 3 فاز شامل، سنگ فرش، اجرای سیستم روشنایی و همچنین احداث فضای سبز در سال ‌جاری آغاز شد.

کاظمی گفت: تا این لحظه‌ عملیات تنظیف، رنگ‌آمیزی، گلکاری و نصب وسایل بازی در محوطه تپه شیخ سلام اجرا شده است.

وی از نصب سیستم روشنایی این محوطه خبر داد و گفت: در راستای اجرای عملیات روشنایی 350 مترطول کابل‌کشی، اجرا و نصب 4 عدد فونداسیون و همچنین نصب 4 عدد برج نوری 12 متری همراه با 36 عدد پروژکتور صورت گرفته است.

وی افزود: مشکل دو تیر روشنایی موجود در این تپه هم رفع شد و در مجموع روشنایی این تپه با 6 عدد برج نوری تامین شده است.

مدیر شهرداری منطقه سنندج عنوان کرد: در راستای اجرای طرح ساماندهی تپه شیخ سلام عملیات سنگ‌فرش، پله‌گذاری و همچنین احداث فضای سبز اجرا خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه یک‌هزار متر پیاده روسازی به صورت سنگ فرش و 14 هزار متر فضای سبز در این محدوده در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در قالب طرح ساماندهی تپه شیخ‌ سلام مزار شهدا که به صورت پراکنده و با فاصله هستند به هم وصل می‌شوند تا مسیر دسترسی برای خانواده شهدا تسهیل شود.

تا امروز 300 میلیون تومان برای تامین روشنایی تپه شیخ‌سلام هزینه شده و 400 میلیون تومان نیز در زمینه اجرای سنگ فرش قرار داد بسته شده است.

ایجاد 14 هزار متر فضای سبز

وی با بیان اینکه ایجاد 14 هزار متر فضای سبز گام بعدی کار است، گفت: پیش‌بینی ما براساس قیمت‌‌های امروز هزینه بیش از یک میلیارد تومان در راستای ساماندهی این تپه است.

ایجاد فضای ورزشی شامل زمین والیبال و بسکتبال در صورت موافقت شهردار سنندج از دیگر برنامه‌ها ما در این محدوده خواهد بود.

مدیر شهرداری منطقه یک سنندج  در مورد آسفالت خیابان‌های مجاور قبرستان که یکی از مطالبات جدی مردم ساکن در این محدوده است هم گفت: 30 درصد پروژه اجرا شده است به امید خدا با مساعد شدن هوا دوباره کار را شروع می‌کنیم و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا خردادماه سال آینده کاملا پایان خواهد یافت.

و اما....

خورشید رفته رفته رخش را می‌پوشاند و غروب چتر بر سر شهر می‌کشد، چراغ برق‌ها به محض تاریک شدن هوا روشن می‌شود و تمام محوطه قبرستان را غرق در نور می‌کنند، سراشیبی قبرستان را به سمت مزار شهیدان محمد و شهریار محمدی در پیش می‌گیرم خبری از معتادین حتی در این تاریکی شب نیست و قبرستان غرق در سکوت است. این سکوت نتیجه اقداماتی است که بعد از رسانه‌ای شدن وضعیت بغرنج این قبرستان و پای کار آمدن مسئولان به وجود آمد.

برای ایجاد فرصت‌های برابر و افزایش کیفیت زندگی برای همه شهروندان روش‌های بی‌شماری وجود دارد، افرادی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، ممکن است احساس کنند نادیده گرفته می‌شوند در کل دنیا حدود یک میلیارد نفر یا ۳۲ درصد کل جمعیت کره‌زمین در مناطق نامناسب فقیرنشین زندگی می‌کنند. 

کیفیت خدماتی که شهرداری‌ها به مردم ارائه می‌دهند از دو شاخص میزان منابع مالی در اختیار شهرداری و توانایی مدیران شهری تبعیت می‌کند، شهروندان انتظار دارند خدمات مورد نیاز آنان ارائه شود.

البته ساماندهی این تپه هنوز در اول راه است و خبرگزاری فارس تا کامل شدن نتیجه این سوژه خبری را که امروز به مطالبه مهمی از سوی خانواده شهدا، مردم و حتی مسئولان تبدیل شده است دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/2330/71/ی

نظر شما