شناسهٔ خبر: 45293682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در دوازدهمين نشست برخط ارائه تجارب مديران مطرح شد:

تفاهم و تعامل رمز موفقیت یک استاندار

دوازدهمين نشست برخط ارائه تجارب مديران در سال جاری با هدف انتقال دانش و تجربه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و با حضور مهندس قربانعلی سعادت قره باغ استاندار پیشین آذربایجان غربی، قم و لرستان در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی، دوازدهمين نشست برخط ارائه تجارب مديران در سال جاری با هدف انتقال دانش و تجربه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و با حضور مهندس قربانعلی سعادت قره باغ استاندار پیشین آذربایجان غربی، قم و لرستان از ساعت 10 تا 12 روز شنبه چهارم بهمن ماه 1399 در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، دکتر شهناز جهانگیری معاون پژوهشی مرکز ضمن خیرمقدم به باسابقه ترین استاندار ایران گفت: «مرکز آموزش مدیریت دولتی با مستندسازی تجارب مدیران ارشد نظام به ویژه استانداران جمهوری اسلامی ایران توانسته پیشتاز عرصه انتقال تجارب مدیران موفق و مجرب به مدیران جوان و زن باشد که شاهد این مدعا، کتاب «مستندسازی تجارب مدیران زن» است که انتشارات مرکز در سال جاری آن را به چاپ رسانده و برآمده از گفتگو و سخنرانی 24 برنامه با حضور زنان مدیر است.» وی در ادامه «مستندسازی تجارب استانداران» را از اهداف مهم مرکز دانست و درباره چاپ جلد دوم این اثر، نوید نگارش آن را داد.

 

مهندس قربانعلی سعادت قره باغ دربارۀ نحوۀ تصدی استانداری قم گفت: «بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ یعنی بعد از استانداری مستمر آذربایجان غربی، قصدم آن بود که از کار استانداری خداحافظی کنم؛ لیکن با اصرار وزیر کشور وقت و نیز با انجام یک بازدید به دور از هر گونه تشریفات که از مناطق و موقعیت های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قم صورت گرفت، سرانجام با گرفتن استخاره برای پذیرش تصدی استانداری قم، این تصمیم مهم برای من مسجل شد

استاندار اسبق قم با اشاره به فضای سیاسی حاکم بر کشور و شعار دولت اصلاحات در آن زمان که بر توسعه سیاسی شکل گرفته بود، ابراز داشت: «در همان هفته‌های نخست پذیرش تصدی استانداری قم، خبرنگاری از من پرسید: نظر شما در باره توسعه سیاسی قم چیست؟ پاسخ من آن بود که قم از نظر سیاسی توسعه یافته است؛ ولی از نظر عمرانی و اقتصادی توسعه نیافته است و این سخن در جراید منتشر شد و بعدها مردم از این نظر من استقبال کردند؛ اما تحقق این توسعه با مشکلات بسیاری همراه بود، ولی در دیداری که با حضرت آیت الله بهجت(ره) داشتم، ایشان کلامی فرمودند که نه تنها حرف دلم نبود؛ بلکه عزم من جزم شد و با استواری هرچه بیشتر در اجرای برنامه‌های عمرانی و اقتصادی گام بر می‌داشتم؛ آیت الله بهجت (ره) فرمودند که «برای انجام کار باید ابعاد گوناگون آن را بررسی نمایید؛ اگر به جمع بندی رسیدید، انجام دهید و از هیچ کس نترسید. اگر مطالعه کردید و به جمع‌بندی رسیدید که نباید این کار را انجام دهید، از هیچ کس نترسید و آن کار را رها کنید» و این گونه بود که تصمیمات کلان را در استان گرفتیم، همچون انتقال دامداری‌ها و کشتارگاه به صورت یکپارچه به جاده ساوه که همه مقاومت می کردند و هیچ کسی از این طرح حمایت نمی کرد؛ ولی با انجام مطالعات گسترده مصمم بودیم و این کارها صورت پذیرفت

قربانعلی سعادت در ادامه ضمن تأکید بر حق بهره مندی ساکنان قم از آب شیرین جهت مصرف خانگی و بهداشتی افزود: «حرکت مهم دیگری که بر اساس عمران شهری استان قم انجام شد، انتقال آب به قم بود که با نامه نگاری و جلب نظر مسئولان عالی نظام و مراجع محترم تقلید در عرض دو سال و تا پایان سال ۱۳۸۰ پروژه انتقال آب از سرچشمه‌های دز به قم رود آغاز شد و در طول سه دولت (آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی) این پروژه ادامه یافت و در این عرصه امروز پیشرفت های چشمگیری را از جهت آبرسانی شاهد هستیم. البته درباره بهره مندی اهالی قم از آب شیرین اقدام به نصب آب شیرین کن هایی در دو طرف رودخانه قمرود کردیم که خود از اقدامات مهم و حیاتی آن دوره محسوب می شد

