شناسهٔ خبر: 45299753 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

اولین نشست کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستادی وزارت بهداشت برگزار شد/دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حیطه "فرهنگی و دانشجویی" رتبه‌بندی می‌شوند

اولین نشست "کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت" با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مدیران ارشد این معاونت و معاونان فرهنگی و دانشجویی دبیر کلان مناطق جغرافیایی به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف و برنامه‌های کارگروه‌های مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی در سطوح ستادی، منطقه‌ای و دانشگاهی برگزار شد. در این نشست جزئیات و نظامات طرح جدید رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی که با نام "رعد" اجرا خواهد شد، تشریح شده و شاخص‌های اولین رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه فرهنگی و دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مفدا، نشست " کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت" به دنبال ایجاد "کارگروه‌های مشورتی امور فرهنگی در سه سطح دانشگاه، منطقه و ستاد" روز یک‌شنبه ۵ بهمن ماه ۹۹؛ در سالن "شهید احدی" معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و رئیس کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست، گفت: خوشبختانه امروز در کشور از جهت وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ به ثبات رسیده‌ایم و همانطور که وزیر بهداشت بیان کرده است باید قدر این وضعیت را بدانیم و از آن محافظت و نگهداری کنیم.

لاری ادامه داد: خوشبختانه اقدامات موثری در طرح شهیدسلیمانی صورت گرفت. این طرح با هدف بیماریابی و محدودسازی افراد مبتلا برای پیشگیری از کرونا اجرا می‌شود. در طرح شهید سلیمانی تمرکز بر بحث پیشگیری از کروناست و این طرح شامل سه فاز اصلی مراقبت، حمایت و نظارت است. در گام اول این طرح اقناع‌سازی افراد مبتلا برای رعایت مسائل بهداشتی صورت می‌گیرد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: باید از ظرفیت و توان دانشجویی در پیشبرد طرح شهید سلیمانی بهره ببریم. ما باید در معاونت فرهنگی و دانشجویی در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت دانشجومحوری حرکت کنیم تا بتوانیم به غنا و عمق بیشتر این طرح دامن بزنیم و سهم خودمان را در این زمینه پررنگ‌تر ببینیم. در شرایط فعلی ما باید هوشمندانه عمل کنیم و حضور دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها را با مناطق زرد و قرمز از جهت شیوع کرونا تنظیم کنیم تا از اجتماعات غیرلازم پرهیز شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره شرایط کرونا در کشور عنوان کرد: اگر کرونای جهش‌یافته در کشور شایع نشود پیشی‌بینی ما این است که در اسفندماه با موج نرم‌تری از تلفات ناشی از کوید در کشور مواجه شویم. اما اگر کرونای جهش یافته در کشور شیوع پیدا کند در ماه‌های پیش‌رو شرایط سخت می‌شود. چرا که اقلیم کشور ما وسیع است و می‌تواند این جهش در کشور صورت بگیرد. به همین دلیل باید از وضعیت فعلی استفاده کنیم و کارهای سیاستگذارانه و بنیادی را پیش ببریم.

لاری درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در چندماه گذشته به‌طور جدی درگیر مسائل مربوط به بودجه و افزایش ۴۰ درصدی بودجه در ردیف تعمیر و تجهیز و افزایش سرانه غذایی دانشجویان بودیم. خوشبختانه در سال جاری ۶۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت وام دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخت شده است و برای سال آینده درخواست ۲۰۰۰ میلیارد ریال جهت اختصاص به وام دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی داده‌ایم که مورد تصویب کمیسیون بهداشت قرار گرفت و پیگیر تحقق آن در بودجه سال آینده هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: ما حدود ۲۲ هزار دانشجوی دستیاری و تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت در کشور داریم که تأمین امور رفاهی معیشت این عزیزان از جمله اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است. برقراری بیمه تأمین اجتماعی دستیاران و دانشجویان phd که عموماً با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه هستند، از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

