شناسهٔ خبر: 45297144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از چهل‌وهشتمین آزمون دستیاری پزشکی

آزمونی پردردسر برای کادر سلامت کشور

به‌رغم اینکه آزمون دستیاری پزشکی برای داوطلبان شرکت‌کننده در آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیلی و کاری‌شان محسوب می‌شود، اما برگزاری آن در اسفندماه می‌تواند دردسرهای زیادی را برای بخش قابل‌توجهی از داوطلبان ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش «فرهیختگان»، #آزمون_پرتخلف و #تعویق_دستیاری_اسفند جزء ترندهای این روزهای فضای مجازی است؛ ترندی که نشان از اعتراض داوطلبانی دارد که در لباس کادر درمان به‌عنوان خط‌شکنان مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند، اما حالا خود گرفتار مشکلاتی شده‌اند که کرونا برایشان ایجاد کرده است. به‌رغم اینکه آزمون دستیاری پزشکی برای داوطلبان شرکت‌کننده در آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیلی و کاری‌شان محسوب می‌شود، اما برگزاری آن در اسفندماه می‌تواند دردسرهای زیادی را برای بخش قابل‌توجهی از داوطلبان ایجاد کند. شیوع این ویروس در سال گذشته باعث شد زمان برگزاری چهل‌وهفتمین دوره آزمون دستیار پزشکی بارها و بارها به تعویق بیفتد و درنهایت داوطلبان آن بتوانند در مردادماه امسال شانس خود را برای تغییر آینده‌شان امتحان کنند، به‌رغم اینکه به‌نظر می‌رسد برگزاری این آزمون به‌جای سال 98، در سال 99 باعث شود تا چهل‌وهشتمین دوره این آزمون نیز به سال آینده موکول شود، اما از شهریورماه امسال که خبر تغییر در دو منبع امتحانی این آزمون منتشر شد، با اعتراض داوطلبان همراه شود. داوطلبانی که نه‌تنها به زمان برگزاری این آزمون اعتراض دارند، بلکه معتقدند طبق قانون باید 9 ماه بین اعلام منبع جدید و برگزاری آزمون فاصله وجود داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد مسئولان چندان توجهی به آنها ندارند و ترجیح می‌دهند مقدمات لازم برای برگزاری این آزمون سراسری را در نیمه اول اسفندماه فراهم کنند.

 ماجرای اطلاعیه‌های متناقض و فرار از گفت‌وگو

باوجود اینکه داوطلبان در فضای مجازی استدلال‌های قانونی برای غیرقانونی بودن برگزاری چهل‌وهشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی منتشر می‌کنند، اما درمقابل مسئولان آموزشی هم سعی دارند با ادله‌هایی برگزاری آن را قانونی عنوان کنند؛ البته باید به این مساله اشاره کنیم که در این مدت کمتر مقام مسئولی حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها شده و بیشتر ازطریق صدور اطلاعیه‌ها به اعتراضات واکنش نشان داده‌اند. 5 دی‌ماه بود که علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با رد واقعی نبودن ادعای داوطلبان مبنی‌بر تاخیر در اعلام تغییر منابع امتحانی گفته بود: «منابع آزمون دستیاری، قبل از ۹ ماه از تاریخ برگزاری آزمون اعلام شده است. این موضوع هم به‌صورت کتبی و هم در وب‌سایت‌ها اعلام شده است. اگر تاکنون واقعا نقصی در این زمینه بود، این آزمون ازطریق نهادهای نظارتی به تعویق می‌افتاد، بنابراین ازنظر قانونی، اشکالی به این موضوع وجود ندارد. در این بین، باید درنظر داشت که فقط دو منبع آزمون دچار تغییر شده است و نه منابع آزمون همه رشته‌ها.»

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مصوبه قانونی برای برگزاری آزمون این دوره را داریم، ادامه می‌دهد: «براساس قانون این آزمون باید در بهمن یا اسفند هرسال برگزار شود.

