شناسهٔ خبر: 45296790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

واکسن خارجی در راه ایران

اشاره: رئیس‌جمهور روز شنبه اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا در اواخر ماه بهمن آغاز خواهد شد. دیروز وزیر بهداشت گفت: منابع خرید واکسن کرونا تأمین‌شده و در روزهای آینده واکسن خارجی ایمن وارد و به گروه‌های پرخطر و آسیب‌زا تزریق خواهد شد. وزیر بهداشت از افزایش سفرها در تعطیلات و ایام نوروز ابراز نگرانی کرد و گفت: با خزانه تهی کرونا را کنترل کرده‌ایم و با اعمال محدودیت‌ها نمی‌گذاریم دوباره کرونا طغیان کند. این در حالی است که به گفته نمکی 5 مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور شناسایی‌شده که از روند درمان آنها اطلاعی در دست نیست، اما ویروس جهش‌یافته سرعت انتقال و مرگ‌زایی بسیار بالاتر و خطرناک‌تری دارد. به همین دلیل ضرورت دارد واکسیناسیون سراسری هر چه زودتر آغاز شود تا جان مردم در امان بماند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای واکسیناسیون گروه‌های پرخطر برنامه‌هایی داشتیم و رهبر معظم انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تأیید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران بابیان اینکه یکی از ابعاد سخت کار مدیریت ترددها است، افزود: پیشنهاد‌ها در خصوص محدودیت‌ها برای ایام نوروز به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد رفت و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

نخستین محموله واکسن کرونا 
وارد می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز نگرانی از چرخش ویروس کرونا گفت: منابع واکسن کرونا را تأمین کرده‌ایم و در روزهای ‌آینده نخستین محموله واکسن‌های وارداتی را از منابع مورد اعتماد وارد کشور می‌کنیم و برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق خواهد شد.

بیماری‌زایی و مرگ‌زایی بالا
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه در همایشی که با حضور سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در ستاد راهور برگزار شد، افزود: مقابله با ویروس کرونا و رساندن تلفات آن به عدد دورقمی دستاورد بزرگی بود اما همچنان نگران هستم این  دستاورد تبدیل به طوفان شود که اداره آن به سختی انجام می‌شود. این موج جدید اگر ما را گرفتار کند عذاب و سختی‌های آن به مراتب خطرناک‌تر از قبلی است زیرا بسیار پیچیده است و هرلحظه شکل خاصی از خود بروز می‌دهد که با شکل قبلی و علامت‌ها متفاوت است به همین دلیل باید هوشمندانه عمل کرد.
وی اضافه کرد: نمی‌شود لحظه‌ای غفلت کرد به همین دلیل نگران سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی، سفر به جنوب کشور است، وقتی به چرخش درآید این ویروس خیلی خطرناک می‌شود انگلیسی‌ها دروغ می‌گفتند که ۷۰ درصد قدرت انتقال دارد، این ویروس هم بیماری‌زایی و مرگ‌زایی بسیار بالایی دارد، این فقط در اروپا نیست در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد حتی اگر همه راه‌ها را کنترل کنیم.

کنترل شدید مسافرت‌ها و مرزها 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه مرزها و ورودی‌ها را شبانه‌روز کنترل می‌کنیم اما به این معنا نیست که توان کنترل را با توجه به تنوع قوم و ژنتیک و رفتاری‌ها اجتماعی داریم. بروز این ویروس در درون مرزها پدیده غیرمنتظره‌ای نیست آنچه می‌توان ما را گرفتار می‌کند چرخش ویروس از کردستان به بندرعباس، بندرعباس به خراسان شمالی است، باید به‌شدت مسافرت‌ها کنترل شود.
نمکی افزود: کسی که آبروی ایران را بخواهد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با متخلفان برخورد کند.
نمکی با اشاره به روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا افزود: اکنون بایدن آمده تا تاوان توان بی‌خردی کسی را بپردازد و میلیاردها دلار برای مهار کرونا در نظر گرفته، اما از سهم صندوق یک میلیارد داریم که با این خزانه تهی که داریم کرونا را مدیریت کردیم و در کنار پلیس نمی‌گذاریم این دستاورد مخدوش شود و تردید ندارم روزهای خوش‌تری در پیش رو است.

