شناسهٔ خبر: 45296494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سیلی عنابستانی، نه به سرباز راهور، بلکه به اعتبار مجلس بود

قانون‌گریزیِ فضاحت‌بارِ قانونگذار!

صاحب‌خبر -

ریحانه جولایی

فیلمش را دیده‌ایم. چند روزی می‌شود که در اینستاگرام، واتس‌اپ و سایت‌های مختلف حرف از کتک خوردن سرباز راهور و انکار نماینده مجلس است.

شامگاه جمعه فیلمی در فضای مجازی از سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز راهنمایی و رانندگی منتشر شد که بسیاری نسبت به این اقدام نماینده سبزوار واکنش تندی نشان دادند. در فیلم منتشرشده این سرباز که خود را حامد اکبری معرفی می‌کند به علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس می‌گوید که «خودروی شما مجوز تردد در خط ویژه را ندارد.» همین موضوع باعث درگیری فیزیکی نماینده مجلس با جوان سرباز می‌شود و توقف خودروی این نماینده در ابتدای خط ویژه در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه دولت، باعث ترافیک شده و رانندگان اتوبوس و تعدادی از مردم به این اقدام او اعتراض می‌کنند.

فیلم‌ها و شواهد به نفع سرباز راهور است

نماینده سبزوار که به اظهارنظرهای جنجالی شهرت دارد و در یکی از شعارهای انتخابی‌اش گفته بود: «هر کس به مردم خدمت نکرد بیرونش می‌کنم، وقت نداریم!» یا این اواخر گفته بود که اگر واکسن کرونی خارجی را بزنید عقیم می‌شوید و سرطان می‌گیرید؛ از همان ابتدا با حاشیه‌های زیادی وارد مجلس شد.

 علی‌اصغر عنابستانی، همان نماینده تندرویی است که تاکنون بیشترین توهین‌ها را به دولت و رئیس‌جمهور داشته است و حالا به‌صورت یک سرباز راهنمایی و رانندگی حین خدمت سیلی می‌زند، یا به قول یکی دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم، توهین می‌کند که عذر بدتر از گناه است. دراین‌بین عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات جالبی در این رابطه داشت و ساعتی پس از انتشار این فیلم در شکل گسترده اعلام کرد:‌ «بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مأمور پلیس را به‌طورکلی تکذیب کردند!» محمدرضا دشتی اردکانی اعلام کرده است که: «اگر گزارشی به دسته هیئت نظارت برسد قطعاً آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است. دشتی اردکانی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به‌صورت فیزیکی با او درگیر نشده‌ام.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از حاضرین در محل، زدن سیلی به حامد اکبری که اهل شهرستان آمل است را تائید کرده‌اند.

حامد اکبری می‌گوید: «من مأمور به شیفت بر تقاطع دروازه دولت هستم که راننده یک نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به‌صورت من نواخت. من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلم‌برداری کرده است.»

پس‌ازاین اقدام، تعداد زیادی از مردم حاضر در محل، دور ماشین نماینده مجلس را گرفته و به‌شدت به حرکت زشت او واکنش

نشان داده‌اند.

واکنش‌ها به اقدام اخیر  نماینده سبزوار

واکنش‌ها به این اقدام نماینده مجلس زیاد بود. از دفاع و وعده پیگیری و برخورد گرفته تا درخواست استعفای نماینده متخلف.

در همان اوایل رسانه‌ای شدن این اتفاق محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی اعلام کرد: «در برابر قانون همه مساوی هستند، مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آن‌هاست. در حادثه اخیر، به‌محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد.»

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار نیز نوشت: «پرکارترین نماینده که از ابتدای مجلس یازدهم هر هفته (بی استثناء) با حضور در حوزه انتخابیه برای حل مشکلات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، اینک در حمله‌ی رسانه‌ای گسترده معنادار، بدون آنکه صدایش شنیده شود و دوربین‌های ناظر چک شوند و ماوقع روشن شود ازهرجهت مورد هجمه است.» روح‌الله نجابت، نماینده شیراز هم نوشت: «شما به یک جوان سیلی نزدید، به اعتبار مجلس و امید مردم سیلی زدید! مجلس باکسی عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم می‌ایستد.» بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه نوشت: «‌صحنه سیلی خوردن سرباز راهور عزیزمان را دیدم و بسیار اندوهگین شدم. همکاران عزیزم! بزرگواران! قرار بود که باری از دوش جوانان برداریم. آیا این ظلم آشکارا نبود؟ زمان آن رسیده است که نگاهمان را نسبت به سربازی عوض بنماییم و همه بگوییم: نه به سربازی اجباری.»

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس و رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم نوشت: «درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کنیم و با مقصر قطعاً برخورد قانونی خواهیم کرد پس از بررسی‌ها سخنگوی هیئت نظارت نتایج را اعلام خواهد کرد حفظ حقوق مردم برای ما مسئله اساسی است و همه حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.» جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت نیز در توییتر خود نوشت: «فرقی ندارد نماینده باشی یا دادستان، مدیر باشی یا وزیر، فرماندار باشی یا استاندار، آنجا که تخلف کردی، در برابر قانون گردن‌کشی کردی و به دنبال سوءاستفاده از قدرتت بودی، محکوم‌به شکستی.» امان‌الله حسین‌پور، نماینده اسفراین نیز در توییتر این‌گونه بیان کرد: «برخورد آقای عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! عنابستانی استعفا.»