در اسفند سال گذشته که در اوج بیماری کرونا قرار داشتیم، ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری دستور داد که این آزمون به سال آینده موکول شود، بنابراین آزمون دستیاری که در سال ۹۹ برگزار شد، همان آزمونی است که باید در اسفند ۹۸ برگزار می‌شد، ولی به‌دلیل شرایط ویژه کرونا برگزار نشده بود.» هرچند داوطلبان معتقدند با این ادله کنکور و مابقی آزمون‌های سراسری نیز باید در سال دوبار برگزار شوند. عدم تطبیق منابع آزمون دستیاری با منابع آزمون پیش‌کارورزی هم از دیگر دلایل اعتراض داوطلبان است؛ مساله‌ای که این مقام مسئول درباره‌اش این‌طور می‌گوید: «قطعا باید منابع این دو آزمون یکسان باشد و ما هم این را قبول داریم، اما باید درنظر داشت که طبق منطق در وزارت بهداشت و در کل نظام آموزشی کشور، سال تحصیلی از مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه دارد. قبلا هم همین‌طور بوده است، بنابراین باید منابع اسفندماه با منابع شهریور ۱۴۰۰ یکسان باشد که این موضوع رعایت شده است؛ یعنی در این زمینه هم عین قانون را اجرا می‌کردیم.»نکته جالب درباره واکنش‌های وزارت بهداشت به اعتراض این داوطلبان است که حتی زمان برگزاری آزمون چهل‌وهفتم در سایت معاونت آموزشی این وزارتخانه نیز به اشتباه درج شده، به‌طوری‌که به‌رغم برگزاری آن در مردادماه امسال، اما معاونت آموزشی در یکی از اطلاعیه‌های مندرج در سایت معاونت آموزشی از برگزاری آزمون چهل‌وهفتم در اردیبهشت‌ماه 99 و رعایت فاصله 9 فاصله مورد اعتراض داوطلبان خبر می‌دهد؛ اطلاعیه‌ای که با حواشی زیاد همراه شد.

 پای دستگاه‌های نظارتی به آزمون دستیاری باز می‌شود؟

بی‌توجهی مسئولان آموزشی وزارت بهداشت به اعتراضات مجازی داوطلبان و تاکید بر برگزاری آزمون دستیاری در اسفندماه و همچنین قانونی بودن تغییر برخی منابع این آزمون باعث شد داوطلبان دست به دامن نهادهای نظارتی شوند، تا جایی‌که در ابتدای هفته خبر انتشار نامه داوطلبان به رئیس قوه‌قضائیه رسانه‌ای شد؛ نامه‌ای که در بخشی از آن آمده است: «درخصوص برگزاری آزمون دوره 48 دستیاری تخصصی ضمن ارتکاب تخلفات قانونی از مصوبات و آیین‌نامه‌های جاری و بدون لحاظ شرایط ویژه و اضطراری بیماری کرونا و فشارهای شبانه‌روزی وارده به جامعه پزشکان، اقدام به اعلام تاریخ آزمون به فاصله حدود 5 ماه به‌جای 9 ماه مصوبه قانونی از زمان اعلام رسمی منابع آزمون و نیز فاصله زمانی کمتر از یک‌سال از آزمون قبلی نموده است که این مهم مورد اعتراض قانونی جامعه پزشکی در مراجع ذی‌صلاح از قبیل دیوان عدالت اداری قرار گرفته است. البته درکنار این تخلفات اصلی، تخلفات متعدد دیگری از آیین‌نامه‌ها و ضوابط قانونی در انتخاب و اعلام بعضی رفرنس‌ها نیز صورت گرفته که همگی نشان از قانون‌گریزی حاکم بر معاونت آموزشی دارد.» از طرف دیگر برخی داوطلبان با ارسال شکایتی به دیوان عدالت اداری تلاش دارند تا بتوانند از این طریق جلوی قانون‌شکنی‌های وزارت بهداشت را بگیرند.

در بخشی از این نامه که مربوط به غیرقانونی بودن زمان برگزاری آزمون است، این‌طور آمده: «تاکید قانونگذار بر برگزاری آزمون یک نوبت در سال در بهمن یا اسفندماه، دو وجه اساسی دارد؛ اول مشخص نمودن تاریخ برگزاری آزمون‌ها و اعلام منابع حداقل از ۹ ماه قبل و دوم حفظ فاصله منطقی بین مدت زمان برگزاری آزمون‌ها. برگزاری آزمون دوره ۴۷ با ۵ ماه تاخیر در مرداد ۹۹ به‌دلیل مصوبه ستاد کرونا و برگزاری آزمون دوره ۴۸ در زمان مقرر اسفندماه واضحا نافی مقرره رعایت مدت‌زمان منطقی بین برگزاری دو آزمون است و این به دور از عدالت آموزشی و انصاف هست. اینکه آزمون دوره ۴۷ با مصوبه ستاد کرونا، با تعویق ۶ ماهه برگزار شده است، دلیلی بر این نیست تا آزمون دوره ۴۸ بدون رعایت فاصله مناسب بین دو آزمون برگزار شود. این حق قانونی، منطقی و عقلانی شرکت‌کنندگان در آزمون است که زمان کافی و مناسب جهت آمادگی برای شرکت در آزمون را داشته باشند.»

