شناسهٔ خبر: 45294586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه هیأت وزیران؛

آیین نامه اجرایی نحوه تسویه بدهی‌ها و مطالبات دولت اصلاح شد

هادی رضایی

رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران آیین نامه اجرایی نحوه تسویه بدهی‌ها و مطالبات دولت را اصلاح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه که به ریاست حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، ضمن ابراز تأسف عمیق بخاطر توهین به رئیس جمهور در یک برنامه زنده سیمای جمهوری اسلامی، نسبت به عدم واکنش به هنگام و متناسب مدیریت سازمان صدا و سیما با حجم تخریب و توهین، خواهان تغییر رویه و رویکرد رسانه ملی شد.

اعضای دولت از رسانه ملی انتظار دارند در شرایطی که دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن است، به جای یأس پراکنی، در کنار دولت و نظام بایستد.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی بررسی و تصویب شد.

تعیین جرایم نقض تعهدات ارائه دهندگان خدمات دسترسی ماهواره‌ای

با تصویب هیأت وزیران، نحوه و میزان اعمال جرایم نقض تعهدات دارندگان پروانه ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای تعیین شد.

دولت همچنین در اجرای قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبلغ تسهیم درآمد و درصد خدمات عمومی اجباری مندرج در پروانه ارائه دهندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را تعیین کرد.

بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند با تنظیم الحاقیه پروانه، مبلغ تسهیم درآمد مندرج در پروانه ارائه دهندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات (دارندگان پروانه) را تا سقف چهار درصد مبلغ درآمد سالیانه موضوع پروانه آنها کاهش داده و به همان میزان به عنوان هزینه خدمات عمومی اجباری (USO) منظور کند تا دارندگان پروانه راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و آئین نامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تأمین دسترسی روستاها، مدارس و مراکز آموزشی به شبکه ملی اطلاعات و نیز الزامات دسترسی مقابله با شیوع ویروس کرونا هزینه کنند.

همچنین به موجب مصوبه دولت، دارندگان پروانه ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای موظفند سه درصد از درآمد سالیانه خود را که به تأیید سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران رسیده است، تا پایان شهریور ماه سال بعد به‌عنوان مبلغ تسهیم درآمد سالیانه در هر سال مالی با اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به حساب سازمان نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

همچنین پروانه داران یاد شده موظفند دو درصد از درآمد سالیانه خود را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و آئین نامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی اجباری در ناحیة خدمات تعیین شده راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه هزینه نموده و یک درصد از درآمد سالیانه خود را نیز به عنوان حق سازمان و حداکثر تا پایان شهریورماه سال بعد به حساب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه دیواره سازی در رودخانه کشکان استان لرستان

دولت با اختصاص مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای تکمیل و بازسازی عملیات عمرانی اجرای پروژه دیواره سازی در دو سوی رودخانه کشکان واقع در شهرستان پلدختر استان لرستان که بر اثر سیل در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ دچار خسارت شده بود، موافقت کرد.

هیأت وزیران همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام عملیات مذکور، گزارش عملکرد اعتبار فوق را هر سه ماه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.

اصلاح آئین نامه اجرایی مربوط به نحوه تسویه بدهی‌ها و مطالبات دولت

هیأت وزیران به منظور افزایش ظرفیت استفاده از بند (و) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور جهت تسویه و تهاتر بدهی دولت با اضافه شدن اشخاص حقیقی و نیز جلوگیری از بی انضباطی مالی در سیستم بانکی، آئین نامه اجرایی مربوط به این بند را اصلاح کرد.

به موجب این اصلاحیه، بدهی‌های قطعی دولت، شامل بدهی دستگاه‌های بدهکار به اشخاص متقاضی که به استناد ماده (۱۹) قانون محاسبات عمومی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط ایجاد و با توجه به ماده (۲۰) قانون مذکور تسجیل شده باشد، می‌گردد.

همچنین اقلام بدهی و طلب دولت با اشخاص متقاضی که مربوط به دستگاه اجرایی خاصی نباشد و یا توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اعلام نشده باشد، با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأیید سازمان حسابرسی، بدهی و طلب قطعی دولت تلقی می‌شود. به منظور صدور اسناد تسویه خزانه نوع دوم، مطالبات با منشأ قانونی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، اتحادیه‌ها و آستان های مقدسه از دستگاه‌های بدهکار که به موجب قوانین و مقررات ذی ربط ایجاد شده‌اند، پس از اخذ تأییدیه حسابرسی ویژه توسط دستگاه بدهکار، به عنوان بدهی قطعی دولتی تلقی می‌شود.

مرجع حسابرسی ویژه و تأیید مطالبات سایر اشخاص متقاضی مشمول این آئین نامه به موجب دستورالعمل بند (س) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود.

نظر شما