استاندار اسبق قم در بخش دیگری از سخنان خود به بیکاری استان قم اشاره کرد و گفت: «اساساً مشکل اصلی و اساسی مناطق خشک نشین ایران همانند استان قم، مشکل بیکاری است. برای حل این مشکل، منطقه ویژه اقتصادی قم (سلفچگان) سرمایه‌گذاری و راه اندازی شد و امروزه شاهد حضور شهرک های گوناگون صنعتی قم هستیم. البته در پایان تصدی من در استان قم ۹۰ کارخانه افتتاح شد

باسابقه ترین استاندار کشور با تأکید بر ارزش و ثبات امنیت در مناطق مرزی و زاگرس نشینان گفت: «اگر با مردم بتوانیم همراه و همدل شویم و در کنارشان باشیم، نه تنها کشور در ابعاد گوناگون پیشرفت می‌کند؛ بلکه ثبات امنیت را خواهیم داشت. استان لرستان از چند بُعد حائز اهمیت است: یکی آن که در مسیر شمال و جنوب کشور قرار دارد. دوم آنکه بهره مندی از موقعیت‌های گردشگری و جاذبه های کوهستانی که مستلزم توسعه و سرمایه‌گذاری گسترده است. سوم وجود مردم صبور و با اصالتی است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی گرچه تخریب و آسیب مادی بسیاری دیدند؛ ولی هیچ گاه از حمایت انقلاب و ارزش های آن دست نکشیدند و این سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود. از این رو، شایسته است توجه بیشتری به لرستان و زاگرس نشینان کرد و اگر دغدغۀ انقلاب و شهدا را داریم می باید شاخص های امنیت، توسعه و رفاه در این مناطق رشد صعودی داشته باشند

مهندس سعادت در ادامه به تجارب استانداری لرستان اشاره کرد و بیان داشت: «مردم لرستان قبل از انقلاب مواضع ضد دولتی داشته اند و طبیعی بود که بعد از انقلاب بایستی کارهایی برای مردم این استان انجام می شد؛ لذا با توجه به آمایش سرزمینی و مطالعات صورت گرفته، مسأله آب در این استان چه در بخش کشاورزی و صنعت و چه در بخش خانگی و بهداشتی از اهم برنامه‌ها بود. از این رو، مطالعات و اقداماتی برای سدسازی در لرستان آغاز شد که در سیل ۱۳۹۸ ضرورت و تداوم این سدسازی ها بویژه در استان لرستان بر همگان آشکار گردید

وی ضمن برشماری برخی اقدامات مهم عمرانی و کشاورزی در استان لرستان افزود: «در حوزه اشتغال و کشاورزی مطالعات خوبی کردیم و طرح پمپاژ آب را داشتیم. همچنین در منطقه پلدختر و کوهدشت که منطقه خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود، کارها و اقداماتی را شروع کردیم؛ از جمله کشت انار و راه‌اندازی کارخانه و صنایع وابسته به آن بود که در اختیار همگان قرار گرفت و سپس سبب رونق اقتصادی در آن مناطق گردید

استاندار اسبق لرستان با اشاره به دلایل توسعه نیافتگی استان های همجوار زاگرس گفت: «زاگرس نشینان همواره با مشکل بیکاری روبرو بوده اند. بنابراین با انجام مطالعاتی و سپس با نامه‌نگاری با سازمان های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه کشور توانستیم بودجه تعدیل برای استان‌های عقب‌مانده از نظر توسعه را بگیریم. استان لرستان نیز شامل این بودجه تعدیل می‌شد؛ اما با این همه میزان توسعه ‌نیافتگی با چنین بودجه هایی جبران نمی ‌شود و می باید بخش خصوصی در کنار حمایت های بخش دولتی همراه و همگام باشد و مشارکت مردمی در طرح های عمرانی و اقتصادی الزامی است