 منابع اعلامی وزارت بهداشت اصلا 14 ماه پیش در بازار نشر وجود نداشته است

فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده و رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب پزشکی دانشگاهی به «فرهیختگان» گفت: «سیاست‌های ناصواب معاونت آموزشی و به‌هم ریختگی موجود در این بخش باعث شده امروز با کمال تاسف ببینیم که بعد از دوره چهل‌وهفتم آزمون دستیاری پزشکی که در مردادماه امسال برگزار شده و به‌رغم اینکه این امکان وجود داشت در اواخر مهر یا آبان‌ماه تکمیل ظرفیت‌های این دوره را اعلام کنند، اما این مساله را هم به تعویق انداخته و تازه هفته گذشته این کار را انجام دادند. طبق بررسی‌های بنده 260 جای خالی در کشور برای تخصص طب اورژانس و 242 جای خالی برای بیهوشی پر نشده که برای کشور ما فاجعه محسوب می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه متاسفانه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به هیچ‌وجه پاسخگو نیست، ادامه داد: «اگر هم قرار به پاسخ باشد، باید فرهنگ جدیدی را برای نوع پاسخ‌هایشان درنظر بگیریم، چراکه اصل اساسی فرهنگ آنها این است که می‌گویند ماست سیاه، شب روشن و روز تاریک است، چراکه بدون هیچ‌گونه منطق صحبت می‌کنند و اصلا اشتباهات‌شان را قبول نمی‌کنند. درست است که 5 یا 6 تخلف در برگزاری چهل‌وهشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی رخ داده، اما مهم‌ترین آن عدم رعایت فاصله 9 ماهه بین اعلام منابع جدید و زمان برگزاری است. قطعا با اعلام منابع جدید، حتی با درنظر گرفتن همین 9 ماه برای مطالعه 16 هزار صفحه کتاب یک فرصت حداقلی محسوب می‌شود که همین را هم رعایت نکرده‌اند.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب پزشکی دانشگاهی اظهار داشت: «معاون آموزشی وزیر بهداشت طی دو و سه روز گذشته در یک ادعای متوهمانه اعلام کرده که منابع جدید را حدود 14 ماه پیش اعلام کرده‌اند، درحالی‌که این سوال مطرح می‌شود که در آن بازه زمانی صرفا اعلام شده بود که داوطلبان خود را برای آزمون آماده کنند و هیچ‌گونه اعلام رسمی در این‌باره صورت نگرفته و عملا بند 4-2 آیین‌نامه موضوع 3 نشست شش‌ و ششمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی را رعایت نکرده‌اند؛ براساس این بند قید ابلاغ آمده و قطعا ابلاغ با اعلام متفاوت است؛ چراکه در آن بازه زمانی معاون آموزشی ذیل برگزاری دوره چهل‌وهفت این آزمون، برای دوره بعدی منابع را اعلام کرده و این کار از حیث حقوقی غیرقانونی است.»

تیمورزاده با تاکید بر اینکه الزامی وجود ندارد که داوطلبان همه ابلاغیه‌های معاونت آموزشی را دنبال کنند، تصریح کرد: «جالب اینجاست که در ذیل دوره چهل‌وششم این آزمون اعلام شده بود که منابع مربوط به زنان از سال 1400 رفرنس می‌شوند، اما باز این را تغییر داده و اعلام کردند از سال 1399 این اتفاق افتاده است و مساله مهم این است که در همان 14 ماه پیش به هیچ‌وجه ابلاغی صورت نگرفته و انتشار رسمی در این‌باره انجام نشد. مساله مهم دیگر اینکه اصلا ترجمه کتاب لارنس جراحی در تابستان امسال دردسترس مخاطب قرار گرفته و بار دیگر تاکید می‌کنم که نمی‌توان به داوطلبان اعلام کرد که نه‌تنها 9 ماه زمان را رعایت نمی‌کنیم، بلکه باید بروند برای شرکت در آزمون از منبع به زبان انگلیسی استفاده کنند؛ قطعا باید کتاب ترجمه‌شده دراختیار داوطلبان قرار بگیرد.»

