شناسهٔ خبر: 45302470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ملک سلمان رییس بانک مرکزی عربستان را تغییر داد

تهران - ایرنا - سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی احمد بن عبدالکریم الخلیفی رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، دیوان پادشاهی عربستان بدون علت برکناری رییس بانک مرکزی کشور از سوی ملک سلمان ، در بیانیه ای اعلام کرد که فهد بن عبدالله بن عبداللطیف المبارک به جای وی منصوب شده است .

این گزارش می افزاید : ملک سلمان همچنین با صدور دستوری دو وزارت خانه مسکن و امور شهری و روستایی این کشور را ادغام و به جای آنها وزارت امور شهری و روستایی و مسکن ایجاد کرد و ماجد بن عبدالله بن حمد الحقیل را به عنوان وزیر آن منصوب نمود.

شاه سعودی همچنین طی فرمانی سرلشکر سلیمان بن عبدالعزیز بن ابراهیم الیحیی مدیر کل اداره گذرنامه سعودی را به رتبه سپهبدی ارتقاء داد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، پس از شیوع بیماری کوید ۱۹ و همچنین طولانی شدن جنگ یمن با رکود عمیق اقتصادی روبرو شده است. تقاضای جهانی نفت خام کاهش یافته و اقدامات برای مهار ویروس کرونا به فعالیتهای داخلی آسیب رسانده است. علاوه بر آن میلیاردها دلار هزینه جنگ بی نتیجه یمن شده است .این وضعیت سبب شده، بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که بحران کرونا و افزایش مالیات‌ ها و تصمیم‌های دیگر که به زیان شهروندان است، دولتمردان عربستان را با چالش روبرو خواهد کرد.

طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ که اساس کار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ایجاد تحول در عربستان را تشکیل می‌دهد در بیشتر بخش‌ها به حالت تعلیق درآمده است. درآمدهای شرکت نفتی آرامکو هم در چهار ماه نخست امسال با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شده است.

گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد عربستان برای تنظیم یک بودجه متوازن نیاز به فروش نفت به قیمت ۷۶ دلار برای هر بشکه دارد. این در حالی است بهای نفت اکنون پایین‌تر از این رقم است.

نظر شما