شناسهٔ خبر: 45298549 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

فرجام متفاوت همه ستاره‌هایی که نماندند؛

بازی سرخ سرنوشت؛ از پرتغال تا قطر/ تو هم با ما نبودی!

پرسپولیسی که رکوردهای قهرمانی را در مسابقات فوتبال داخلی جابه‌جا کرده و توانسته در ۳ فصل اخیر ۲ بار به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برسد، این روزها با عملکرد پرفرازونشیب بازیکنانی روبه‌روست که دیگر لباس سرخ را بر تن ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تیم پرسپولیس طی چند فصل اخیر همواره یکی از باثبات‌ترین تیم‌های فوتبال باشگاهی ایران بوده و ثمره این ثبات و یک‌پارچگی به 4 قهرمانی پیاپی در مسابقات لیگ برتر ختم شده است. عمارت مستحکمی که برانکو ایوانکوویچ در اردوگاه سرخ بنا نهاد اما با حضور یحیی گل‌محمدی دیگر محلی از ثبات و یک‌دستی را به‌خود نمی‌بیند و این تیم مخصوصاً از تابستان گذشته دست‌خوش تغییرات زیادی شده.

پرسپولیسی که رکوردهای قهرمانی را در مسابقات فوتبال داخلی جابه‌جا کرده و توانسته در 3 فصل اخیر 2 بار به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برسد، این روزها با عملکرد پرفرازونشیب بازیکنانی روبه‌روست که دیگر لباس سرخ را بر تن ندارند. نگاهی خواهیم داشت به عملکرد ستاره‌هایی که در لباس پرسپولیس درخشیدند و به نماینده فوتبال ایران در تیم‌های خارجی تبدیل شدند؛

شجاع خلیل‌زاده، تعصب یا نمایش؟!

مدافع مستحکم تیم پرسپولیس و پای ثابت زوج‌های خط تدافعی تیم پرسپولیس که بارها با اَکت‌های نمایشی از هواداران پرسپولیس دلبری کرده بود، نحوه جدایی عجیب و نامتعارفی را برای خروج از تیم پرسپولیس انتخاب کرد. او که همیشه خودش را تا ابد در اختیار ارتش سرخ می‌دانست، با اوضاع نابسامان ارزی کشور به نخستین پیشنهاد خارجی‌اش لبیک گفت تا راه یک تیم سرخ‌پوش قطری را پیش بگیرد.

در بین سربازان جداشده از اردوی پرسپولیس، شجاع شرایط بدی ندارد. او پس از یک گل‌به‌خودی  که به‌ثمر رساند حالا در ترکیب تیم الریان قطر به ثبات رسیده و عملکرد خوبی هم داشته. خلیل‌زاده باز هم روزهای خوش گلزنی‌اش را در آغاز کرده و ضمن نمایش‌های محکم در خط تدافعی، به یک ناجی برای قطری‌ها هم مبدل شده.

صادق محرمی، رفتنی که بازگشت نداشت!

مدافع راست گیلانی تیم برانکو ایوانکوویچ که در غیاب رامین رضائیان تبدیل به یک مهره قابل اتکا برای سرخ‌ها شده بود، با آغاز اوج‌گیری این تیم در مسابقات آسیایی ساز جدایی را کوک کرد و راه کشور سرمربی‌اش را پیش گرفت. محرمی که با پیشنهاد اغواکننده تیم دیناموزاگرب مواجه شده بود، به پایتخت کرواسی رفت تا رویای ملی‌پوش شدن‌اش را از اروپا دنبال کند اما بخت با او یار نبود و صادق در دینامو تبدیل به یک نیمکت‌نشین و بعضاً سکونشین شد.

عدم حضور ثابت در ترکیب دینامویی‌ها، محرمی را وادار به حضور در تیم لوکوموتیو کرد تا کمی به شرایط آرمانی برگردد. این انتقال به یک توفیق اجباری تبدیل شد تا مجدداً سران باشگاه دینامو از او بخواهند به تیم‌شان ملحق شود و این‌بار جناح راست دفاعی تیم دیناموزاگرب را در دست بگیرد. او این روزها شرایط خوبی را در کرواسی سپری می‌کند و انگار که با خروج از پرسپولیس بالاخره در راه عاقبت‌به‌خیری‌ست.

