شناسهٔ خبر: 45296641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

دغدغه‌ دانشجویی از جنس شب امتحان مجازی

فاطمه تهرانی دانشجوی مقطع کارشناسی در خصوص ترس دانشجویان در زمان امتحانات، اظهار کرد: از امتحان گریزی نیست چون همه در طول شبانه روز در حال دادن امتحانات مختلف هستیم؛ پس اساسا مشکل در برگزاری امتحان نیست بلکه در شکل تکامل نیافته امتحان است که مسأله جدی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، چشمانش می سوخت و به خاطر امتحان از شب تا صبح بیدار مانده بود؛ از بی خوابی و حجم کتاب بغض کرده و ترسان به امتحان فردایش فکر می‌کرد، هیچوقت پیش نیامده بود انقدر بخاطر یک امتحان مضطرب باشد اما دو امتحان قبلی‌اش را نیز خراب کرده بود و نمی‌خواست این امتحان هم به سرنوشت دو امتحان قبلی دچار شود؛ کلافه شده بود، چشمانش را بست و گفت: «این امتحان به چه درد آینده‌مان می‌خورد؟! از این درس متنفرم».

به اندازه تک‌تک صفحه‌هات کتابش، گلایه داشت اما خوب می‌دانست وقت مناسبی برای غُر زدن نیست  زیرا زمان در حال از دست رفتن بود.

در طول ترم حواسش را جمع نکرده و لای هیچ کتابی را باز نکرده بود امروز هم که سختگیرترین استادش می‌خواست، امتحان را مجازی و با مدت زمان کم برگزار کند، دلهره زیادی داشت زیرا نمره گرفتن از این استاد هم کار ساده‌ای نبود. «اگر زمان کم می آورد چه می‌شد؟!»

هرچقدر بیشتر فکر می‌کرد ترس بیشتری وجودش را چنگ می‌زد. نیم ساعت به امتحان مانده، پشت سیستم نشست تا سامانه درسی‌اش را چک کند که مبادا در زمان امتحان مشکلی پیش بیاید، همه چیز عادی بود تا اینکه زمان امتحان فرا رسید.

هر چقدر روی کلمه آزمون کلیک می‌کرد، سؤالات نشان داده نمی‌شد دستانش می‌لرزید، استاد گفته بود « فقط ۱۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارید». دقیقه‌ها تندتر از همیشه از هم پیشی می‌گرفتند و از زمان مشخص کرده استاد تنها ۴ دقیقه مانده بود که سؤالات نمایش داده شد در این زمان کوتاه از 20 سؤال توانست فقط به دو سؤالش پاسخ دهد.

*امتحان عامل سرکوب استعداد است

برخی از دانشجویان با برگزاری امتحانات به هر روشی مخالف هستند و با برگزاری امتحانات مشکل اساسی دارند چرا که امتحان را مانعی برای موفقیت‌‌ها و همچنین متوقف کردن دانشجو می‌دانند.

محسن رضایی از دانشجویان مقطع کارشناسی، در خصوص امتحانات مجازی، اظهار کرد: امتحان باعث سرکوب دانشجویان می‌شود این شکل از ارزیابی نمی‌تواند تعیین کننده استعداد باشد و هیچ جذابیتی ندارد. امتحانات مجازی هم که از نظر من صد در صد معیار خوبی برای ارزیابی نیست.

رضایی با اشاره به احساسش به امتحان، افزود: همیشه احساسم به امتحان بد بوده، اینکه در طول ترم یک درس را بخوانی و بعد بخواهی آن را حفظ کنی و مجددا آزمون دهی که چه؟ به نظرم امتحان توهین به شعور دانشجو است.

امیرعلی نایبی در خصوص امتحان مجازی، بیان کرد: امتحان مجازی اصول منطقی ندارد و اساسا گرفتن امتحان به این روش که نه زمانی برای فکر کردن وجود دارد و نه زیر ساخت مناسب  دارد، همان بهتر که نباشد. به نظرم گرفتن امتحانات مجازی موجب  ارزیابی غلط است زیرا اکثرمان اندر خم یک کوچه مانده‌‌ایم و به جای اینکه پیشرفت کنیم به دنبال قبولی با انواع روش امتحانی هستیم.

