شناسهٔ خبر: 45297019 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» بررسی کرد؛ چرا روند استقلال در این فصل سینوسی است؟

ضعف آنالیز و تغییر مداوم، پاشنه آشیل تیم فکری

اینکه چه دلیلی باعث شده تا با وجود حفظ شاکله استقلال در فصل جاری در جمع بازیکنان نسبت به فصل قبل، این تیم تا این اندازه پرفرازونشیب در میدان ظاهر شده و با وجود صدرنشینی و کسب امتیازات مناسب تا پایان هفته دوازدهم زیر تیغ انتقادات قرار بگیرد، با ابهاماتی مواجه است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال در دیدار با سایپا سه امتیاز حساس را از دست داد آن هم درحالی که صدرنشین رقابت‌های امسال اگرچه خود را تیمی مدعی نشان داده اما همچنان از انجام یک بازی تماشاگرپسند و زیبا که بتواند از لحاظ تاکتیکی خود را به حریف عرضه کرده و دیداری سراسر هجومی را به نمایش بگذارد عاجز مانده و روند پرفرازونشیب این تیم در فصل جاری هواداران را نیز نگران کرده است. این درحالی است که برتری در دیدار‌های بزرگی مثل گل‌گهر سیرجان یا تراکتور تبریز یا حتی شهرخودروی مشهد و آن هم در خانه‌های حریف توقعات را از استقلال محمود فکری تا حد زیادی افزایش داد اما همین تیم در خانه مقابل تیم‌هایی مانند سایپا نتیجه را واگذار کرد و به سختی از پس تیم قعر جدولی ماشین‌سازی برآمد، اما اینکه چه دلیلی باعث شده تا با وجود حفظ شاکله استقلال در فصل جاری در جمع بازیکنان نسبت به فصل قبل، این تیم تا این اندازه پرفرازونشیب در میدان ظاهر شده و با وجود صدرنشینی و کسب امتیازات مناسب تا پایان هفته دوازدهم زیر تیغ انتقادات قرار بگیرد، با ابهاماتی مواجه است.

جای خالی کریمی پر نشد

استقلال فصل نوزدهم هرچقدر به پایان رقابت‌ها نزدیک می‌شد یکی از بازیکنانش در میانه میدان روزبه‌روز درخشان‌تر ظاهر شده و با گل‌ها و پاس‌گل‌هایش به دفعات کار را برای آبی‌پوشان درآورده و تبدیل به ستاره اصلی این باشگاه شده بود‌. علی کریمی هر چقدر در بدو ورود به این باشگاه پرانتقاد و ضعیف ظاهر شده بود اما در ادامه به فرم سابق خود در سپاهان و تیم ملی بازگشت و درنهایت تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان استقلال در فصل نوزدهم شد‌. با این حال با آغاز فصل جدید این نگرانی وجود داشت که دوباره مثل چند فصل اخیر تشکیلات و انسجام آبی‌پوشان با رفتن ستاره‌های این باشگاه از هم پاشیده و دوباره سرنوشت هر ساله برای این تیم در فصل بیستم هم تکرار شود. بسیاری از بازیکنانی که قراردادشان با استقلال به پایان رسیده بود در این تیم ماندنی شدند اما آن بازیکنی که باید می‌ماند و قراردادش را تمدید می‌کرد درنهایت استقلال را به مقصد قطر ترک کرد و از این تیم جدا شد تا میانه میدان آبی‌پوشان خالی شود. این درحالی است که هنوز با گذشت ۱۲ هفته از رقابت‌های لیگ نقطه ضعف بزرگی که در بازی استقلالی‌ها به چشم می‌آید عدم جایگزینی علی کریمی بوده و به نظر می‌رسد با وجود جذب مهره‌هایی مثل مهدی مهدی‌پور و جا افتادن ریگی در ترکیب، هرگز جای خالی کریمی پر نشده است.

۲ هافبک دفاعی شبیه هم

درحالی که یکی از نقاط قوت استقلال در فصل گذشته در همین پست هافبک دفاعی بود اما امسال این پست تبدیل به نقطه ضعف و پاشنه آشیل این تیم شده است. سال گذشته به دفعات کریمی ناجی استقلال شد و این درحالی است که در رقابت‌های امسال محمود فکری با بازی دادن به دو هافبک شبیه هم از هر لحاظ، چه توپ‌گیری، چه بازیسازی و چه قطع توپ و خراب کردن موقعیت حریفان باعث شده است تا استقلال از لحاظ کیفی در کمربند خط‌میانی تا حدود زیادی کیفیت تیمش تنزل پیدا کند و این درحالی است که هنوز بعد از ۱۲ هفته از آن پاس‌های پشت مدافعان، بازیسازی با پاس‌های کوتاه و بلند و همه آن چیزهایی که علی کریمی در آنها تخصص داشت در این فصل خبری نیست.