مدیر انتشارات تیمورزاده افزود: «ترجمه کتاب بکمن نیز که منبع اعلامی برای درس زنان است، در شهریورماه وارد بازار شده، با این حساب سوال این است که چگونه معاون آموزشی وزیر بهداشت توانسته 14 ماه پیش این منابع را اعلام کند؟ درحالی‌که براساس آیین‌نامه باید کتاب‌هایی به‌عنوان منبع اعلام شود که دردسترس باشد، اما وزارت بهداشت در این زمینه نیز تخلف کرده و هیچ‌کدام از دو منبع اعلامی در آن بازه در دسترس نبوده است.»

 وظیفه سنگین دیوان عدالت برای جلوگیری از تخلفات یک بخش اجرایی قانون‌گریز

رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب پزشکی دانشگاهی با بیان اینکه اعلام رفرنس جدید با شرایط عنوان‌شده قطعا به داوطلبان شوک می‌دهد، گفت: «البته طبیعی است که داوطلبان انتظار تغییر برخی منابع را داشته‌اند، اما وقتی صحبت از دو منبعی که حدود 40 سوال آزمون را شامل می‌شود، به‌میان می‌آید، مساله متفاوت است؛ چراکه 20 درصد از کل آزمون را دربر می‌گیرد. ازسوی دیگر منابع مربوط به دروس مینور ازجمله رادیولوژی، پاتولوژی، فارماکولوژی و... باوجودی‌که از چهارسال پیش مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند درصورت آپدیت نشدن این منابع، کتاب‌های جدید جایگزین آن می‌شود، همچنان براساس منابعی که در سال2013 منتشر شده، به‌عنوان منبع امتحانی در آزمون درنظر گرفته شده است. نکته جالب‌تر اینکه امسال بازهم کتاب مربوط به سال2013 در فارماکولوژی معرفی شده، درحالی‌که در بازار ترجمه آثار مربوط به 2015 و 2019 وجود دارد، این نشان از به‌هم‌ریختگی در معاونت آموزش وزارت بهداشت است.»

او بیان داشت: «یکی دیگر از تخلفات آنها عدم توجه به بازه زمانی دوساله برای اعلام منابع جدید است. طبق بند 6-2 همان آیین‌نامه منابع اعلام‌شده حداقل بعد از دو سال می‌تواند به‌روز شود، اما آنها کتاب لارنس جراحی را بدون درنظر گرفتن این مساله اعلام کردند، چراکه در دوره چهل‌وهفتم لارنس 2013 به‌عنوان منبع امتحانی اعلام شد، اما در دوره چهل‌وهشتم باز این منبع را تغییر دادند. ازسوی دیگر حداکثر بعد از پنج سال باید منبع جدیدی اعلام شود که این اتفاق برای منابع دروس مینور رخ نداده است، درحالی‌که الان منابع این دروس مربوط به سال 2013 است.»

 قوانین اجازه برگزاری دو بار آزمون سراسری درطول یک سال را نمی‌دهد

مدیر انتشارات تیمورزاده اظهار داشت: «معاونت آموزشی وزارت بهداشت آیین‌نامه مصوب خود را نادیده می‌گیرد و به‌صورت گزینشی رفتار می‌کند و قطعا در اینجا تکلیف بر دوش دیوان عدالت اداری برای جلوگیری از تخلفات یک بخش اجرایی قانون‌گریز سنگین‌تر می‌شود؛ به‌ویژه اینکه مدیران این بخش اجرایی کشور هم آرای دیوان عدالت را مخل حوزه علمی کشور دانسته و هم به‌صراحت اعلام می‌کنند شکایت کردن نیز فایده ندارد، چراکه دیوان به نفع معاونت آموزشی رای می‌دهد، قطعا این‌گونه اظهارنظرها استقلال قوه‌قضائیه را زیر سوال می‌برد.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب پزشکی دانشگاهی اظهار داشت: «مسئولان آموزشی وزارت بهداشت حتی زمان برگزاری چهل‌وهفتمین دوره آزمون را هم اشتباه اعلام کرده‌اند. البته تصور می‌کنم شاید می‌خواهند این مساله را نهادینه کنند که فاصله بین اردیبهشت تا اسفندماه زیاد است و داوطلب می‌تواند منابع جدید را بخواند، اما درعمل فاصله مربوط به مرداد تا اسفند است که فاصله چندانی هم نیست. از طرف دیگر الان عملا دوسال است این آزمون طی یک سال برگزار می‌شود، درحالی‌که براساس آیین‌نامه‌های موجود آمده که این آزمون در روندی مشابه کنکور سراسری یک‌بار در سال در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور برگزار می‌شود و قطعا برگزاری این آزمون باعث می‌شود درطول یک‌سال دوبار این اتفاق بیفتد که تخلف آیین‌نامه‌ای محسوب می‌شود. البته می‌توانند مصوبات جدیدی را داشته باشند، اما درحال حاضر باید براساس آیین‌نامه‌های موجود عمل کرد که این اتفاق نیفتاده است.»

