شناسهٔ خبر: 45300536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

وزارت نیرو برای تامین حقابه تالاب گاو‌ خونی توجهی ندارد

صاحب‌خبر - ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان دیروزدر نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مطالعات انجام شده در راستای آلودگی هوا و به دنبال آن اقدامات صورت گرفته، اظهار داشت: تاکنون برای آلودگی هوا دو نوع مطالعه سیاهه انتشارت و منشاء‌یابی انجام شده و آن چیزی که به عنوان سهم آلاینده بوده فقط در بخش منشایابی و ذرات معلق بوده است.

او افزود: ۵ آلاینده معیار وجود دارد که ذرات معلق، مونوکسید کربن و ناکس و ساکس و ترکیبات ناپایدار است البته هرکدام از آن‌ها با توجه به اقلیم، سناریو‌های مختلفی دارند و برای اقدام نمی‌توان صنعت و حمل و نقل را مقایسه کرد، زیرا تمام تاثیرگذاری واحد‌ها نسبت به زمان و مکان و اقلیم متفاوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در اقدامات قانون هوای پاک و مقصر اجرایی نشدن آن به دو بخش مدیریتی و اجرایی بستگی دارد که بیش از ۴۰ دستگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن دخیل هستند، اما بخشی از این قانون تبیین استاندارهاست مانند استاندار سوخت پاک و یا افزایش محدودیت‌های طرح ترافیکی؛ در قسمت اجرایی آن شهرداری‌ها موظف هستند سالی ۵ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی خود را نوسازی کند و تنها در سال ۹۹ حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ دستگاه انجام شده است و دلیل آن را تامین نشدن ۵۰ درصد اعتبارات از سوی دولت می‌دانند.

مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلت وجود ندارد

او از دیگر موارد اجرایی نشدن این قانون را نبود زیرساخت و اعتبار برشمرد و گفت: با وجود اینکه سوخت یورو وجود دارد، اما خودروی یورو فرم وجود ندارد و از سویی دیگر برای مشخص کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های آلوده، تنها معیار مرکز معاینه فنی است که برای موتورسیکلت وجود ندارد و برای خودرو هم چندان قوی نیست. همچنین ۱۰۰ دستگاه دولتی داریم که ۶۴ واحد توانسته‌اند موتورخانه‌های خود را بهینه سازی کنند. البته ما وظیفه گزارش‌گیری داریم که در سال ۹۹ کلیه دستگاه‌ها حتی شورای امر به معروف و نهی از منکر برای اجرایی نشدن قانون هوای پاک ورود کردند.

حشمتی در خصوص پروژه بهشت‌آباد توضیح داد: این پروژه توسط وزارت نیرو پیگیری می‌شود و به استان ارتباطی ندارد و چندین پروژه و کارگروه اصلی در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی، آب و خاک و فنی و ... آن برگزار شده است که نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

پایش تنها ۱۰ درصد واحد‌های آلاینده

او با بیان اینکه بیش‌از ۱۰ درصد واحد‌های صنعتی را نمی‌توان پایش کرد، افزود: مشکلات عدیده بسیاری وجود دارد و بیشتر پایش‌ها در پایداری هوا اتفاق می‌افتد، اما مسائل اقتصادی و بیکاری کارگر‌ها در شرایط عادی باعث می‌شود که پلمب ها باز شود و دوباره فعالیت داشته باشند، البته در پایداری هوا با اخطار‌ها از تشدید آلودگی هوا جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: خوشبختانه در بحث زباله‌های بیمارستان و پساب‌های بیمارستانی مشکلی نداشتیم و تلاش شده تا از ظرفیت شرکت‌های زباله‌سوزی استفاده و از دفع آن جلوگیری شود که با ادامه این روند می‌توانیم در کشور پیشرو باشیم.

او از میزان مشارکت فولادمبارکه با محیط زیست در راستای رفع آلودگی هوا گفت: فولاد مبارکه یک صنعت استراتژیک است و در بخش صنایع آلاینده قرار دارد که پیگیری‌های وسیعی در رفع آن انجام می‌دهند و اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان با اقتدار برای صنایع بزرگ نظارت دارد، اما باید مطلع باشیم استقرار این صنایع و نقش کلیدی تولید آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت بنابراین باید با زمان بندی مناسب و پیگیری‌های منطقی سعی کرد آلودگی کارخانه‌ها را به حداقل رساند.

شهرداری به وظایف ذاتی خود در برخورد با واحد‌های آلاینده عمل کند

حشمتی با بیان اینکه برخورد با کارگاه‌های آلاینده ریخته‌گری در سطح شهر از وظایف ذاتی شهرداری است، تصریح کرد:، اما در طول دوران پایداری هوا ۵ واحد ریخته‌گری اداره کل محیط زیست با حمایت شهرداری پلمب شد و در پایش‌ها به طور کلی هیچ کدام از پلمب شده‌ها فعالیت نکردند و جابه جایی آن‌ها نیازمند مکان است که در شهرک صنعتی برای آن‌ها در نظر گرفته شد، اما شهرداری و شرکت شهرک‌های صنعتی توافق کامل انجام دهند که همه آن‌ها را از شهر خارج کنند و هنوز این مشکل وجود دارد که شهرداری باید به وظایف خود انجام دهد که از ظرفیت دادستانی نیز می‌توان استفاده کرد. در ریخته‌گری مازوت استفاده نمی‌شود که در صورت استفاده باید از فرآیند قاچاق استفاده کند و با توجه به گرانی آن این کار صورت نمی‌گیرد.

او با توجه به تعطیلی شهر و مدارس گفت: در روز‌های تعطیل بر اساس گزارش پلیس راهور ۴۰ درصد افزایش ترافیک داشتیم که این امر مشارکت بیشتر مردم در رفع آلودگی را نشان می‌دهد؛ از سویی دیگر توده‌های پرفشار هوا و برودت هوا نقش بیشتری در آلودگی هوا نسبت به مدارس داشته‌اند.

تالاب گاو خونی به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص نادیده گرفتن تامین حقابه تالاب گاو خونی گفت: برای این کار تمام تلاش انجام می‌گیرد که کل تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب است، خیلی از مشکلات مربوط به آن بارگذاری‌هایی است که در سال‌های گذشته انجام گرفته و این حقابه نادیده گرفته شده و در حال حاضر با صنعتی شدن استان و افزایش جمعیت موضوع شرب هم در کنار دیگر مسائل در اولویت قرار گرفته است.

او افزود: بنابراین دولت در پرداخت این سهم‌ها کدام را در اولویت قرار دهد، در صورتی که اگر در ماهی که کشاورزی نمی‌شود آب رهاسازی شود و در مرداد وشهریور هم آبی نرسید، ۷۴ میلیون متر مکعب آب برای حق‌آبه امسال برای تالاب گاوخونی بود و وزارت نیرو این رها سازی را از پشت سد تنها به عنوان رودخانه و تالاب انجام می‌دهد؛ بنابراین وزارت نیرو خود برای این کار اقدام و سهم‌بندی می‌کند و واقعیت روشن است که نقش کشاورزان پررنگ‌تر است که بیشتر می‌توانند حقابه خود را دریافت کنند و با توجه به خشکسالی و وضعیت پشت زاینده رود، موضوع تالاب به صورت جدی در دستور کار نیست.

نظر شما