شاید بتوان مهم‌ترین عامل روند تاکتیکی این تیم که نمی‌تواند در همه دیدارها به بهترین شکل ممکن خودش را عرضه کرده و حتی در یک دیدار از لحاظ تاکتیکی و فنی به ثبات برسد و در تمامی دقایق یک‌‌شکل و چارچوب را حفظ کند به همین خلأ علی کریمی مربوط شده و با وجود بازیکنان بزرگ در سایر خطوط، از آنجایی که مهم‌ترین پست استقلال می‌لنگد و کمربند خط‌میانی این تیم سفت نیست، به قول برخی کارشناسان هنوز به آن ثباتی که باید یک قهرمان به آن دست پیدا کند، نرسیده است.

زوج وریا کیست؟

در خط دفاعی استقلال در فصل جاری تنها محمدحسین مرادمند در ذهن کادر فنی به‌عنوان یک بازیکن ثابت و قابل اتکا برای این تیم به میدان رفته و این درحالی است که در جناحین دفاع و زوج مرادمند برای دفاع وسط شرایط طوری به نظر می‌رسد که انگار هنوز فکری نتوانسته است به مدنظر‌هایش دست پیدا کند و مدام دست به تغییرات می‌زند. البته وریا غفوری در سمت راست برای استقلال یک مهره تقریبا بی‌جانشین است و چه در زمانی که در سمت راست دفاعی و چه وقتی که به‌عنوان هافبک راست یا حتی وینگر این تیم را همراهی کرده روند تقریبا ثابتی داشته و نمایش‌های خوبی را به اجرا گذاشته است اما چند نکته باعث شده است تا کاپیتان استقلال نتواند مثل گذشته آن‌طور که باید و شاید خودش را نشان داده و عملکرد درخشانی داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند سیستم بازی استقلال و سبک بازی‌های این تیم مالکانه نیست و وقتی که آبی‌پوشان مالکیت توپ را نداشته باشند قاعدتا روند تیم نیز هجومی نبوده و به همین دلیل وریا غفوری نمی‌تواند با پیشروی و اضافه شدن به خط حمله مثل گذشته در فاز هجومی مثمرثمر باشد. از سوی دیگر با تماشای بازی‌های استقلال می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز یک زوج مناسب در این بخش از زمین برای وریا پیدا نشده است‌. البته زمانی که موسوی به استقلال اضافه شد او در ابتدای کار در وسط زمین این تیم را همراهی می‌کرد اما با عملکردی ناامید‌کننده در ادامه به جای وریا غفوری به سمت راست دفاعی استقلال رفت. با این حال در چند بازی موسوی و در بازی‌های دیگر بازیکنانی مثل شجاعیان زوج کاپیتان استقلال بودند و مشخص نبودن زوج اصلی سمت راست این تیم باعث شده است تا مشکلات عدیده‌ای در این بخش به‌وجود بیاید، اما در هر صورت تغییرات تاکتیکی فراوان در تیم و چینش بازیکنان و ارنج آنها نیز به نوعی باعث شده تا آن‌طور که باید و شاید توپ در سمت راست میدان برای کاپیتان استقلال نچرخد.

از سوی دیگر اگر چه در سمت چپ تا حدودی با وجود محمد نادری اوضاع کمی ثبات داشته و بهتر پیش می‌رود اما در همین سمت چپ هم از ابتدای فصل به خاطر برخورد‌های انضباطی، مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها تغییرات فراوانی شکل گرفته و همین موضوع نیز یعنی مشخص نبودن تکلیف جناحین دفاعی استقلال باعث شده است تا مشکلات دیگری برای این تیم به‌وجود بیاید. با این حال در سمت چپ و در پازل تاکتیکی محمود فکری، محمد نادری در اولویت حضور در ترکیب ثابت قرار دارد ولی فشار هواداران درخصوص بازگشت میلیچ شاید در آینده نزدیک در این پست معادلات را تغییر دهد.

هافبک طراح استقلال کیست؟

به نظر می‌رسد کادر فنی استقلال و در راس آنها محمود فکری هنوز در مورد اینکه چه بازیکنی به‌عنوان هافبک طراح و بازیساز در این تیم به بازی گرفته شود به جمع‌بندی نهایی نرسیده تا جایی که هنوز تغییرات مداومی را نیز از این جهت شاهد هستیم. یک روز داریوش‌شجاعیان یک روز آرش رضاوند یک روز وریا غفوری و یک روز فرشید اسماعیلی و چه بسا سبحان خاقانی و مهاجمان استقلال در این پست به میدان رفته‌اند و همین امر باعث می‌شود تا در میانه میدان آبی‌پوشان یک هافبک با خصوصیات طراحی و بازیسازی نتواند با حضور مداوم و منسجم در زمین به فرم خوب خود رسیده و برای استقلال کارساز باشد.