ورود نخستین محموله واکسن‌های وارداتی به زودی 
وزیر بهداشت گفت: منابع واکسن را تأمین کرده‌ایم و در روزهای آینده اولین محموله واکسن‌های وارداتی را از منابع مورد اعتماد وارد کشور می‌کنیم و برای گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق خواهد شد. 

اختیار واردات واکسن کرونا به هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت 
داده شد
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: به هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت همه اختیارات داده‌شده تا مستقیم یا از طریق شرکت‌های خصوصی مجاز نسبت به واردات واکسن تأییدشده کرونا اقدام کنند.
به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، کیانوش جهان پور روز یکشنبه افزود: اختیارات لازم برای واردات واکسن کووید۱۹ مورد تأیید به هیئت‌امنای ارزی داده‌شده است بررسی و تأیید آیین‌نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا در جلسه کمیته ملی واکسن کووید۱۹ مرجع تأیید نهایی واکسن اعم از خارجی یا تولید داخل، سازمان غذا و دارو خواهد بود. وی گفت: بر اساس این مجوز به هیئت‌امنای ارزی همه اختیارات داده‌شده تا مستقیم یا از طریق شرکت‌های خصوصی مجاز نسبت به واردات واکسن تأییدشده اقدام کند.
جهان پور اظهار داشت: از ابتدا تاکنون تأکید کمیته ملی واکسن بر آن بوده که هرگونه انجام کار آزمایی بالینی واکسن‌های خارجی در کشور منوط به مشارکت در تولید و انتقال فناوری خواهد بود.
جهان پور گفت: پیش‌نیازهای درخواستی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازوکار کو واکس مبنی بر تعریف فرآیند و الزامات واردات واکسن با توجه به وضعیت بحران و اضطراری کووید۱۹ در جهان برای دریافت به هنگام واکسن ایمن از شرکت‌های سازنده به منظور کاهش عواقب و پیامدهای تداوم اپیدمی، ضروری خواهد بود.
او خاطرنشان کرد: تأکید وزیر بهداشت و کمیته ملی بر استفاده از گزینه‌های مطمئن واکسن برای کارکنان سلامت بوده و هست و زیرگروه‌های در اولویت این قشر عزیز برای واکسیناسیون در اولویت خواهند بود.
سخنگوی قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: با توجه به وضعیت زمانی محدود عرضه واکسن‌های خریداری‌شده، مقررشده است صرفاً در این مورد خاص، بسته‌بندی اولیه سازنده دربردارنده اطلاعات نوع واکسن، روش و حجم تزریق و هشدارهای اساسی به زبان مندرج مورد تأیید باشد و برای لیبلینگ واکسن، مدل ارائه‌شده توسط مرجع تنظیم مقررات دارویی اروپا(EMA) مورد تأیید است.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: فرآیند واکسیناسیون هم در کشوری به گستردگی مثل ایران و برای درصد بالایی از جمعیت ۸۴ میلیونی، زمان‌بر خواهد بود. شروع واکسیناسیون در بازه زمانی چندروزه و چند هفته حتی چند ماه، کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعمال محدودیت‌های هوشمند، استفاده از تجهیزات محافظت فردی و خود مراقبتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها با دقت و جدیت مانند ماه‌های قبل باید ادامه داشته باشد.جهان پور یادآور شد: همان‌گونه که از قبل وعده داده‌شده، واکسیناسیون با واکسن مؤثر و بی‌خطر خارجی آغاز خواهد شد و با واکسن‌های تولید داخل ادامه خواهد یافت و با توکل به خداوند متعال حتی زودتر از بسیاری از کشورها اتمام خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما