شناسهٔ خبر: 45302183 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در پی اعلام هشدار آلودگی هوا از 6 تا 25 بهمن ماه در شهرهای صنعتی؛

توصیه‌های خودمراقبتی به شهروندان آبادان ارائه شد

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با توجه به اعلام هشدار آلودگی هوا و شرایط پایداری نسبی جو در شهرهای صنعتی استان خوزستان از جمله آبادان، توصیه‌هایی را برای خودمراقبتی به شهروندان ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

جعفر ربیحاوی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در آبادان ضمن اشاره به اعلام کاهش کیفیت هوا تا حد «ناسالم برای گروه‌های حساس» در برخی از شهرهای خوزستان از جمله آبادان از امروز دوشنبه تا چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه؛ اظهار کرد: به سبب تداخل شرایط اعلامی با بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی، به شهروندان توصیه‌ می شود تا نکات بهداشتی و خودمراقبتی در مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا و شرایط پایدار جوی را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت و به کار ببرند.

وی ضمن تاکید بر کاهش تردد خودروهای شخصی و کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شرایط موجود، افزود: عدم توقف بی‌مورد یا طولانی‌ مدت در ارتفاعات به سبب محبوس شدن هوا در شرایط پایدار جوی، به ‌کارگیری تمهیدات لازم توسط اداره راهنمایی و رانندگی در جلوگیری از ازدحام و ایجاد ترافیک در خیابان‌های پرتردد، امتناع از خروج غیرضروری از منزل و محل کار به ویژه برای گروههای حساس همچون افراد مسن، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی و استفاده کنندگان از لنز چشمی، از جمله مواردیست که در این ایام بایستی از سوی شهروندان رعایت شوند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان همچنین بر بسته نگه داشتن تمام درها، پنجره‌ها و منافذ ساختمان محل زندگی و کار و خودداری از باز و بسته کردن بیش از حد در ورود و خروج و استفاده از شیوه های جایگزین برای تهویه‌ی هوا تاکید کرد.

ربیحاوی ضمن توصیه بر انجام ندادن فعالیت‌های شدید بدنی اعم ا زورزشهای سبک و سنگین در تمام اوقات بروز پدیده آلودگی هوا تصریح کرد: آن دسته از کارکنانی که به واسطه شغل شان بیشتر در معرض گرد و غبارند بایستی به طور حتم از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند ضمن آنکه یادآوری این نکته ضروریست که نکشیدن سیگار و قلیان در شرایط بروز پدیده سبب کاهش اثرات نامطلوب آلاینده‌ها و برعکس آن سبب تشدید اثرات آلاینده‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: برای داشتن یک تغذیه مناسب و دفع سموم از بدن در شرایط بروز پدیده آلودگی هوا، مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل به سبب جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن، افزود: به سبب بخارات حاصل از مواد پاک‌کننده شیمیایی و گندزدا حتی‌الامکان از مصرف این مواد در شرایط بروز پدیده خودداری شود ضمن آنکه نسبت به سالم بودن و هدایت مناسب دودکش وسایل گرمایشی نیز اطمینان حاصل کنید.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: ضروریست تا وسایل حفاظت فردی در اختیار کارکنان شهرداری در فضای سبز و خدمات شهری قرار گیرد و آنان نیز به طور حتم از کلاه و دستکش و ماسک استاندارد استفاده کنند.

به گفته ی ربیحاوی، عملیات جمع‌آوری، حمل و دفن مواد پسماند شهری بایستی به صورت اصولی انجام شود و از تلنبار و پخش زباله در سطح معابر عمومی و آتش زدن زباله در محل دفن، جلوگیری شود.

وی با اشاره بر لزوم جلب همکاری و مشارکت عمومی در عدم انجام فعالیت‌هایی همچون ایزوگام در روزهای وجود وارونگی دما، تصریح کرد: افراد در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی، به طور سریع به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

46

نظر شما