مثلث برمودا همیشه کارساز نیست

اگرچه استقلال در دو دیدار برابر پرسپولیس و تراکتور سه نیمه را با سه مهاجم مطرح گلزن و زهردارش بازی کرد و از این دو مسابقه به چهار گل و چهار امتیاز رسید اما به نظر می‌رسد حضور سه مهاجم در میدان از ابتدای کار همیشه کارساز نیست چه بسا اینکه فکری در هر دیدار نیز ترکیب این نفرات را هم برهم زده و در هر مسابقه یکی از آنها را در نوک خط حمله و سایرین را با وظایف متفاوت‌تر از قبل راهی میدان می‌کند. بنابراین تغییرات مداوم در این پست نیز باعث شده است تا استقلالی‌ها نتوانند در خط حمله به همه آن چیزی که می‌خواهند برسند و این درحالی است که مثل دیدار با سایپا نیز ناگهان بازی گره خورده و دیگر روی نیمکت بازیکنی وجود ندارد تا به‌عنوان اسلحه پنهان وارد زمین شده و کار را در بیاورد.

نداشتن آنالیزور قهار

طی سال‌های گذشته استقلالی‌ها از آنالیزورهای خوبی مثل مجید صالح یا صالح مصطفوی و سایرین استفاده کردند و در برهه‌های زمانی مختلف با حضور این افراد حتی موفقیت‌هایی نیز به‌دست آمده است، با این حال به نظر می‌رسد این تیم در ترکیب کادر فنی این فصل خود آنالیزور ندارد تا سبک بازی حریفان را شناخته و آن را برای کادر فنی و سرمربی به‌منظور بازی‌خوانی آنها در قبل و حین بازی آماده کند. به‌طور مثال در همین بازی با سایپا مشخص بود که شاگردان ابراهیم صادقی با تجمع در خط‌میانی میدان کار را برای مهاجمان استقلال سخت کرده و عرصه را برای این تیم تنگ خواهند کرد و این سبک بازی از ابتدای فصل در دستور کار سایپایی‌ها قرار داشته است و این درحالی است که اگر سایپا به‌خوبی آنالیز شده و تفکرات کادر فنی این تیم برای کادر فنی استقلال شناخته می‌شد شاید در بازی روز شنبه استقلالی‌ها به جای گذاشتن سه مهاجم از یک هافبک مثل فرشید اسماعیلی یا آرش رضاوند برای تقابل و جنگ میانه میدان در مقابل هافبک‌های سایپا استفاده می‌کرد.

می‌گویند مشت نمونه خروار است و همین یک مثال نشان می‌دهد که استقلالی‌ها در فصل جاری از آنالیزور کاربلد و قهار بهره نبرده‌اند و یکی دیگر از نقاط ضعفی که باعث شده است تا ثبات فنی و تاکتیکی از این تیم گرفته شود به همین موضوع بر‌می‌گردد.

تغییرات زیاد پاشنه آشیل استقلال

اگرچه استقلال خوب بازی نمی‌کند اما خوب امتیاز گرفته و بالانشین است اما همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم بزرگ‌ترین مشکل این تیم به تغییرات مداوم و جابه‌جایی‌هایی که در ترکیب استقلال شاهد آن هستیم مربوط می‌شود و چه بسا اگر این تیم پرمهره و با کیفیت که از این لحاظ یکی از بهترین‌های ایران محسوب می‌شود خیلی زود به انسجام و ترکیب اصلی خود توسط کادر فنی رسیده و بتواند مثل گذشته حداقل مثل فصل نوزدهم از لحاظ ترکیب تیمی به ثبات برسد، شاید بسیاری از مشکلات این تیم هم مرتفع شده و در ادامه بازی زیبا و تماشاگرپسند به بازی نتیجه‌گرایانه این تیم اضافه شود. با این حال اگرچه خود بازیکنان و کادر فنی این تیم هم قبول دارند استقلال با این مهره‌های باکیفیت باید بهتر از اینها بازی کند اما همان اندازه نیز مجموعه عوامل این تیم معتقدند استقلال به اندازه نتایجی که گرفته و امتیازاتی که کسب کرده حمایت نمی‌شود و فقط در صورت حمایت است که آبی‌پوشان می‌توانند به ناکامی ۸ ساله پایان بدهند‌.

البته از اردوی استقلال نیز خبر می‌رسد بعضا هستند افرادی که نسبت به تاکتیک‌ها و امور فنی تیم انتقادهایی را مطرح کرده و اعتقاد دارند استقلال نسبت به آن چیزی که باید و آن مهره‌هایی که دارد فوتبال خوبی ارائه نمی‌کند و باید هرچه سریع‌تر تغییرات فنی و تاکتیکی در این تیم شکل بگیرد تا مثل گذشته این تیم پرافتخار بتواند هوادارانش را از اجرای یک فوتبال هجومی که با پیروزی‌های پرگل همراه می‌شود سیراب کند اما به نظر می‌رسد مرغ کادرفنی هم یک پا دارد و آنها نیز هیچ‌گاه صدای اعتراض‌ها را نشنیده و اعتقادی به تقویت نیمکت و مباحث فنی ندارند. با این حال اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند، شاید این موفقیت‌ها و صدرنشینی‌ها نیز تداوم نداشته و استقلال دوباره روزهای نزولی را در آینده نزدیک به چشم ببیند.

*‌نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظر شما