شناسهٔ خبر: 45302172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

احیاء و بازسازی یک بنای تاریخی در حال تخریب در شهرستان گرمه با پیگیری‌های قضایی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرمه از اتمام مراحل احیاء، بازسازی و مرمت بنای تاریخی آرامگاه باغ مزار گرمه در نتیجه پیگیری‌های عدیده دستگاه قضایی خبر داد. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - منیری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرمه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با میزان گفت: آرامگاه باغ مزار گرمه یکی از آثار منحصربه‌فرد قرن هفتم هجری در این شهرستان است که در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی افزود: این بنا با مصالح آجر و ملات گچ ساخته‌شده و در زمان آبادانی در مرکز باغی قرار داشته و پلان بنا از نوع چهارطاقی گنبد دار است که از داخل مربع و از خارج هشت‌ضلعی است و چهارگوشۀ بنا با طاق‌نما‌های تزئینی متشکل از دو بازوی بلند با تاج پیش‌آمده نماسازی شده که هر بازو یکی از پایه‌های طاق ایوان را شکل می‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب گرمه شیوه آجرچینی خفته راسته در طاق‌نماها، فیلپوش‌ها و نماسازی گنبد در منطقه را بی‌نظیر توصیف و تصریح کرد: شاکلۀ کلی بنا حاکی از آن است که اینجا مدفن شخصیت بزرگ و تأثیرگذاری در منطقه بوده است که امید می‌رود در آینده با مطالعات تاریخی و باستان‌شناختی بازشناسی شود.

این مقام قضایی در پایان با بیان اینکه این بنای تاریخی مدتی بود به علت تغییرات اقلیمی و عوامل محیطی و همچنین عامل انسانی دستخوش تخریب و فرسودگی شده بود فرایند اقدامات و پیگیری‌های جدی دستگاه قضایی را تا حصول نتیجه مطلوب و بازسازی و مرمت آن تشریح کرد.

انتهای پیام/

نظر شما