استاندار اسبق آذربایجان غربی در  بخش دیگری از سخنانش به موانع تصمیم‌گیری سریع و به هنگام شورای تأمین اشاره کرد و گفت: «برای حل این موانع باید یکدل و یکپارچه باشیم و با ایجاد تعامل و تفاهم با مراکز قدرت بکوشیم تصمیمات مشورتی و به هنگام که مغایر با چارچوب قانون نیست اتخاذ شود؛ به عنوان مثال در زمان تصدی استانداری بارها شاهد واگرایی هایی بودم که جمع کردن یک مسأله گاهی ماه‌ها زمان می‌برد؛ اما چگونه این مسأله را حل می‌کردم؟ همواره تلاش می‌کردم از طریق تعامل با افراد صاحب نفوذ و با جلب نظر بزرگان، طوایف و جناح ها و گروه ها را به هم نزدیک تر سازیم و اختلافات را به حداقل برسانیم و مسائلی همچون خون بس را در زمانی ۴۰ یا ۵۰ روزه  حل و فصل می‌کردیم

قربانعلی سعادت درباره پیامدهای عدم امنیت در مناطق غربی و مرزی خاطر نشان کرد: «بیشتر استان‌های غربی و مرزی ایران همچون: ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و آذربایجان غربی گاهی به خاطر تحرکات دشمنان ایران و گروهک‌های ضد انقلاب و منافقین و سلطنت‌طلبان در معرض آسیب‌های امنیتی بوده اند که همین آسیب‌های امنیتی در گذر زمان سبب بیکاری شده و یا سبب توسعه نیافتگی یا تداوم کشاورزی سنتی شده است، مثلاً خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه توسعه نیافتگی کشاورزی و روی آوری گسترده مردم به کشاورزی سنتی بوده است. به هر حال، شهدای بسیاری در عرصه امنیت داشته‌ایم که اگر این شهدا نبودند، امروز خبری از توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق غربی کشور نبود؛ البته باید دانست که شاه‌بیت امنیت، مشارکت مردمی است. ایجاد رونق اقتصادی در مرزها از اهم برنامه‌ها بود. از این رو با ایجاد بازارچه های مرزی نه تنها باعث ثبات امنیت می‌شد؛ بلکه مشکل اشتغال مناطق نیز حل و فصل می شد

استاندار اسبق آذربایجان غربی با اشاره به احیای دریاچه ارومیه گفت: «در آن سال ها، مسأله دریاچه ارومیه را سیاسی کرده بودند. گرچه اقداماتی شروع شده بود؛ ولی به دلایل امنیتی، وجود کشاورزی سنتی و کشمکش‌های سیاسی، مسأله دریاچه ارومیه حل و فصل نمی شد که با تدابیر اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید توانستیم برخی موانع را برطرف نماییم و بعد از سال ها با احداث و بهره برداری از کانالی به طول ۲۵ کیلومتر آب زرینه رود را از جنوب به دریاچه سرازیر کنیم و دریاچه دوباره احیا شد

قربانعلی سعادت در سخنان پایانی خودش به نحوه انتصابات خویش پرداخته و گفت: «یکی از مشکلات جدی مدیران اجرایی به ویژه استانداران که با آن روبرو هستند و به سادگی نمی شود از کنار آن گذشت، انتصابات و پست‌های سازمانی هست؛ البته با ایجاد تفاهم و همدلی با مراکز قدرت می ‌توان این مهم را محقق ساخت و باید دانست که استاندار وظیفه‌اش ایجاد کننده و هماهنگی بین نیروهای مختلف در یک استان است. استاندار موفق کسی است که با امام جمعه که نماینده ولی فقیه است و با سایر افراد صاحب نفوذ در استان همواره تفاهم و همدلی داشته باشد. من در این سال ها همواره این گونه عمل کرده‌ام و به همه مدیران جوان و دوستان خود به عنوان یک توصیه و تجربه مدیریتی می گویم و خواهم گفت که تا می توانید در استان ایجاد همدلی و تفاهم نمایید و تعامل سازنده  و پویا داشته باشید و در بخش تجهیز منابع انسانی  می‌توانید از نیروهای بومی و استانی بهره بگیرید؛ اما پذیرش مردمی در کنار تخصص و کار مدیریتی از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است که یک استاندار باید همواره این موارد را در انتصابات خود مدنظر قرار دهد. گرچه کسب نظر اطلاعات، نیروی انتظامی، ائمه جمعه، و همین طور پذیرش مردمی برای انتصابات بسیار مهم هستند. در پایان سخن آن که همواره مخالف انتصابات اتوبوسی بوده‌ام و نگاه و نگرش ویژه ای به پرورش نیروهای بومی و جانشین پروری داشته ام؛ به عنوان نمونه جناب آقای نیکزاد یکی از نیروهای شایسته استان بود که در کنار من بالید و امروزه به عنوان نماینده مجلس شما شاهد عملکرد موفق ایشان هستید

گفتنی است این برنامه از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد که با استقبال و همراهی خوبی مواجه گردید.

پایان پیام/50

نظر شما