نامه‌ای برای جدا کردن راه مردم سبزوار از نماینده‌شان

واکنش‌ها به سیلی زدن نماینده مجلس به سرباز بیش‌ازحد انتظار بود. روز گذشته انجمن اسلامی معلمان سبزوار خطاب به مردم ایران نامه‌ای نوشتند و از مردم خواستند خطای فاحش این نماینده را به‌حساب مردم سبزوار ننویسید! در این نامه آمده است:

«متأسفانه دیگربار نماینده حاشیه‌ساز این شهر بلوا آفرید و با به ابتذال کشاندن حاکمیت قانون در ابتدایی‌ترین سطح آن یعنی قوانین راهنمایی و رانندگی، مایه شرمساری شهروندان دیار سربداران را فراهم آورد. این بار، سرباز وظیفه‌شناسی هدف قرار گرفت که در اپیدمی قانون‌گریزی در کشور کوشید تا از حریم آن، پاسداری و موجبات برقراری نظم را فراهم سازد، ولی افسوس که با دریافت سیلی قدرت از سوی یک حقوق خوان که بر جایگاه قانون‌گذاری در مجلس هم تکیه زده است بدرقه شد.

اکنون ما فرهنگیان این دیار ادب‌دوست و نخبه پرور که بزرگانی همچون بیهقی‌ها و شریعتی‌ها را در دامان خود پرورده، مغولان تمدن ستیز را در دوران سربداران مهار کرده و نمایندگان بلندآوازه‌ای همچون دکتر غنی و عبدالقدیر آزاد را روانه پارلمان ساخته است از خود می‌پرسیم که کجای راه را اشتباه آمدیم که باید عصاره فضایل شهرمان به نماد قانون ستیزی و خشونت‌ورزی در کشور تبدیل شود؟!

رئیس پلیس راهور تهران موضوع برخورد فیزیکی را تایید‌ کرد و گفت: «مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد.»

اگرچه پدیده نظارت استصوابی در انتخابات اسفند ۹۸ حتی یک نامزد اصلاح‌طلب را برای انتخاب ما باقی نگذاشت ولی اکنون مسئولانه معتقدیم که اگر شهروندان این دیار نسبت به خشونت‌های زبانی این فرد درگذشته حساسیت بیشتری از خود مبذول می‌داشتند؛ اکنون کار به برخورد فیزیکی و هتک حرمت قانون و مأمور اجرای آن نمی‌انجامید.  لذا اگرچه در مرحله نخست، محدودکنندگان دایره انتخاب مردم در اسفند ۹۸ را شایسته ملامت می‌دانیم ولی به‌عنوان بخشی از فرهنگیان سبزوار بزرگ لازم می‌دانیم تا مراتب اعتذار صمیمانه خود نسبت به اقدام ناشایست نماینده مذکور را به پیشگاه سترگ ملت ایران تقدیم نموده و از همه ایرانیان عزیز درخواست کنیم که؛ این خطای فاحش را به‌حساب مردم دیار سربداران ننویسند!»

تایید برخورد فیزیکی نماینده سبزوار توسط پلیس راهور

در این میان پلیس راهور هم کار را تمام و برخورد فیزیکی عنابستانی با مأمور پلیس را تائید کرد. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران، درباره ماجرای سیلی زدن عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس به مأمور راهور، موضوع برخورد فیزیکی را تائید‌ کرده و گفته «مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد». رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزوده که «مستندات خود را نیز در این رابطه به مرجع قضائی ارسال کرده‌ایم. کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد.»

امان‌الله حسین‌پور، نماینده اسفراین در توییتر نوشت: «برخورد آقای عنابستانی باعث خجالت مردم و مجلس انقلابی بود! برخورد غلط و خلاف قانون را توبیخ کنیم! عنابستانی استعفا.»

برخی نمایندگان مجلس عادت به تندخویی دارند

این اما اولین بار نیست که نمایندگان مجلس به خود اجازه داده‌اند تا با کسانی که با آن‌ها مخالف کرده‌اند بدرفتاری کنند. پیش از آن‌هم رفتار زشت و شنیع نماینده سراوان با کارمند گمرک باعث شد بسیاری واکنش‌های تند نشان دهند و قبل از آن‌هم درگیری قاضی‌زاده، نماینده مجلس با خبرنگار روزنامه دولت در راهروهای مجلس حاشیه ایجاد کرد؛ و ده‌ها نمونه دیگر که در اینجا مجالی برای گفتن از آن‌ها نیست. ظاهراً این‌گونه اتفاقات در جامعه در حال نهادینه شدن است و می‌تواند نگران‌کننده باشد.

در میان تمام این جنجال‌هایی که برپاشده است اما نور امیدی به دل تک‌تک ما تابانده شد و آن حمایت از یک سرباز بود. اینکه در لحظه وقوع اتفاق مردم پشت سرباز بودند، فیلم گرفتند، راه را بر نماینده مجلس بستند و یک‌صدا از مظلوم حمایت کردند برای همه ما باعث افتخار است. به امید روزی که این نوع حمایت‌ها از مظلومان جامعه بیشتر شود.

 

نظر شما