مهدی ترابی؛ فرار از راه نجات!

ترابی یکی از معدود فوتبالیست‌های باکلاس سال‌های اخیر فوتبال باشگاهی ایران بود که با ملی‌پوش شدن از تیم سایپا و حضور در جام ملت‌های آسیا، لباس سرخ را بر تن کرد تا با این تیم به قهرمانی در لیگ برتر برسد. در شرایطی که او یکی از اعضای مثمرثمر در سومین و چهارمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس بود، تحت سرمربی‌گری یحیی گل‌محمدی نتوانست دوام آورد و دست یحیی را در واپسین روزهای نقل‌وانتقالاتی خالی گذاشت.

او که تنها به‌دلیل اختلاف حدود 40 میلیون تومانی مانع از سودآوری باشگاه پرسپولیس ار انتقال‌اش به تیم العربی قطر شد، در این تیم نتوانسته چشم شیوخ را به خود خیره کند و در برنامه‌های ثابت سرمربی‌اش قرار بگیرد. ترابی البته با دو مصدومیت سنگین نیز دست‌وپنجه نرم کرد اما هرگز نتوانسته درخشش‌هایش در لباس پرسپولیس را این‌بار در لیگ ستارگان قطر پیاده و اجرا کند. از گوشه و کنار این لیگ قطری شنیده می‌شود که مهدی باید جایش را به یوسف المساکنی داده و العربی را ترک کند، اتفاقی که احتمالاً به بازگشت ترابی به پرسپولیس منجر خواهد شد و یک بازگشت زودهنگام را رقم خواهد زد.

علی علی‌پور، میدان خالی و ترک پست

مثمرثمرترین مهاجم 5 فصل اخیر تیم پرسپولیس و دربی‌بازترین بازیکن سرخ‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل آن‌چه اختلافات سلیقه‌ای خوانده شد، راه لیگ برتر پرتغال را پیش گرفت اما این مسیر برای آقای شماره 70 سرخ‌ها هرگز خوش رنگ و لعاب نبود. علی‌پور که می‌توانست با ادامه مسیر در لباس سرخ‌ها به تاریخ‌سازی ادامه دهد و با عیسی آل‌کثیر یک زوج مخوف را برای قهرمانی پرسپولیس در آسیا تشکیل دهد، حالا سرنوشت‌اش بی‌شباهت به عیسای محروم نیست.

اگر او در پرسپولیس حضور داشت، شاید اکنون تیم دیگری مدافع عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی بود اما این انتقال که بر اثر بروز اختلاف بین او و مهدی رسول‌پناه به‌وجود آمد، برای هر دو طرف ضررآفرین شد. علی‌پور هنوز نتوانسته جایگاه اصلی‌اش را در تیم ماریتیمو پیدا کند و به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شده؛ اتفاقی که در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند به عدم حضور او در لیست تیم ملی در راه جام‌جهانی 2022 قطر هم منجر شود.

علیرضا بیرانوند، در جست‌وجوی خوش‌بختی!

بیرو تا جایی که می‌توانست و امکان داشت تمام موقعیت‌های بین‌المللی‌اش را سوزاند تا لباس سرخ را حفظ کند، اما در نهایت این موضوع به انتخابی اشتباه انجامید. علیرضا که به لیست برترین بازیکنان سال قاره آسیا نیز راه پیدا کرده بود، زودتر از این‌ها می‌توانست قفس توری تیم پرسپولیس را به مقصد تیم‌های اروپایی درجه دو ترک کند اما همین تعلل و البته تعهد نسبت به اردوگاه سرخ باعث شد تا او درنهایت مسیر لیگ بلژیک و باشگاه آنتورپ را در پیش بگیرد.

