شناسهٔ خبر: 45298881 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

زمان و نحوه آزمون دستیاری باز هم حاشیه‌ساز شد

آزمون دستیاری دوره چهل و هشتم همچون دوره های گذشته خود با حاشیه‌های زیادی همراه شده و به نوعی حاشیه همچنان بر متن آزمون دستیاری و مشکلات اساسی‌تر پذیرش دستیاری سایه انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی پنجشنبه ۷ اسفند ۹۹ برگزار می‌شود، این تاریخ که پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری دوره چهل و هفتم در مردادماه سال ۹۹ انتخاب شد، اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری را نیز برانگیخت.

آزمون دستیاری تخصصی پزشکی یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری است که برای پذیرش پزشکان عمومی و یا دانشجویان سال آخر پزشکی در ۲۶ رشته تخصصی به صورت تستی چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. این پزشکان و دانشجویان باید ضمن برخورداری از شرایط عمومی و اختصاصی آینده کاری خود را در این آزمون مشخص کنند.

پس از اینکه به دلیل شیوع کروناویروس در اسفندماه ۹۸ تمامی آزمون‌های کشوری به تعویق افتاد، آزمون دستیاری دوره چهل و هفتم نیز با تعویقی چند باره بالاخره در مردادماه ۹۹ برگزار شد.

پس از آن با توجه به مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان بالاترین مرجع قانونی تصمیم‌گیری در زمینه آزمون دستیاری پزشکی، مقرر شد آزمون دوره چهل و هشتم در اسفندماه ۹۹ برگزار شود.

کاهش ۲ هزار نفری داوطلبان آزمون دستیاری دوره چهل و هشتم

ثبت نام در آزمون دستیاری در دی ماه آغاز شد و با چند بار تمدید در نهایت ۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر در این دوره ثبت نام کردند که با توجه به آمار ۱۴ هزار و ۶۷۸ داوطلب دوره چهل و هفتم، شاهد کاهش ۲ هزار نفری آمار داوطلبان آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی هستیم.

اما دلیل اصلی اعتراضات داوطلبان آزمون دستیاری چیست. پزشکان جوان در جدیدترین اعتراض خود به برگزاری آزمون دستیاری پزشکی دوره چهل و هشتم در اسفندماه ۹۹ در کارزاری با امضاهای بسیار تاکید کرده‌اند که برگزاری این آزمون در زمان پاندمی کووید ۱۹ منجر به پایمال کردن حقوق پزشکان جوان و دانشجویان پزشکی حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌شود.

آزمون دستیاری سال ۹۹ در کش و قوس زمان برگزاری

این داوطلبان معترض یادآور شده‌اند بر اساس قانون وزارت بهداشت، باید در سال تنها یکبار آزمون برگزار شود و برگزاری آزمون با فاصله کوتاه مدت ۶ ماهه در حالی که ۷ ماه پس از آن نیز تا شروع دستیاری سال تحصیلی بعد فاصله وجود دارد، تخلف محسوب می‌شود.

اما دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این اعتراض می‌گوید: قانون می‌گوید آزمون دستیاری باید در بهمن یا اسفند هر سال برگزار شود و با توجه به اینکه آزمون دستیاری که در سال ۹۹ برگزار شده است، همان آزمون اسفند ۹۸ است پس باید قانون را برای سال ۹۹ اجرا کنیم.

به روز رسانی منابع آزمون محل مناقشه

معترضان در بخش دیگر اعتراض خود تاکید می‌کنند که بر اساس آرای صادره شورای آموزش پزشکی و تخصصی، منابع آزمون پذیرش دستیاری و پره‌انترنی (پیش کارورزی) باید یکسان باشند و وزارتخانه تفاوت منابع را درحالی انکار می‌کند که شواهد زیادی برای این تغییر منابع وجود دارد.

داوطلبان معترض به نمونه‌هایی اشاره دارند به عنوان مثال رفرنس درس جراحی تغییر کرده است، به‌روزرسانی دو منبع دروس فارماکولوژی و پاتولوژی انجام شده و به‌روزرسانی جدید منابع دو درس رادیولوژی و گوش، حلق و بینی صورت نگرفته است. همچنین فاصله زمانی میان اعلام منابع و برگزاری آزمون باید ۹ ماه باشد که به گفته داوطلبان این موضوع از سوی وزارت بهداشت رعایت نشده است و منابع آزمون با فاصله ۵ ماه مانده به برگزاری آزمون اعلام شده است.

در همین زمینه معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید می‌کند که این موضوع واقعیت ندارد و منابع آزمون دستیاری قبل از ۹ ماه از تاریخ برگزاری آزمون هم به صورت کتبی و هم در وبسایت‌ها اعلام شده است.

خواسته داوطلبان؛ آزمون در بهار ۱۴۰۰ برگزار شود

از دیگر بخش‌های اعتراضی داوطلبان آزمون دستیاری درباره زمان آزمون، تلاش آنها برای موکول کردن زمان آزمون به سال ۱۴۰۰ است. در حالی که در مقابل وزارت بهداشت مقاومت زیادی در برابر این تغییر زمانی از اسفند ۹۹ تا بهار سال ۱۴۰۰ دارد.