لاری با اشاره به اهمیت تأمین خوابگاه‌های متأهلی، گفت: تهیه و تأمین خوابگاه متاهلی در عین حال که ضرورتی انکار نشدنی است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امری دشوار است. توزیع این‌گونه خوابگاه‌ها در در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  متوازن نیست به نحوی که حدود 50 درصد خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز متمرکز شده است. خوشبختانه امسال ۱۳ پروژه خوابگاهی در ردیف برنامه و بودجه قرار گرفت که اتفاق بزرگی بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی در زمینه ارزیابی دقیق دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و همکاری دکتر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، تلاش‌های خوب و همکاری مشترکی در مسیر رتبه‌بندی در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و دانشجویی صورت گرفته است. ما باید تمام فعالیت‌های خود را براساس شاخص‌ها و رتبه‌بندی پیش ببریم و اختلاف درخواست‌ها و برنامه عملیاتی را به حداقل برسانیم. خوشبختانه پایگاه خبری مفدا و شورای انضباطی توانسته است در این مسیر پیشقدم باشند و این اتفاق باید به تمام سطوح معاونت تسری پیدا کند.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت الکترونیکی شدن فرآیندها و فعالیت‌های اجرایی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی تأکید کرد، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه در معاونت فرهنگی و دانشجویی، استفاده از سامانه‌های مختلف جهت الکترونیکی کردن برنامه‌های و فعالیت‌ها است که باعث انسجام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌شود. در ماه‌های اخیر سامانه “کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی“ فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش داریم فعالیت‌های مدنظر خود در این حوزه را به سرانجام برسانیم.

در ادامه این نشست دکتر سید عابدین حسینی مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و  " دبیر کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت" با بیان این‌که مصوبه جلسه شماره  ۷۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴ و به منظور "بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه‌ای در تأمین و توزیع عادلانه منابع"، "تمرکز زدایی در سطوح برنامه ریزی"، "استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور" و "ایجاد فرصت‌های برابر و جلب مشارکت آن‌ها در موضوعات ملی" بیرون آمده است، گفت: سابقه تشکیل این نهاد مشورتی در معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۲ کلید خورده است.

وی با تاکید بر این‌که در ادامه پیش‌نویس دستورالعمل‌ها آمده شده است، گفت: در معاونت حقوقی مرکزی تحت عنوان "تنظیم مقررات آیین نامه‌ها" وجود دارد که با سختگیری خاص خود آیین نامه‌ها رابا آیین نامه‌های بالای دستی مطابقت می‌دهد تا مشکلی نداشته باشند. در خصوص ایجاد شوراهای مشورتی متناظر در سطوح ستادی دانشگاهی و کلان مناطق، وزرای بهداشت طی سال‌های ۹۵ و ۹۹ تاکید داشتند و از زمانی حضور دکتر سیما سادات لاری به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، انجام این مهم یکی از اولین اولویت‌های ایشان بود.

حسینی بیان داشت: این آیین‌نامه مدت یک سال در معاونت حقوقی مانده بود که در نهایت بعد از اصلاحات فراوان مصوبه آن گرفته شد و اکنون این آیین‌نامه در دسترس شما عزیزان قرار دارد.

دبیر  کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت با اشاره به راهبرد شوراهای مشورتی در سه سطح ستادی، دانشگاهی و کلان مناطق، تصریح کرد: توسعه مشارکت دانشگاه‌ها در تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، از جمله راهبرد شوراها است، به این معنا که ما بتوانیم دانشگاه‌ها را در تحقق اهداف معاونت فرهنگی و دانشجویی دخیل کنیم، اما هدف از ایجاد این شوراها "بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی، تجربی و اجرایی دانشگاهیان، کاهش تمرکز (عدم تمرکز) در تصمیم سازی و تصمیم گیری و توجه بیشتر به نیاز بومی و منطقه‌ای در برنامه‌ریزی‌ها" است.

