شناسهٔ خبر: 45296944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی تشریح کرد؛

آخرین خبرها از ساماندهی «فلک الافلاک»/دولت به تعهدات خود عمل نکرد

خرم‌آباد- نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ضمن تشریح آخرین وضعیت ساماندهی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک، گفت: دولت در پرداخت اعتبارات مصوب برای سپاه، به وعده خود عمل نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با رسانه‌ها در سخنانی با اشاره به آخرین روند ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک، اظهار داشت: قلعه فلک الافلاک نماد تاریخ لرستان و همچنین نماد سرافرازی مردم این سرزمین است.

تأخیر در پرداخت اعتبارات مصوب ساماندهی اطراف قلعه

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر و بلکه سال‌های دور ما ثبت قلعه فلک الافلاک به عنوان اثر تاریخی جهانی بوده که متأسفانه تا کنون محقق نشده است، عنوان کرد: یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که حریم قلعه باید ساماندهی و آزاد شود تا به عنوان اثر جهانی ثبت شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پادگان متعلق به سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در این راستا هنوز تخلیه نشده است، ادامه داد: روز گذشته در دیدار با سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، ضمن طرح یک سری مسائل، این مسئله را هم مطرح کردیم و محور اصلی سخنان ما با سردار کشکولی نیز همین مسئله بود.

ویسکرمی، با بیان اینکه سردار کشکولی در این دیدار فرمودند که در توافقی که بین سپاه استان و استانداری لرستان صورت گرفته، قرار بوده که طی سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، هر سال ۲۱ میلیارد تومان و در مجموع حدود ۶۰ میلیارد تومان به سپاه استان پرداخت شود، گفت: در نهایت سپاه با استفاده از این اعتبار، پادگانی را که سمت بسیج دانشجویی در نظر گرفته را احداث کند.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۶، مبلغ ۲۱ میلیارد تومان از سوی استانداری پرداخت شده، اما در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اعتباری پرداخت نکرده‌اند، افزود: در شهریورماه سال ۹۹، هر دو قسط سال‌های ۹۷ و ۹۸ از سوی استانداری پرداخت شده است.

تأخیر و تورمی که پیش آمده موجب شده که سپاه قادر به احداث پادگانی که قصد ساخت آن را داشته، نباشد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأخیر و تورمی که پیش آمده موجب شده که سپاه قادر به احداث پادگانی که قصد ساخت آن را داشته، نباشد؛ ادامه داد: در این راستا درخواست تعدیل کرده‌اند، با توجه به تورم، هیئتی از وزارت دفاع و میراث فرهنگی، این مبلغ را ۲۰۰ میلیارد تومان کارشناسی کرده‌اند.

ویسکرمی با اشاره به اینکه پولی که باید به سپاه استان از سوی استانداری پرداخت شود ۲۰۰ میلیارد تومان است و این در حالیست که ۵۷ تا ۵۸ میلیارد آن پرداخت شده است، گفت: حدود یک چهارم کل مبلغ به سپاه پرداخت شده و به طور طبیعی سپاه نمی‌تواند با این مبلغ پادگان را بسازد، جایی هم برای رفتن ندارد و امکان تخلیه پادگان امام حسین (ع) هم وجود ندارد.

وی، تصریح کرد: البته با وجود اینکه یک چهارم از کل ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده، ۴۵ تا ۵۰ درصد ساختمانی که برای مقرر فرماندهی باید از طرف سپاه ساخته می‌شد آماده شده، بنابراین برخلاف صحبت‌هایی که چرا سپاه آنجا را تخلیه نمی‌کند و مانع ثبت قلعه فلک الافلاک به عنوان آثار جهانی شده، متأسفانه عدم عمل دولت به تعهد خود باعث شده که تورم هزینه ساخت ساختمان و پادگان جایگزین را بالا ببرد.

اگر اعتبارات پرداخت شود، سپاه ظرف یک سال ساختمان فعلی را تخلیه می‌کند

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت در مهلت باقی مانده ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد را پرداخت کند، گفت: بر اساس اعلام فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، اگر این اعتبار پرداخت شود، ظرف یک سال ساختمان فعلی را تخلیه خواهیم کرد، اما با توجه به اینکه سپاه استان جای دیگری ندارد به طور طبیعی متأسفانه یکی از مفاخر فرهنگی استان همچنان امکان تبدیل به آثار تاریخی جهانی را وجود ندارد.

ویسکرمی، افزود: ما حتی پیگیری کردیم، از مجمع نمایندگان استان هم امضا گرفتیم و قرار بود که برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک به عنوان اولین اثر تاریخی پیگیری کنیم، با توجه به این قضیه حداقل تا یک سال آینده امکان این کار وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شاید دولت یازدهم بخواهد این کار را به نام خود ثبت کند که من هم امیدوارم این امر محقق شود، ادامه داد: با پرداخت مابقی مبلغ کارشناسی ۲۰۰ میلیارد تومانی که هیئت اعزامی از طرف وزارت دفاع و میراث فرهنگی تعیین کرده‌اند، این مشکل حل شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مطالبه از بنده وجود داشت که پیگیر قلعه فلک الافلاک، آزاد سازی اطراف و ثبت آن به عنوان آثار جهانی باشیم، گفت: منتظر اقدام عاجل دولت در پرداخت مبلغ کارشناسی شده هستیم تا پیگیر ثبت این اثر به عنوان آثار جهانی باشیم چرا که این امر می‌تواند مایه افتخار فرهنگی برای استان باشد و موجب جذب گردشگر خارجی به کشور شود.

نظر شما