زهرا اسماعیلی دانشجوی مقطع کارشناسی، اضافه کرد: چه در امتحان مجازی و چه در امتحان حضوری اگر نتیجه امتحانم خوب باشد خوشحال می‌شوم اما با این وجود در امتحانات حضوری حس بهتری دارم چون سر جلسه امتحان حضوری می‌توانم در صورت ابهام سؤال به استاد رجوع کنم اما در امتحان مجازی این امکان وجود ندارد.

* امتحان مجازی از حضوری بهتر است

در این بین دانشجویانی نیز وجود دارند که با تمام سختی‌های امتحانات مجازی با آن موافقند و احساس می‌کنند که کسب نمره برایشان راحت‌تر از قبل شده و بهتر توانسته‌اند امتحاناتشان را حتی با وجود مشکلات مجازی پشت سر بگذارند؛ بخشی از نظرات دانشجویان را می‌توانید در این بخش بخوانید.

الهه فلاح‌پیشه دانشجوی مقطع کارشناسی، با اشاره به رضایتش در خصوص برگزاری امتحانات به صورت مجازی، خاطرنشان کرد: به نظر من امتحانات مجازی بد نیست به شرطی که با شیوه صحیح برگزار شود و دانشجو با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: اگر سیستم و سایت دانشگاه‌ها بی‌نقص باشد طوری که دانشجو علاوه بر استرس امتحان، از بسته شدن کلاس هم نگرانی نداشته باشد، امتحان مجازی شیوه بسیار خوبی می‌تواند باشد.

یلدا رضایی دانشجوی مقطع کارشناسی که حتی با وجود سختی امتحانات مجازی از این شیوه راضی است، بیان کرد: با وجود اینکه امتحان مجازی سختی‌های زیادی دارد اما راضی هستم چون اگر امتحانات مجازی نبود، نمراتم خیلی کمتر می‌شد اما امتحانات مجازی باعث شده نمرات بهتری کسب کنم.

رضایی اذعان کرد: در امتحانات مجازی اشکالاتی مثل قطعی اینترنت، کمبود زمان و... نیز وجود دارد اما به نظرم از امتحانات حضوری خیلی بهتر است.

* چرا از امتحان می‌ترسید؟

با اینکه در میان دانشجویان افرادی نیز وجود دارند که بسیار در امتحان و کسب نمره موفق هستند اما باز هم تعداد کثیری از آنها چه درسخوان وچه دانشجویانی بی‌توجه به درس در فصل امتحانات مضطرب و استرسی می‌شوند که به گفته برخی از آنان مقصر این موقعیت‌های تنش‌زا، اساتید، نحوه برگزاری امتحانات و... هستند.

فاطمه تهرانی دانشجوی مقطع کارشناسی در خصوص ترس دانشجویان در زمان امتحانات، اظهار کرد: از امتحان گریزی نیست چون همه در طول شبانه روز در حال دادن امتحانات مختلف هستیم؛ پس اساسا مشکل در برگزاری امتحان نیست بلکه در شکل تکامل نیافته امتحان است که مسأله جدی ایجاد کرده است.

مجید نیازی دانشجوی مقطع کارشناسی با اشاره به دلهره‌های امتحانی‌اش، بیان کرد: امتحانات که به طور کلی استرس‌زا هستند اما زمانی که امتحانات حضوری بود ناخودآگاه در جلسه امتحان بعد از گذشت چند دقیقه همه چیز عادی می‌شد.

نیازی افزود: در طول امتحانات مجازی، عدم تمرکز، استرس کمبود زمان و قطعی اینترنت و... تمام مدت با دانشجویان همراه است و همین مسأله منجر به ترس اکثر ما دانشجویان از امتحان می‌شود.

حانیه پوررضا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اظهار کرد: در امتحان موقعیت رقابتی و هیجان انگیزی وجود دارد که داشتن ترسی جزئی، در این موقعیت کاملا طبیعی است، اما اینکه برخی از دانشجویان از آن به شکل غیر معمول واهمه دارند تنها علتش عدم تسلط بر مباحث درسی است.

پور رضا ادامه داد:  البته گاهی اساتید نیز لج می‌کنند و با شیوه‌های امتحانی عجیب و غریبشان به ترس دانشجویان از امتحان دامن می‌زنند.