وی یادآور شد: در واقع اکنون بستری که به صورت الکترونیک در سامانه شوراهای مشورتی تکمیل شود آماده است تا سند دانشی از فعالیت‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها، کلان مناطق و ستاد اتفاق می‌افتد برای آیندگان به عنوان خط مشیی برای ممانعت از دوباره کاری باقی بماند.

حسینی با اشاره به رویکردهای معاونت فرهنگی و دانشجویی در فرآیند کار این کارگروه‌ها، ابراز داشت: در شوراهای مشورتی دو رویکرد وجود دارد که یکی از پایین به بالا است به این معنا که پیشنهادات و ایده‌ها از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آید و در مشارکت سلسله مراتبی، دانشگاهیان در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ اتفاقاتی که بنا است برای کل کشور رقم بخورد دخیل هستند. در  رویکرد بالا به پایین نیز واگذاری مأموریت‌ها و پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی به دانشگاهیان دنبال می‌شود.

این مقام مسؤول به فرآیند "ثبت"، "ارزیابی" و "انتخاب ایده‌ها و پیشنهادات" اشاره کرد و با بیان این‌که این فرایند از سطح یک آغاز می‌شود، تصریح کرد: "ارزیابی چالش‌ها و تجارب موفق در حوزه فرهنگی، دانشجویی هر دوماه در کارگروه مشورتی دانشگاه"، "ثبت سامانه‌ای چالش‌های عمده و تجارب موفق قابل ارایه در شورای کلان منطقه"، "ارزیابی چالش‌های عمده و تجارب موفق ارسالی دانشگاه‌ها هر سه ماه در کارگروه مشورتی کلان منطقه"، "ارزیابی چالش‌های عمده و تجارب موفق ارسالی کلان مناطق هر شش ماه در کارگروه مشورتی ستاد"، "استخراج موارد قابل تصمیم و تبدیل آن به پروپزال توسط ادارات کل مرتبط" و "ماموریت درون یا برون ستادی جهت ارایه راهکار یا بسته سیاستی" از جمله مراحلی است که در این فرآیند طی می‌شود.

مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که با عملیاتی شدن شوراهای مشورتی در سه سطح ستادی، دانشگاهی و کلان مناطق، میزان مشارکت رسمی دانشگاهیان در فرآیند امور مشورتی حدود ۱۴۰۰ نفر  خواهند بود، که از ایده، طرح و خلاقیت آنان یهره‌مند خواهیم شد، بیان داشت: بر این اساس در سطح ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی با توجه به تعداد اعضای شورای مشورتی دانشگاه‌ها، حدود هزار و ۱۸۸ نفر عضو شورای مشورتی دانشگاه را در اختیار داریم که از این تعداد ۹ نفر عضو دانشجویی هستند و یک عضو هیأت علمی، معاون دانشگاه و اعضای مدیران دانشگاه این تعداد را تشکیل می‌دهند. اعضای شورای کلان مناطق حدود ۲۰۵ نفر هستند که مجموع این اعداد در ستاد و کلان مناطق و دانشگاه‌ها به هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد.

او در ادامه به ساختار کارگروه‌های مشورتی فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی ستاد، کلان مناطق و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی پرداخت و به ترکیب اعضای کارگروه مشورتی ستاد، کارگروه مشورتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و کلان مناطق پرداخت.

حسینی در تبیین انتظارات از "رؤسای کارگروه‌های مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی مناطق"، بیان داشت: "تشکیل کارگروه و دبیرخانه کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی منطقه، "تمهید و ایجاد بستر فیزیکی و مجازی برای برگزاری نشست‌های تخصصی منطقه‌ای" و "انعکاس مهم ترین چالش‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادات برتر به کارگروه مشورتی ستاد"، "هدایت و تشویق دانشگاه و دانشکده‌های منطقه برای خلق ایده‌ها"، "هم اندیشی در ارایه پیشنهادهای کاربردی برای رفع مسایل"، "تبیین و انعکاس اهم مسایل فرهنگی و دانشجویی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به کارگروه ستاد"، "بهره‌گیری از مشارکت هدفمند، نظام مند و نتیجه محور دانشگاه‌های منطقه برای تحقق  ماموریت‌های کلان و منطقه‌ای حوزه فرهنگی و دانشجویی" و "نظارت بر تشکیل کارگروه‌های دانشگاهی تحت پوشش منطقه"، "اجرا و پیگیری مصوبات کارگروه مشورتی ستاد، منطقه و دانشگاه‌های تحت پوشش" از جمله این اهداف است.

