شناسهٔ خبر: 45295492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان حمایت در واکنش به رشد نرخ مرغ:

نمی‌توانیم برای تنظیم بازار معجزه کنیم

روزنامه جوان

طی دو روز گذشته عرضه مرغ به بازار کاهش یافته و قیمت‌ها بار دیگر گران شده است. همزمان با افزایش قیمت‌ها، مرغداران طی بیانیه‌ای خواستار افزایش مجدد قیمت‌های مصوب شده‌اند. این در حالی است که رئیس سازمان حمایت دلیل گرانی قیمت را عملکرد نادرست شرکت پشتیبانی امور دام و جمع‌آوری مرغ از بازار دانست و اعلام کرد نمی‌توانیم برای تنظیم بازار معجزه کنیم.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به دنبال کاهش عرضه مرغ، قیمت‌ها بار دیگر از مرز ۲۲ هزار تومان گذشت. همزمان با گرانی قیمت‌ها، کانون سراسری مرغداران گوشتی با ارسال نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار خواستار اصلاح قیمت مصوب مرغ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید شد.

این دومین بار است که در سال ۹۹، مرغداران افزایش قیمت مصوب مرغ را خواستار شده‌اند و با کاهش عرضه در بازار تلاش می‌کنند که ستاد تنظیم بازار را به افزایش مجدد قیمت‌ها ترغیب کنند.

مرغداران خطاب به رضایی، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند: با عنایت به افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش قیمت ذرت از ۱۵ هزار ریال به ۱۷ هزار ریال، سویا از ۲۷ هزار ریال به ۳۳ هزار ریال، جوجه از ۲۸ هزار ریال به ۴۲ هزار ریال و افزایش هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های تولیدی و اثر مستقیم این تغییرات قیمتی بر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده و گرم، متأسفانه به‌رغم پیگیری‌ها و درخواست‌های متعدد اقدامات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت جهت ارسال آنالیز به ستاد تنظیم بازار و تصویب قیمت جدید مرغ متناسب با افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید صورت نمی‌گیرد.

این رویه و رویکرد اجحاف در حق مرغداران است و زیان‌های مالی فراوانی بر آنان وارد می‌کند، لذا ضمن ارسال مجدد آنالیز قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ استدعا می‌شود به منظور جلوگیری از بروز بحران مجدد در بازار تولید و مصرف و استمرار و پایداری تولید و اشتغال با ایجاد رغبت و انگیزه در بین مرغداران ترتیبی اتخاد نمایید تا به قید فوریت نسبت به طرح و تصویب قیمت جدید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

با توجه به موارد مطروحه و اینکه قیمت مصوب قبلی به دلایل ذکر شده، نمی‌تواند مبنایی برای اجرای سیاست‌های دستوری قیمت قرار گیرد، شایسته است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در صورت واقعی و منطقی شدن قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید از سرکوب قیمت و برخورد با فعالان بخش پرهیز شود.

رئیس سازمان حمایت: ظرف ۲۴ ساعت قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم

همچنین رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از کاهش قیمت مرغ ظرف ۲۴ ساعت آینده خبر داد و درباره دلایل گرانی برخی از کالا‌های اساسی از جمله مرغ در دو روز گذشته گفت: بررسی ما در میدان تره‌بار بهمن روز گذشته نشان داد بخشی از افزایش قیمت مرغ مربوط به بارندگی‌های اخیر و کندی در حمل و نقل و بخش دیگر آن مربوط به ورود شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای جمع‌آوری مرغ از بازار است.

عباس تابش افزود: ما از شرکت پشتیبانی امور دام کشور خواسته‌ایم که جمع‌آوری مرغ از بازار را متوقف کند تا این کالا به قیمت مصوب برگردد. همچنین از شرکت پشتیبانی امور دام کشور خواسته‌ایم که در صورت نیاز ذخایر خود را به بازار عرضه کند تا میزان عرضه به اندازه تقاضا شود.

تابش یکی از برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت برای شب عید را افزایش جوجه‌ریزی تا ۱۳۰ میلیون قطعه برای تأمین گوشت مرغ بازار عنوان کرد و دلیل گرانی تخم‌مرغ را هم متوجه عدم تأمین نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان دانست.

او در ادامه گفت: بازدید از واحد‌های بسته‌بندی نشان می‌دهد عملاً ظرف ۱۰ روز گذشته یک کیلوگرم تخم‌مرغ به واحد‌های بسته‌بندی تحویل داده نشده است.

این کمبود به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شده و از آن‌ها خواسته شده که برای تأمین نیاز ۴۰۰ تن در روز واحد‌های بسته‌بندی ورود کنند.

تابش در پاسخ به این پرسش که چرا در قبال گرانفروشی نظارت‌های جدی و برخورد بازدارنده وجود ندارد، اظهار داشت: تا نظارت چه تعریف شود.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنظیم بازار یک فرآیند است؛ اگر تولیدکنندگان مرغ یا تخم‌مرغ به بازار ندهند ما نمی‌توانیم برای تنظیم بازار معجزه کنیم. اگر تأمین نباشد در حلقه آخر یعنی بازار مصرف مشکل به وجود می‌آید.

نظر شما