*برخی دانشجویان شب امتحانی هستند

گفت‌و‌گو با دانشجویان باعث شد تا با اساتید نیز در این باره صحبت کنیم و علت ترس دانشجویان، نحوه برگزاری و سختگیری آزمون‌هایشان و... را ریشه یابی کنیم تا به سؤالات دانشجویان در این زمینه پاسخ دهیم.

محمود قاسمی از اساتید دانشگاه، در خصوص علت سختگیری اساتید در امتحانات مجازی، اظهار کرد: یکی از عوامل سختگیری، تقلب و جزوه‌ای است که در اختیار دانشجویان قرار دارد؛  پس سعی می‌کنند سؤالات را جوری طراحی کنند که دانشجویان بدون رجوع به جزوه پاسخ دهند.

قاسمی با اشاره به ترس دانشجویان در امتحانات،  بیان کرد: ترس برای مواقعی است که یک دانشجو درس نخوانده و نمی‌داند که چه اتفاقی قرار است، بیفتد؛ اکثر دانشجویان، درس‌هایشان را می‌گذراند برای شب آخر و مطمئننا نمی رسند که کامل بر مطالب مسلط شوند به همین سبب از امتحان واهمه داشته و نمره خوبی هم نمی‌گیرند.

وی درباره نحوه امتحانات مجازی و زمان کمی که برخی از اساتید برای پاسخگویی دانشجو در نظر می‌گیرند، افزود: به نظرم بهتر است که امتحان تشریحی باشد و زمانی هم که در نظر می‌گیرند، معقول باشد؛ زمانی که سؤالات را طرح می‌کنم خودم آن‌ سؤال‌ها را پاسخ می دهم و زمان می‌گیرم؛ اگر یک سؤال از من ۳ دقیقه وقت بگیرد آن را ضربدر ۲ برای دانشجویان درنظر می‌گیرم چون تسلط دانشجو در پاسخگویی به اندازه استاد نیست.

*دانشجو واهمه دارد چون داوری می شود

اعظم نژادی یکی دیگر از اساتید دانشگاه، با اشاره به اینکه واهمه دانشجویان در شرایط کرونایی بیشتر دیده می‌شود اذعان کرد: دانشجو همیشه از امتحان واهمه دارد زیرا در معرض داوری است؛ اینکه دانشجویی در امتحانی قبول شود یا رد شود منشا واهمه می باشد و این واهمه به شرایط طبیعی و عادی بر می گردد، طبیعتا اگر شرایط غیر عادی باشد واهمه نیز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: هر تغییری در ابتدا به دلیل ناآشنایی افراد با آن موجب ترس و نگرانی و ... می شود. در این حین دانشجویان بی نصیب نماندند و نسبت به این تغییرات واکنش نشان دادند. اگر افراد نسبت به رویدادها و حوادث پیرامونی خویش آگاهی داشتند و می توانستند آن را مدیریت کنند، یقینا وضعیت جدید نمی توانست به جامعه و افراد آن آسیب بزند.

وی با اشاره به این موضوع که سخت گیری توسط همه استادان و در همه امتحان‌ها وجود ندارد، ادامه داد: در بیشتر امتحان‌های موجود در درس مجازی، ساده گیری است تا سخت گیری؛ اگر هم سخت گیری وجود داشته باشد به دلیل عدم وجود ابزارهای نظارتی و کنترلی است. در نتیجه نحوه برگزاری امتحان کاری سلیقه ای شده است و بیشتر در اختیار دانشجویان است؛ هر چند که استاد نمره می‌دهد و داوری می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: شاید درصدی از سخت‌گیری اساتید به این علت باشد که این روزها افرادی که نسبت به برخی از دروس مثل ریاضی، فیزیک و ... قوی هستند با گرفتن مبلغی پول از دانشجویان برای خود دکان راه انداختند و وقتی از دانشجویان سؤال می‌شود که چرا خودتان امتحان نمی دهید، عنوان می‌کنند، چیزی یاد نگرفتیم که بخواهیم بنویسیم.

به نظر می‌آید با توجه به وضعیت کرونایی که در حال حاضر وجود دارد باید سعی شود بین دانشجویان و اساتید همراهی بیشتری باشد و از سوی دیگر زیرساخت‌های مناسب آموزش مجازی فراهم شود و در کنار آن هم آموزش‌های مناسب هم برای اساتید و هم دانشجویان پیش‌بینی شود.

نظر شما