حسینی همچنین وظایفی را برای دبیرخانه کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی منطقه برشمرد و ابراز داشت: "ارسال محورهای کلان فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی ابلاغی از سوی کارگروه مشورتی ستاد یا منطقه به دانشگاه‌های تحت پوشش و پیگیری موارد مربوطه برای ارایه گزارش به کارگروه مشورتی ستاد"، "تنظیم دستور کار جلسه‌ها"، "تهیه و ارسال دعوت‌نامه‌ها"، "هماهنگی و برگزاری نشست‌های مجازی یا حضوری درون‌ منطقه‌ای"، "جمع‌بندی و تلخیص ایده‌ها و برنامه‌های ارسالی کارگروه‌های مشورتی دانشگاه و دانشکده‌های عضو منطقه"، "تهیه گزارش"، "ارسال مکاتبه‌ها و ارتباط با سایر کارگروه‌های مشورتی دانشگاهی منطقه و دبیرخانه‌های تابعه"، "تنظیم و ثبت صورت‌جلسه‌ها، ایده‌ها و پیشنهادها در سامانه مربوطه" و ارسال به موقع به کارگروه مشورتی ستاد و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های منطقه"، "ارزیابی، طبقه‌بندی و ثبت ایده‌های دارای اولویت و منتخب در سامانه مربوطه و مدیریت"، "هماهنگی و پشتیبانی جلسه‌ها و نشست‌های ادواری کارگروه مشورتی منطقه" نیز از جمله وظایف دبیرخانه کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی منطقه است.

در ادامه در خصوص چگونگی حضور نمایندگانی از میان فعالان دانشجویی، اعضای هیأت علمی و نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌های علوم پزشکی در کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

در بخش دیگر این نشست، دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این‌که از همه همکاران در ستاد و در دانشگاه‌ها که برای تدوین شاخص‌های رتبه بندی "رعد" تلاش زیادی کشیده‌اند، ابراز داشت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت سه دوره رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی را تحت عنوان رتبه بندی "راد" را اجرا کرده است، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت نیز سالیانه در سنوات اخیر این رتبه بندی را بر اساس شاخص‌ها و محورهای خود داشته‌ است که با محوریت دکتر حق‌دوست معاون وزیر بهداشت بنا شد حوزه آکادمیک دانشگاه که متشکل از حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی است، رتبه بندی علمی تحت عنوان "رعد" را شکل بدهند.

وی اضافه کرد: ماموریت اول در این رتبه بندی این بوده است که شاخص‌های اختصاصی هر معاونت را تدوین کنیم. در نهایت آن‌چه بین این سه معاونت بر سر آن وفاق رخ داده، این است که بر اساس الگوی رتبه بندی "راد"، رتبه‌بندی در شش محور در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد که شامل "دانشگاه انسان‌ساز و حکمت‌بنیان"، "دانشگاه در تراز بین‌الملل"، دانشگاه پاسخگو به جامعه"، "دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم" و "دانشگاه مرجع" دانشگاه رسالت‌مدار و ماموریت‌گرا" است.

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این‌که این شش محور تعاریفی دارند که به آن پرداخته خواهد شد، ابراز داشت: اعلام نتایج در سه حوزه اختصاصی شامل رتبه‌بندی اختصاصی معاونت فرهنگی و دانشجویی، رتبه‌بندی اختصاصی معاونت آموزش و رتبه‌بندی اختصاصی معاونت تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد که به این جهت این نگرانی که ما در حوزه پژوهشی و آموزشی ممکن است هضم شویم، این اتفاق با توجه به حذف نشدن شاخص‌های تخصصی معاونت فرهنگی و دانشجویی رخ نخواهد داد.

