شناسهٔ خبر: 45301645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: کرج امروز | لینک خبر

رئیس شورای شهر کرج:

موضوع کاهش اختیارات شوراها به شورای نگهبان منتقل شد

رئیس شورای شهر کرج گفت: روسای کلان‌شهرهای کشور با انتشار بیانیه‌ای به اصلاحیه نحوه عوارض ارزش‌افزوده اعتراض کرده و این موضوع را به شورای نگهبان منتقل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز به نقل از شورای اسلامی شهر کرج، اکبر سلیم نژاد عصر یکشنبه در ابتدای دویست و سی و دومین جلسه رسمی شورا با اشاره به دیدار روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور با دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، اظهار کرد: در این دیدار دغدغه‌ها و دیدگاه‌های موجود در خصوص لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و تبعات آن بر استقلال شوراها و تهدید منابع درآمدی شهرداری‌ها بررسی شد.

وی تأکید کرد: در این جلسه خواستار حمایت شورای نگهبان از شوراهای اسلامی شدیم که وی نیز قول مساعد دادند.

رئیس شورای شهر کرج با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح قانون «مالیات بر ارزش‌افزوده» اختیارات تعیین عوارض شهری را به وزارت کشور محول کرده است، اضافه کرد: در این نشست که پیرامون مصوبه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و کاهش اختیارات شورای شهر برگزار شد، حسب جمع‌بندی صورت پذیرفته مقرر شد کارگروهی حقوقی متشکل از شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شورای عالی استان‌ها و پژوهشکده شورای نگهبان جهت بررسی دقیق‌تر موضوع تشکیل شود تا به حمد الهی نتایج حاصل از آن منجر به تقویت جایگاه قانونی شوراهای شهر به‌عنوان مردم نهادترین رکن قانونی در نظام جمهوری اسلامی شود.

سلیم نژاد با تأکید بر اینکه اخذ عوارض محلی باید به شوراهای اسلامی واگذار شود، گفت: در لایحه اصلاحی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده برخلاف قانون فعلی، اختیار وضع عوارض محلی از شوراها گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: بندهایی از لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده درآمدهای شهرداری‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند و به قطع درآمد پایدار شهرداری‌ها به‌شدت با خطر جدی مواجه می‌شود بطوریکه با کاهش درصد سهم شهرداری‌ها و حذف نقش معتمدین مردم و شوراهای اسلامی شهر در سیاست‌گذاری عوارض‌های قانونی شهر باید شاهد کاهش درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین چالش جدی در امور اداره شهرها باشیم.

به گفته رئیس شورای شهر کرج امید است با تشکیل کارگروهی متشکل از شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شورای عالی استان‌ها و پژوهشکده شورای نگهبان بتوانیم با تصمیمات اتخاذشده تغییراتی در این لایحه ایجاد کنیم تا منافع شوراها و شهرداری‌ها در این لایحه در نظر گرفته شود و آثار زیان‌بار تصویب این لایحه کاهش یابد.

نظر شما