تیمورزاده اظهار داشت: «زمان برگزاری آزمون چهل‌وهفتم نیز سال گذشته چندین‌بار به تعویق افتاد تا اینکه درنهایت در مردادماه امسال برگزار شد، این درحالی است که زمان آزمون قبلی بارها و بارها به تعویق افتاده، اما برای آزمون چهل‌وهشتم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. جالب‌تر اینکه به‌دلیل بی‌کفایتی مدیران آموزشی این وزارتخانه منابع امتحانی را که می‌توانستند در همان اردیبهشت‌ماه اعلام کنند، با چندماه تاخیر اعلام کردند؛ هرچند باید این مساله مهم هم درنظر گرفته شود که در آن زمان اصلا هنوز هیچ ترجمه‌ای از منبع جراحی و زنان در بازار نشر کشور وجود نداشت.»

او خاطرنشان کرد: «حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام می‌کند که طبق رویه هرسال هرگاه آزمون دستیاری پزشکی برگزار می‌شد، دوماه بعد منابع آزمون جدید اعلام می‌شد که آزمون چهل‌ونهم در مردادماه برگزار و ما زودتر از دوماه منابع جدید را اعلام کردیم. این اظهارنظر نشان می‌دهد رفرنس‌ها دوماه بعد از آخرین آزمون اعلام شده و این صحبت با اظهارنظری که گفته شده بود 14 ماه پیش منابع این دوره از آزمون اعلام شده، در تناقض است.»

 چرا تغییر منابع آزمون دستیاری همان اردیبهشت‌ماه اعلام نشد؟

مهدی نوریه، پزشک عمومی و داوطلب چهل‌وهشتمین آزمون دستیاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه به این نتیجه رسیده‌ایم که وزارت بهداشت و معاونت آموزشی این وزارتخانه به زبان مسالمت‌آمیز توجهی ندارد، گفت: «همین مساله باعث شد تا داوطلبان به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و موضوع را با نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی کشور نیز مطرح کنیم، چراکه به‌نظر می‌رسد معاونت آموزشی وزارت بهداشت می‌خواهد یک موضوع بحق صنفی داوطلبان این دوره از آزمون را به یک موضوع سیاسی تبدیل کند، درحالی‌که اصلا چنین وضعیتی نیست و تمام مطالبات داوطلبان براساس قانون مطرح شده است.»

او با بیان اینکه هنوز رای ازسوی دیوان عدالت اداری صادر نشده و در مراحل ابتدایی قرار دارد، اظهار داشت: «اعلام می‌شود که آزمون دستیاری سال گذشته به‌دلیل کرونا به تعویق افتاد، حال سوال اینجاست که مگر الان کرونا در کشور ریشه‌کن شده است؟ مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که احتمال موج چهارم کرونا هم وجود دارد و استدلال آنها مبنی‌بر مشکلات آزمون به‌دلیل شرایط کرونایی درست نیست. چطور است که وقتی مردم می‌خواهند سفری بروند یا عزاداری کنند، اسم کادر درمان به‌میان می‌آید، اما حالا که خود کادر درمان نسبت‌به برگزاری آزمون در 7 اسفندماه اعتراض دارند، کسی به حرف آنها گوش نمی‌کند.»