صرامی اضافه کرد: بنابراین در شش محور بالا و سه محور تخصصی یعنی در ۹ محور اعلام نتیجه خواهیم داشت که رتبه بندی نهایی در نهایت اتفاق خواهد افتاد. در این میان در سه محور دیگر از جمله "مراکز کلان مناطق و شهیدبهشتی و ایران"، "سایر دانشگاه‌های مراکز استان‌ها" و "دانشکده‌های مستقل" نیز خروجی رتبه‌بندی را خواهیم داشت.

عضو کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت با بیان این که تلاش بر مکانیزه و دانشجویی شدن این محورها شده است، ابراز داشت: در ستاد وزارت بهداشت تاکید بر رتبه‌بندی ملی است که بر اساس اسناد بالادستی تحقق می‌یابد. قطعا این گونه نیست که این شاخص‌ها و محورها در رتبه بندی‌های بین المللی مورد لحاظ قرار گیرد. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بیان حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آقا(مدضله العالی) در خصوص رسالت و مسؤولیت دانشگاه‌ها، به دنبال تربیت دانشجویی در تراز انقلاب اسلامی که آرمان‌خواه، آزادمنش، شجاع، خردورز و اندیشه‌ورز، خلاق، پرسشگر، متعهد، فداکار و دلسوز و دلبسته نظام و انقلاب که از جمله وظایف ویژه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، هستیم.

صرامی در تعریف "دانشگاه انسان‌ساز و حکمت‌بنیان"، گفت: در دانشگاه حکمت‌بیان، دانشگاه، کارخانه انسان‌سازی است، ساختارهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی به گونه‌ای درهم‌تنیده و هماهنگ شکل‌ گرفته‌اند که خروجی عملکرد آنها منتج به پرورش انسان‌هایی می‌شود که در کنار کسب علم، به تهذیب و تزکیه نفس، رشد فضایل اخلاقی و افزایش چسبندگی به انقلاب اسلامی توجه ویژه دارند.

صرامی با بیان این‌که در یک دانشگاه انسان‌ساز، فرد به سمت انسان کامل شدن پیش می‌رود، یادآور شد: در این دانشگاه پزشک به سمت حکیم شدن سوق داده می‌شود و دانشگاه به مرکز اشاعه فرهنگ متعالی اسلامی که جان یک انسان را هم‌تراز جان بشریت می‌داند، مبدل می‌شود. کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی و اخلاق حرفه‌ای در کلیه سطوح آن نهادینه شده و به «سلامت معنوی» همه مردم در کنار دیگر ابعاد سلامتی، توجه ویژه می‌شود.

این مقام مسؤول در ادامه به تعریف "دانشگاه دغدغه‌مند و پاسخ‌گو به جامعه" پرداخت و افزود: در این جا دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین نهادهایی که متولی تربیت انسان‌ها، نقش‌آفرینی اجتماعی و تولید سرمایه اجتماعی کشور است، نقشی راهبردی در جوامع رو به توسعه دارد.

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت، بیان داشت: دانشگاه پاسخ‌گو به جامعه، نهادی برآمده از  اجتماع است که دغدغه تحولات اجتماعی را داشته و فضای دانشگاه در حساس کردن اعضاء خود اعم از کادر هیأت علمی و غیرهیأت علمی و دانشجویان نسبت به مسائل اجتماعی مؤثر عمل نماید. یکی از مهمترین ویژگی‌های «دانشگاه پاسخ‌گو به جامعه» تولید علم، انطباق آن با فرهنگ غالب و ترویج آن در جامعه از طریق فرهنگ‌سازی است.