علیرضا پس از یک نمایش جذاب و بی‌نظیر مقابل شاگردان خوزه مورینیو در لیگ اروپا، نتوانست روند روبه‌رشدش را در ژوپیلرلیگ بلژیک ادامه دهد و به نیمکت تیم آنتورپ بازگشت اما با مصدومیت سنگربان این تیم باز هم به ترکیب اصلی بازگشته تا با خیال راحت به اثبات خودش بپردازد. شرایط بیرانوند پس از ترک باشگاه پرسپولیس بد نیست اما عدم تکرار درخشش‌هایش می‌تواند به نیمکت‌نشینی در تیم ملی ختم شود؛ به‌خصوص حالا که امیر عابدزاده و رشید مظاهری بی‌وقفه می‌درخشند و چشمان دراگان اسکوچیچ را مسحور کرده‌اند.

رامین رضائیان، محله بروبیا!

رامین با آغاز در راه‌آهن و پیوستن به پرسپولیس، نوید ظهور یک فول‌بک راست بی‌بدیل را به فوتبال ایران داد. او که قابلیت‌های بسیاری در حمل توپ و سانتر از جناحین را نشان داده، یکی از اصلی‌ترین ارکان موفقیت پرسپولیس رویایی آقای برانکو بود اما رفتارهای خارج از زمین‌اش مرد کروات را مجاب کرد تا او را از اردوی سرخ بیرون کند. رامین پس از این اخراج غیرمنتظره، مسیرهای متفاوتی را طی کرد و حتی در برهه‌ای مجدداً به پرسپولیس بازگشت اما متوجه شد دیگر جایی در فوتبال ایران ندارد و رویاهایش را باید در کشورهای دیگری بیابد.

حضور رضائیان در اوستنده بلژیک اگرچه تجربه خوبی بود، اما به پیشرفت خاصی منجر نشد تا رامین ناچاراً به الشحانیه قطر برسد و با درخشش در این تیم قطری، راهی قطب اصلی فوتبال لیگ ستارگان یعنی الدحیل شود. تغییر سرمربی و وجود نگرش غیرحرفه‌ای بین شیوخ قطری باعث شد تا رامین دست‌خوش یک انتقال ناخواسته شود و به السیلیه تبعید. حالا مدافع راست خوش‌تکنیک فوتبال ایران در اردوگاه کار اجباری تیم اصلی‌اش مشغول به بازی‌ست تا شاید راه‌ها برای بازگشت به مسیر رویایی باز شود؛ راهی که شاید با ماندن در پرسپولیس زودتر از این‌ها می‌یافت.

مهدی طارمی، آقای گل سرسبد!

اگر تنها دو لژیونر باکیفیت و باکلاس در فوتبال ایران وجود داشته باشد، مهدی حتماً اولین نفر آن‌هاست. ستاره ملی‌پوش تیم پورتو راه‌های بسیاری را برای رسیدن به آرزوهایش امتحان کرد اما هرگز از افتادن و برخاستن خسته نشد تا درنهایت شماره 9 باشگاه بزرگ پورتو برازنده‌اش باشد و البته ابتدای مسیر ماجراجویی‌هایش. طارمی پس از جنجال‌های عجیب نقل‌وانتقالاتی بین ایران و ترکیه، حرفه‌ای‌گری را پیشه کرد تا ستاره شدن را از لیگ قطر آغاز و در لیگ پرتغال ادامه دهد.

امید اصلی گلزنی تیم ملی ایران برای رسیدن به پرواز جام‌جهانی قطر حالا در لیگ پرتغال یکه‌تازی می‌کند و چشم‌های بسیاری را به خود خیره کرده. مهدی از معدود بازیکنانی‌ست که با خروج از عمارت پرسپولیس عاقبت به خیر شده و پیشرفت می‌کند. با شرایط سنی طارمی، او حالا امیدهای زیادی دارد تا در لالیگای اسپانیا یا حتی لیگ برتر انگلستان بدرخشد، به شرط ادامه درخشش‌های فعلی و البته تصمیماتی درست.

انتهای پیام/

نظر شما