شناسهٔ خبر: 45300869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمادگی رهبران الجزایر و فرانسه برای مذاکره درباره پرونده جنگ الجزایر

رویا معصومی

روسای جمهوری الجزایر و فرانسه برای همکاری مجدد پیرامون برخی پرونده های دوجانبه از جمله موضوع جنگ این کشور با فرانسه که دهه هاست موجب بروز تنش علنی و غیر علنی در روابط دو کشور شده، اعلام آمادگی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، نهاد ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با عبدالمجید تبون، همتای الجزایری خود تماس تلفنی برقرار کرده و جویای احوال و سلامتی وی شد.

طبق اعلام این منبع، ماکرون به تبون اظهار داشته که تمایل دارد به محض بازگشت تبون به کشورش همکاری ها را درمورد پرونده های مهم مشترک به ویژه در عرصه اقتصادی و مسائل منطقه ای و موضوع استعمار و جنگ الجزایر از سر بگیرد.

تبون نیز از ماکرون تشکر کرده و بر آمادگی خود برای همکاری روی این پرونده ها پس از بازگشت به الجزایر تاکید کرد.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده بود، قصد دارد برای حل پرونده جنگ الجزایر "اقدامات نمادین" انجام دهد اما هرگز عذرخواهی نمی کند.

رئیس جمهوری الجزایر ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ در مصاحبه با روزنامه لوپوئن فرانسه گفته بود، می خواهد درخصوص مساله جنگ الجزایر اقدامی بکند. وی از ماکرون که به نسل جدید وابسته است و ارتباطی با گروههای فشار ضد الجزایر ندارد، قدردانی کرد.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود و بارها از پاریس خواهان عذرخواهی نسبت به جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار خود شده است؛ خواسته‌ای که تاکنون محقق نشده است و اگر چه روسای جمهوری پیش از ماکرون هرگز اعتقادی به این مساله نداشتند، اما مواضع رئیس جمهوری کنونی فرانسه که پیشتر هم نسبت به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار الجزائر اذعان کرده است، شاید تا حدودی متفاوت از پیشینیان خود باشد.

خواسته الجزایری‌ها این است که فرانسه به خاطر ۱۳۲ سال استعمار و جنایت‌هایش در آن کشور عذرخواهی کند و تاکید دارند که باید ثروت و آرشیو ملی الجزایر را به این کشور بازگرداند.

جنگ الجزایر اول نوامبر سال ۱۹۵۴ آغاز شد؛ ۴۵۰ هزار سرباز فرانسوی در برابر ۲۵ هزار مبارز الجزایری ایستاده بودند. در این جنگ بیش از یک میلیون تن آواره و مجبور به مهاجرت شدند و مبارزان "جنبش نیروی مقاومت الجزایر" هم قتل عام شدند.

انتهای پیام

نظر شما