عضو کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت و نقش رسانه به عنوان ابزاری جهت ایجاد فرهنگ، افزود: امروزه رسانه‌ یکی از قدرتمندترین و مؤثرترین ابزارهای ترویج دانش و آگاهی در جامعه است. در گذشته عرصه‌ رسانه اساساً مقوله‌های علمی و آموزشی را دارای ارزش خبری نمی‌دانست و بی توجه از کنار آن می‌گذشت، اما در سال‌های اخیر تحولات مهمی در هر دو عرصه صورت گرفته است. در  نگاه جدید به رسانه‌ای شدن علم، توجه ویژه‌ای شده است چراکه اگر علم بخواهد در زندگی جوامع رسوخ کند باید تبدیل به فرهنگ شود و این بدون مدد از ابزار رسانه دانشگاهی امکان‌پذیر نیست.

صرامی در تعریف "دانشگاه در تراز بین الملل"، گفت: این دانشگاه، دانشگاهی است که شرایط و تعاملات بین المللی برای جامعه دانشگاهی و عضو هیأت علمی خود فراهم می کند تا بتوانند دانشگاهیان با همترازان خود در سطوح بین‌المللی ارتباط داشته باشند و از تحولات و تعاملات علمی که بین اعضای هیأت علمی  دانشجویان برقرار می‌شود استفاده کنند.

این مقام مسؤول در معرفی "دانشگاه رسالت مدار و ماموریت گرا" با بیان این‌که این دانشگاه بیشتر بر ماموریت‌های ویژه و رسالت‌های خاص هر دانشگاه بر اساس امکانات ویژه و خاص آن دانشگاه تاکید داردع گفت: بنابراین  در دانشگاه رسالت‌مدار و مأموریت‌گرا، رسالت‌ویژه‌ دانشگاه‌ رفع نیازهای بومی و منطقه‌ای است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در شناسایی و رفع نیازهای بومی و آمایشی خود توانمند باشند. در عین حال توجه ویژه‌ای به معیشیت دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان سکانداران و پیش‌قراولان عرصه علم و آگاهی در جامعه می‌شود و از ابزار رسانه به بهترین شکل برای نشر علم و توسعه سواد رسانه‌ای دانشگاه و جامعه بهره‌برداری می‌شود.

او در ادامه به تعرف "دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم" اشاره و تصریح کرد: منظور از ین دانشگاه، دانشگاه نسل سوم، چهار و یا دانشگاه آینده است که فناوری و ارتباط دانشگاه با مراکز صنعتی و خروجی‌های علمی دانشگاه و ورود دانشگاه به عرصه تکنولوژی را در این محور مد نظر دارند.

صرامی به "دانشگاه مرجع علمی" اشاره کرد و افزود: در این دانشگاه تولیدات دانش و اتفاقاتی که در هر دانشگاه رخ می‌دهد، اعم از آموزش، پژوهش و فناوری و ... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عضو کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت با بیان این که در حوزه فرهنگی و دانشجویی با توجه به نتیجه‌ای که از حوزه‌های ستادی، دانشگاهی و کلان مناطق اتفاق افتاد، وزن ۵ حوزه را تدوین کرده‌ایم، بیان داشت: این ۵ حوزه با اوزان مشخص در معاونت فرهنگی و دانشجویی خواهند نشست و شاخص‌های آن‌ها ضریب خواهد خورد .حدود ۱۵۰ شاخص احصاء شده است که شامل محورهای پاسخگویی اجتماعی با ۵۴ درصد، حکمت بنیان انسان ساز ۳۴ درصد، همگرایی علوم ۳ درصد، فعالیت‌های بین المللی ۳ درصد، ماموریت گرایی ۲ درصد و مرجعیت علمی یک درصد است.

در پایان این نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت احکام عضویت در کارگروه مشورتی امور فرهنگی ستاد وزارت بهداشت را به معاونان فرهنگی و دانشجویی دبیر کلان مناطق دانشگاه‌های علوم پزشکی اهدا کرد./انتهای پیام

کدخبرنگار: ۱۰۵۳۰

گزارش تصویری اولین نشست کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانتشجویی ستاد وزارت بهداشت را ایجا ببینید

نظر شما