شناسهٔ خبر: 45296289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جولان ویروس کرونا در باغ وحش ارم

مجموعه باغ وحش ارم مشروط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی شد، اما آنطور که باید به وعده خود عمل نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشور کاهش یافته، اما هنوز شر این ویروس منحوس از کشور کم نشده است و ایران با فوت روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر در موقعیت شکننده‌ای قرار دارد که با یک تلنگر و بی احتیاطی ممکن است آمار آن افزایش پیدا کند.

در بسیاری از مکان‌های عمومی همچون مترو، بی آر تی و ... مشاهده می‌کنیم که افراد به دلایلی که شاید قابل پذیرش نباشد، دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، که این موضوع سبب نگرانی مسئولان کشوری و وزارت بهداشت شده است و بنابرهمین انتظار می‌رود با رعایت نکردن و سهل انگاری موج چهارم ویروس کرونا در همین روز‌های نزدیک باشد.

حالا یکی از این مکان‌هایی که توجهی به کرونا ندارد، باغ وحش ارم است. اواخر دی ماه بود که خبر بازگشایی باغ وحش مشروط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی منتشر شد، گفتنی است پیش از این باغ وحش ارم در ایام کرونا چندین بار تعطیل و به صورت مجدد بازگشایی شد.

برای بازدید به صورت سر زده روز جمعه سوم بهمن ماه به باغ وحش ارم رفتم، در ابتدا ورودی باغ وحش ارم هر فردی ماسک به همراه داشت و توسط مسئولی که ایستاده بود پیش از ورود به داخل چک می‌شد.

خانواده‌های زیادی به همراه فرزندان کوچکشان برای دیدن حیوانات به باغ وحش ارم آمده بودند و اکثریت افراد به جزء کودکان ماسک زده بودند، اما زمانی که مشغول خوردن تنقلات می‌شدند، ماسک زدن را فراموش می‌کردند. در باغ وحش ارم تونلی با سقف کوتاه وجود دارد که محل نگهداری خزندگان است، همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید جمعیت زیادی در این فضای سر بسته برای دیدن خزندگان بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی تجمع  می کردند.

جولان ویروس کرونا در باغ وحش ارم

خانواده‌ها به نوبت از تمامی قفس‌ها دیدن می‌کردند و اگر حیوانی برای کودکان محبوبیت بیشتری داشت، تجمع بیشتری در محل نگهداری آن حیوان ایجاد می‌شد.

یکی از مکان‌هایی که بیشتر از همه جا شلوغ بود، قفس‌های نگهداری گربه سانان، ببر و شیر بود. همانطور که خانواده‌ها بدون رعایت فاصله اجتماعی در حال بازدید از کل مجموعه باغ وحش ارم بودند از بلندگوی این مجموعه صدایی پخش شد که در ساعتی  به گربه سانان غذا داده می‌شود که می‌توانید برای بازدید در این ساعت پشت قفس‌های شیشه‌ای منتظر بمانید.

در این هنگام کل بازدیدکنندگان باغ وحش ارم برای مشاهده غذا خوردن شیر، ببر در نزدیکی قفس‌ها ایستاده بودند، شیر‌ها به پشت قفس رفته بودند تا در ساعت مقرر برای خوردن غذا به قفس بازگردند.

در چند جای قفس مرغ‌هایی را برای شیر‌ها آوردند، در نهایت ساعت ۱۵ شد و دو شیر آفریقایی باغ وحش ارم برای خوردن غذا به محل مورد نظر آمدند. بازدیدکنندگان بدون رعایت فاصله ایمنی همانطور که در فیلم زیر مشهود است در حال تماشای غذا خوردن شیر‌های آفریقایی و دیگر گربه سانان بودند.

<div id="video-display-embed-code_13330736"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7640530/13330736?width=400&height=300"></script></div>

باغ وحش ارم بعد از چندماه تعطیلی، مشروط بر اینکه تمامی شیوه نامه های بهداشتی در این مجموعه رعایت شود بازگشایی شد، اما بازدیدکنندگان بی توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال تفریح بودند و در این شرایط کرونایی حیوانات متعددی را به فرزندانشان معرفی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: پایش هفتگی مراکز نگهداری حیوانات در تهران

برای پیگیری این موضوع و اینکه آیا باغ وحش ارم قصد دارد طی روز‌های آتی نیز بدون توجه به ویروس کرونا به فعالیت خود ادامه دهد یا برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته است، اما متاسفانه موفق به برقراری ارتباط با مسئولان این مجموعه نشدیم.

به هر حال کادر درمان خسته‌تر از همیشه در حال ارائه خدمت به بیماران کرونایی هستند تا شاهد روزی باشند که دیگر فردی مبتلا به این ویروس نباشد، اما تعداد زیادی از افراد هستند که هنوز متوجه وجود این ویروس در کشور و آسیب‌های فراوان آن نشده اند و به تفریحات خودشان همانگونه که قبل از وجود ویروس کرونا ادامه می‌دادند، ادامه می‌دهند، اما باید همه بدانیم که رهایی از شر این ویروس نیازمند همکاری همه افراد کوچک و بزرگ جامعه است.

بیشتر بخوانید: واکنش سازمان محیط زیست به مرگ شامپانزه باغ وحش ارم

انتهای پیام/

نظر شما