این پزشک عمومی در توضیح بیشتر این مساله بیان داشت: «مسئولان پیش‌بینی کرده‌اند که در اسفندماه دوباره با پیک کرونا مواجه هستیم و شرایط برگزاری این آزمون در شهرهای مختلف در آن ایام کار سختی است، ازسوی دیگر این حجم از جمعیت پزشکانی که قرار است در این آزمون شرکت کنند، اکثرشان شاغل هستند و طبیعی است که در میان آنها بخش زیادی هم ناقل این بیماری باشند؛ اگر از بُعد کرونا هم بخواهیم نگاه کنیم، برگزاری آن در این بازه زمانی درست نیست.»

نوریه درباره استدلال وزارت بهداشت مبنی‌بر اینکه داوطلبان قدیم پیش‌تر منابع آزمون را خوانده‌اند و داوطلبان جدید نیز زمان کافی برای مطالعه منابع داشته‌اند، اظهار داشت: «زمانی که حدود 14 ماه پیش مسئولان وزارتخانه منابع دستیاری دوره چهل‌وهفتم را اعلام کردند، گفتند که در دوره بعدی منابع آزمون درس جراحی، زنان، قلب، پاتولوژی و دو درس دیگر را تغییر می‌دهند. ازسوی دیگر قرار بود آزمون دوره قبل در اسفند سال گذشته برگزار شود که به‌دلیل کرونا چندباری زمان آن به تعویق افتاد، هرچند باز تاکید می‌کنم مگر در شرایط فعلی وضعیت کشور ازلحاظ کرونا بهتر از سال گذشته است؟ درنهایت آزمون در مردادماه برگزار شد، اما نکته اینجاست که معاونت آموزشی در اردیبهشت‌ماه امسال تاریخ آزمون‌های امسال را اعلام می‌کند، اما خبری از منابع آزمون‌ها نبود.»

 داوطلبان چگونه ظرف 5 ماه منابع جدید را با رفرنس اصلی مطالعه کنند؟

او بیان داشت: «جالب اینجاست که معاونت آموزشی در 31 شهریورماه امسال منابع آزمون دستیار پزشکی را اعلام کرد و طی آن تنها منابع دروس قلب، جراحی و زنان تغییر پیدا کرده بود، اما تنها چندروز بعد حرف‌شان را مبنی‌بر تغییر منابع درس قلب پس گرفته و عنوان کردند اجرای این منبع درسی به‌دلیل شرایط کرونا به سال بعد موکول شده است. ازسوی دیگر طبق قانون باید بین اعلام رفرنس جدید و برگزاری آزمون 9 ماه فاصله وجود داشته باشد؛ قطعا حواشی ایجادشده در آزمون چهل‌وهفتم هیچ ارتباطی به داوطلبان این دوره ندارد، بلکه طبق قانون باید فاصله زمانی مشخصی بین اعلام رفرنس و برگزاری وجود داشته باشد.»

داوطلب چهل‌وهشتمین آزمون دستیاری پزشکی تصریح کرد: «بنده سه سال است فارغ‌التحصیل پزشک عمومی هستم. در دوران تحصیل اساتید براساس کتاب دنفورث درس زنان را به ما آموزش می‌دادند، اما در اول مهرماه اعلام شده که باید براساس رفرنس اصلی کتاب بکمن در آزمون شرکت کنیم، درحالی‌که این دو اثر تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. مشکل دیگر اینکه داوطلب اصلا نمی‌داند باید کدام ترجمه از این کتاب را بخواند و در کجا می‌تواند این اثر را تهیه کند. موضوع دیگر اینکه در همین زمان تدریس این کتاب توسط اساتید در دانشگاه‌ها 5 ماه زمان برده، حالا چطور داوطلب باید این کتاب را در این مدت کوتاه و بدون آموزش اساتید فرابگیرد؛ هیچ داوطلب فارغ‌التحصیل شده‌ای را نمی‌توان پیدا کرد که عنوان کند کتاب بکمن را در دوران تحصیل به‌عنوان رفرنس مطالعه کرده است. درست است که منبع آزمون تغییر کرده، اما قطعا باید زمان کافی برای مطالعه آن درنظر گرفته شود.»

نوریه با تاکید بر اینکه قانون‌شکنی مسئولان آموزشی وزارت بهداشت درباره آزمون دستیاری چهل‌وهشتم به این موارد ختم نمی‌شود، اظهار داشت: «طبق قانون این آزمون در سال باید یک‌بار برگزار شود که این اتفاق نیز چندماه پیش انجام شده، اما حالا مسئولان عنوان می‌کنند آزمونی که در مردادماه برگزار شده، در اصل مربوط به سال 98 است و حالا می‌خواهیم آزمون سال 99 را برگزار کنیم، اما آزمون دستیاری پزشکی هم یک آزمون سراسری به‌شمار می‌رود، مگر کنکور را دوبار در سال برگزار می‌کنند که حالامی‌خواهند این کار را برای دستیاری پزشکی انجام دهند.»

