شناسهٔ خبر: 45296847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تفسیرروز

پیامد طرح پارلمان ایران برای «پیمان دفاعی امنیتی گروه مقاومت»

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

ابوالفضل ابو ترابی نماینده اصولگرا و طراح طرح پیمان دفاعی امنیتی گروه مقاومت در گفتگو با «انتخاب» گفت: این پیمان چیز نو یا عجیبی نیست. مثل همین پیمان در ناتو هم وجود دارد و این نوع طرح‌ها و پیمان‌ها در جهان متداول است و اتفاقاً یک برآیند برد-برد برای همه اعضای این پیمان دارد. ما با این طرح می‌توانیم در اتفاقی مانند ترور شهید فخری زاده، در سطح وسیع‌تر و با همکاری سایر کشورها و جنبش‌های آزادی‌بخش واکنش نشان بدهیم. این موضوع با توجه به تأکید بر «همانند بودن آن با پیمان ناتو»، بلافاصله بازتاب گسترده جهانی یافت. 1- روزنامه میدل ایست مانیتور چاپ لندن یک روز پس از طرح این لایحه در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19 ژانویه در تیتر نخست خود نوشت، ایران با متحدین خود اقدام به تشکیل دفاعی امنیتی «ناتو» می‌نماید. میدل ایست مانیتور در ادامه می‌نویسد روز گذشته پارلمان ایران اعلام کرد که در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد «معاهده دفاعی و امنیتی برای محور مقاومت» است که با متحدان، دولت‌ها و بازیگران غیردولتی امضا خواهد کرد. اگرچه اتحادی غیررسمی از قبل وجود داشته است، اما هدف پیمان «به سبک ناتو» این است که اعضا را ملزم به پاسخگویی جمعی در برابر هرگونه حمله اسرائیل یا سایر کشورهای متخاصم به اعضا نماید. گفته می‌شود اعضای «محور مقاومت» شامل ایران، سوریه،حزب‌الله لبنان، دولت یمن به رهبری حوثی‌ها، نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی (PMF، حماس و جهاد اسلامی فلسطین هستند. این وب‌سایت انگلیسی در خاتمه به نقل از خبرگزاری فارس و ابو فاضل ابو ترابی نماینده پارلمان ایران نوشت در حال حاضر کار برای جمع‌آوری امضاهای لازم در دست انجام است تا پیش‌نویس قطعنامه برای بحث و رأی‌گیری تصویب شود.

2- خبرگزاری روسی تاس TASS، بزرگ‌ترین آژانس خبری روسیه که عمدتاً بازتاب‌دهنده حساسیت‌های خبری کرملین است در تیتر اصلی خود پیرامون این خبر نوشت:
ایران چشم‌به‌راه ایجاد «ناتوی شیعی» برای مقابله با اسرائیل و ایالات‌متحده است. این کشور در حال تدوین پیمانی درزمینه دفاع و امنیت است و انتظار می‌رود تا به امضای متحدان شیعه‌اش در خاورمیانه برسد. توافق جدید «سبک ناتو» باید اصل واکنش جمعی نسبت به هر حمله احتمالی اسرائیل یا ایالات‌متحده را تقویت کند. تاس در ادامه می‌نویسد، علیرغم ارتباطات گسترده‌ای که ایران در منطقه دارد، ایجاد یک اتحاد جدید مشابه ناتو بسیار بعید به نظر می‌رسد. آخرین تغییرات منطقه‌ای تحت تأثیر سیاست‌های ترامپ شکل‌گرفته است. تصادفی نیست که در آخرین روز کاری وی، ایران می‌گوید: یک عصر کامل به سرآمده است. این لایحه می‌تواند به‌زودی در پارلمان به رأی گذاشته شود. نیکیتا اسماگین، متخصص امور ایران در شورای امور بین‌الملل روسیه، معتقد است که این طرح با هدف رسمیت بخشیدن به روابط غیررسمی است که تهران در حال حاضر در منطقه دارد.... این کارشناس تأکید کرد، بعید است این همکاری به ائتلافی همانند آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل شود. اگرچه تهران در برقراری روابط با سازمان‌های مختلف در منطقه تبحر دارد، اما این دسته از همکاری و مشارکت‌ها که بر اساس همگرایی فوری منافع استوار گردیده است چندان مستحکم به نظر نمی‌رسد. اسماگین خاطرنشان کرد: «و قطعاً، نمی‌توان متحدان منطقه‌ای ایران را اقمار آن نامید.»...

برگردان و تنظیم: علی‌اصغر شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com

برچسب‌ها:

نظر شما