داوطلبان می‌گویند اینکه وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌توان اردیبهشت در ماه مبارک رمضان و یا خردادماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، آزمون دستیاری را در یک نیمروز برگزار کرد موضوعی بسیار ناامیدکننده است.

اما در مقابل دکتر حق دوست معتقد است که برگزاری آزمون دستیاری در سال ۱۴۰۰ حاشیه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت ولی داوطلبان این موضوع را به نوعی فرار به جلو می‌دانند و می‌گویند آزمون بحثی ملی است و دولت‌ها موظفند تا آخرین روز حضور در مسئولیت امور را انجام دهند و برگزاری انتخابات نباید دستاویزی برای کم‌کاری باشد.

از سوی دیگر داوطلبان آزمون دستیاری به دلیل درگیری مستقیم با خط مقدم مبارزه با کرونا، از گروهی محسوب می‌شوند که در خطر ابتلاء به کرونا قرار دارند و بسیاری از آنها تاکنون این بیماری را تجربه کرده‌اند و یکی از مهمترین نگرانی‌های آنها برگزاری آزمون از اوج شیوع کرونا، در محیطی بسته و در شرایط ناایمن است.

در مقابل وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه تنها به تقدیر از زحمات این گروه از پزشکان پرداخته‌اند و اطمینان داده‌اند که آزمون در شرایط ایمن برگزار خواهد شد.

شرایط فعلی حق دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی داوطلب آزمون دستیاری را پایمال می‌کند

این داوطلبان بر شرایط سخت دوره اینترنی (کارورزی) کشیک‌های بسیار و کمک‌هزینه بسیار ناچیز دانشجویان تاکید می‌کنند و خاطرنشان کرده‌اند دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی شرایط نامناسبی دارند و وزارت بهداشت به جای تلاش برای بهبود این شرایط همچنان سکوت کرده است.

این داوطلبان تاکید دارند که شرایط فعلی ظلمی در حق دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی داوطلب آزمون دستیاری است و وزارت بهداشت باید مسئولیت پذیری بیشتری در این زمینه داشته باشد.

در مقابل معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌گوید اکثر داوطلبان آزمون دستیاری از کرونا متأثر شده‌اند و اگر بحث سختی و آسیب است، این اتفاق برای همه افتاده است و روزی بیش از ۶۰ پیامک به من می‌رسد و همه دغدغه‌های داوطلبان را درک می‌کنم.

اگر فرآیند قانونی اعلام کند تاریخ آزمون تغییر کند وزارت بهداشت اجرا می‌کند

حق‌دوست نامه برخی داوطلبان آزمون دستیاری به قوه قضائیه و درخواست رسیدگی را از جمله حقوق شهروندی داوطلبان آزمون دستیاری می‌داند و می‌افزاید: این داوطلبان به دیوان عدالت اداری به قوه قضائیه و بازرسی کل کشور نامه نوشتند و ما نیز به نهادهای ناظر، ادله‌های قانونی را مطرح کردیم. البته اگر قوه قضائیه بر اساس فرآیند قانونی اعلام کند که تاریخ برگزاری آزمون باید تغییر کند، بنده یا هر فرد دیگری در حوزه معاونت آموزشی موظف است که این دستور را اجرا کند.

اعتراضات داوطلبان آزمون دستیاری به فضای مجازی نیز کشیده شده است و این داوطلبان معتقدند که می‌توانند از این طریق وزارت بهداشت را متوجه این موضوع کنند چرا که این آزمون در سرنوشت بیش از ۱۲ هزار پزشک مؤثر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اما به داوطلبان آزمون توصیه می‌کند که به بحث‌ها و حاشیه‌ها توجهی نداشته باشند. از زمان باقیمانده خود در کمال آرامش بهره ببرند. زیرا اگر حتی یک نفر هم موافق برگزاری آزمون در زمان قانونی باشد، ما نمی‌توانیم حق قانونی او را زیرپا بگذاریم.

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که از میان این ۱۲ هزار نفر بخش عمده‌ای امید دارند که در رشته‌های پردرآمدی همچون چشم پزشکی، رادیولوژی و پوست پذیرفته شوند و در سال‌های اخیر بسیاری از رشته‌ها مهجور مانده‌اند.

این میزان از اهمیت آزمون دستیاری در برخی از رشته‌ها به حدی است که معاون وزیر بهداشت نیز بر این موضوع اذعان دارد که برخی از رشته‌های دستیاری متقاضی جدی ندارند و برخی رشته‌ها مثل طب اورژانس، عفونی و بیهوشی، رشته‌های کلیدی هستند که جذابیت گذشته خود را برای داوطلبان از دست داده‌اند و این رقابت سنگین و فشرده برای قبولی در چند رشته خاص، روی آزمون سایر رشته‌ها هم تأثیر گذاشته است.

داوطلبان آزمون دستیاری معترض و وزارت بهداشت هر دو در مقابله با ویروس سهمگین کرونا قرار دارند و به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درست در این زمینه نیازمند بازنگری مجدد از سوی مسئولان مربوطه است تا داوطلبان بتوانند در آرامش خود را برای یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری آماده کنند.

نظر شما