 مسئولان آموزشی وزارت بهداشت به‌جای پاسخگویی، بهانه‌تراشی می‌کنند

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه مسئولان بارها اعلام کرده‌اند خط قرمزشان کرونا است، گفت: «با این‌حال به‌نظر می‌رسد اهمیتی به کادر درمان نمی‌دهند؛ تا جایی‌که چندباری شاهد به‌راه افتادن موج علیه برگزاری این آزمون در فضای مجازی و ترند شدن #آزمون_پرتخلف، #آزمون-دستیاری، #پزشکان_چشم‌انتظار_دیوان بوده‌ایم، قطعا این مطالبه توسط پزشکان همین کشور انجام شده است. متاسفانه مسئولان کشور صدای پزشکان را نمی‌شنوند، اما زمانی که این مطالبه توسط رسانه‌های خارج از کشور مطرح می‌شود، نگاه‌ها به مطالبه صنفی تغییر می‌کند.»

این داوطلب چهل‌وهشتمین آزمون دستیاری پزشکی گفت: «قطعا اگر در همان اردیبهشت‌ماه منابع آزمون اعلام می‌شد، وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه بعد از اعلام هم منبع دو درس را تغییر دادند. این درحالی است که همه داوطلبان این آزمون باید این دو منبع را پیدا کرده و مطالعه کنند و این‌طور نیست که بگوییم این مشکل مختص بخشی از داوطلبان می‌شود، چراکه داوطلبان این آزمون یا انترن و کارورز بوده یا پزشک عمومی هستند و تغییر منبع همه آنها را با مشکل مواجه می‌کند. مساله قابل‌توجه دیگر اینکه مسئولان آموزشی این وزارتخانه حتی در صدور اطلاعیه‌ها هم به تقویم‌های اعلامی ازسوی خود توجهی ندارند، تا جایی‌که اعلام شده بود دوره قبلی این آزمون در اردیبهشت‌ماه برگزار شده، اما عملا داوطلبان آن دوره در مردادماه به رقابت پرداختند، این مساله نشان‌دهنده بی‌دقتی زیاد مسئولان است.»

نوریه تصریح کرد: «از آنجاکه مسئولان دلیل محکمی برای تخلفات این دوره از آزمون ندارند، به بهانه‌تراشی روی آورده‌اند. به‌طور مثال وقتی اعلام می‌کنیم آزمون را سال 1400 برگزار کنید، می‌گویند سال آینده زمان آزمون با ماه رمضان تطابق پیدا می‌کند، درحالی‌که براساس قانون باید تیرماه برگزار شود. ازسوی دیگر عمده داوطلبان مجرد هستند، اما باز اعلام می‌شود که به‌دلیل مشغله‌های داوطلبان مانند ثبت‌نام مدارس فرزندان‌شان، انتقالی همسرشان و... نمی‌توانند این کار را انجام دهند. در اصل توجیه‌های بی‌پایه‌ای دارند و حتی انتخابات را هم بهانه می‌کنند. سوال اینجاست مگر در سالی که انتخابات برگزار می‌شود، کنکور سراسری و دیگر آزمون‌ها برگزار نمی‌شود؟»

این پزشک عمومی تصریح کرد: «اصرار مسئولان برای برگزاری این دوره از آزمون در اسفندماه ذهنیت‌های بدی را در میان داوطلبان شکل داده است، تا جایی‌که اینطور حس می‌شود قرار است عده‌ای از داوطلبان قبل از پایان دولت وارد رشته‌های تخصصی شوند و جالب اینجاست که مسئولان عنوان می‌کنند بخشی از داوطلبان نامه زده‌اند که زمان آزمون تغییر نکند. نگاه کنید که فضای رسانه‌ای کشور کدام موضوع را و بر چه اساسی دنبال می‌کند؟ مگر رسانه‌های کشور خلاف‌واقع بیان می‌کنند؟ مساله دیگر اینکه این داوطلبان کجا هستند که هیچ‌کس آنها را نمی‌بیند؟»

* نویسنده: زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار

نظر شما