شناسهٔ خبر: 45301278 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مطرح کرد؛

ایجاد ۲۵ هزار ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه‌ها

مطیعی گفت: از ۲۵ هزار ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی که در حال ساخت هستند تعداد ۱۷ هزار و ۵۲۸ ظرفیت هم اکنون آماده بهره برداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سومین نشست مجازی خیرین آموزش عالی کشور با موضوع «طرح ارتقای خوابگاه های دانشجویی» که با حضور منصور  غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی صندوق رفاه دانشجویان حمایت از دانشجویان کم بضاعت در دانشگاه ها، رشد استعداد تحصیلی و معیشتی آن‌ها، کمک به تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی و آشپزخانه ها و همچنین کمک به تجهیز خوابگاه ها به امکانات ورزشی و ... است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: منابع صندوق رفاه کمک های دولت در قالب اعتبارات مصوب، بهره‌مندی از تسهیلات اعتباری بانک ها، درآمد حاصل از سرمایه گذاری، اخذ اجازه بهای خوابکاه های دانشجویی و مهمتر از همه درآمدهای اختصاصی صندوق ناشی از بازگشت وام هاست. همچنین مورد دیگر کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و خیرین است.

مطیعی ادامه داد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با محدودیت های مالی دولت مواجه بودیم و علاوه بر آن افزایش روز افزون هزینه ها را داشتیم که در نتیجه باعث عدم تکافوی اعتبارات صندوق برای تامین هزینه ها شد.

به گفته این مقام مسئول، در اولین قدم جهت حمایت از رفاه دانشجویان تقاضای کمک برای تجهیز و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی را کردیم. در مهر سال ۹۷ طرح اولیه پیشنهاد شد و نهایتا در شهریور ۹۹ هیات امنا این طرح کمک خیرین در زمینه خوابگاه ها را تصویب کرد از اردیبهشت ۹۹ اجرای طرح کلید خورد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: طرح های ارتقای تابستانه سال ۹۹ در حوزه دانشجویی را شروع و سامانه سحر در مسیر جذب و ساماندهی کمک های خیرین رفاه دانشجویی راه اندازی شد. حسن این سامانه این است که کمک های مختلف از کمترین تا بیشترین را جذب و امکان رصد محل هزینه کرد این کمک ها را نیز مشخص می کند.

مطیعی با بیان اینکه این طرح معروف به طرح ۳۰_۳۰ _۴۰ است (سی درصد هزینه را خیرین، ۳۰ درصد را دانشگاه ها و ۴۰ درصد را صندوق رفاه پرداخت می کند)، ادامه داد: ۱۰۶ خوابگاه در این طرح در طول تابستان بازسازی و ساخته شدند. علاوه بر این ۲۰ پروژه با سهم ۵۰ درصدی دانشگاه ها و سهم ۵۰ درصدی خیرین ساخته شده که مجموعا ۱۲۶ خوابگاه را شامل می شود.

او با اشاره به اینکه این ۱۲۶ خوابگاه ۲۵۶ هزار متر مربع مساحت دارد، مطرح کرد: از این تعداد خوابگاه ۸۳ مورد با مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع آماده بهره برداری است و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم. خوابگاه های که در حال ساخت هستند ۲۵ هزار نفر ظرفیت دارند و ظرفیتی که هم اکنون آماده بهره برداری است ۱۷ هزار و ۵۲۸ است که ۸ هزار و ۲۵۵ نفر ظرفیت اسفند ماه افتتاح می شود.

او ادامه داد: ۳۴ دانشگاه در طرح ارتقای خوابگاه های دانشجویی شرکت کردند و از نظر مبلغ ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم دانشگاه ها، ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم خیرین و ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم سهم صندوق رفاه دانشجویان بوده است.

به گفته این مقام مسئول، تاکنون ۷۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در طرح ارتقای خوابگاه های دانشجویی هزینه شده و تا افق ۱۰۰ میلیارد تومان هم پیش خواهیم رفت.

بیشتربخوانید

فضای خوابگاه‌ تاثیر زیادی در سلامت روان دانشجویان دارد

در ادامه محمدتقی نظر پور، معاون مالی و اداری وزارت علوم، گفت: در کنار بحث تعمیرات یا نوسازی خوابگاه‌ها باید موضوع روان شناسی دانشجویان خوابگاهی را هم مدنظر قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه فضای خوابگاه‌ها تاثیر زیادی در سلامت روان دانشجویان دارد، مطرح کرد: باید فضای خوبی را در محیط خوابگاهی ایجاد کنیم. برای تعمیرات اساسی خوابگاه‌ها اگر روند گذشته را پیش ببریم خطا کرده ایم لازم است فضای مفرحی ایجاد کنیم تا بعد از بازگشایی خوابگاه‌ها سلامت روان دانشجویان هم حفظ شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما