شناسهٔ خبر: 45293269 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز پنجم نمایشگاه مجازی کتاب، مشکلات جست‌وجو و رقابت با ناشران

تهران- ایرنا- نمایشگاه مجازی کتاب یک روز تا پایان کار خود دارد و به نظر می‌رسد تا حدی به ثبات رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در روز پنجم نمایشگاه مجازی کتاب تهران روند جست و جو، خرید و ارسال کتاب سامان لازم را گرفته و به طور کلی می توان گفت این تجربه نخست، کاستی های خود را تا حد زیادی نشان داده است.

ناشران و کتابفروشان با نمایشگاه مجازی رقابت می کنند

یکی از مهم ترین رویدادهایی که امروز بیش از روزهای گذشته اهمیت پیدا کرده است، ارایه تخفیف ناشران و کتابفروشان در سایت ها و فضای مجازی است. با این که برخی از این ناشران در نمایشگاه نیز حضور دارند، در کتابفروشی خود تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته اند و برخی کتابفروشان نیز برای جبران ضرری که نمایشگاه مجازی کتاب برایشان داشته، کتاب های خود را با تخفیف های قابل توجه ارائه کرده اند. البته پیش از این نیز برخی ناشران حاضر در نمایشگاه با اعلام انصراف از این برنامه، در صفحات مجازی و سایت خود تخفیف ویژه برای مخاطبان لحاظ کردند.

مشکلات جست و جوی کتاب

یکی از مواردی که توسط مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب اعلام شده است، این بود که از یک دوره چند جلدی از یک کتاب که توسط یک ناشر به چاپ رسیده، تنها یک یا دو جلد آن ارائه شده. برخی ناشران نیز همه آثار خود را در نمایشگاه ارایه نکرده اند و در نهایت مخاطب مجبور خواهد شد به سایت خود آنها برای تهیه کتاب مورد نظرش مراجعه کند.

تبادل دو جانبه صفحه نمایشگاهی اختصاصی نشر ایران و چین رقم خورد

در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در راستای گسترش و معرفی صعنت نشر جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی مبنی بر تبادل صفحه اختصاصی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه بین المللی کتاب پکن مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن، ۱۴۰۰ شرکت کننده بین المللی از ۹۷ کشور حضور دارند که فرصتی بسیار خوبی برای ناشران، نویسندگان وسایر فعالان صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران فراهم آمده است تا آثار خود را به صورت رایگان در قالب رایت کاتالوگ در وب سایت نمایشگاه بین المللی کتاب پکن در معرض نمایش و تبادل رایت علاقمندان به نشر بین الملل قرار می دهد.

طبق این توافق بزودی حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب ایرانی در سامانه جامع نشر خانه کتاب و ادبیات ایران (Books from Iran) در وب سایت تخصصی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن به نمایش گذاشته خواهد شد.

۱۸۷ میلیارد ریال کتاب به فروش رسید

با پایان چهارمین روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ، ۱۸۷ میلیارد و ۴۱میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۱۱ ریال کتاب به فروش رسید. با ورود به پنجمین روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۳۷۱هزار و ۴۸ نسخه کتاب به  مبلغ  ۱۸۷ میلیارد و ۴۱میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۱۱ ریال در سراسر کشور به فروش رسید. تاکنون ۶۶هزار و ۳۵۸ سفارش  در این نمایشگاه ثبت شده است که از این تعداد ۵۱هزار و ۹۰۶ سفارش در انتظار ارسال  و ۱۴هزار و ۴۵۲ سفارش ارسال شده است.
از مجموع کل بسته های ارسال شده، ۵هزار و ۵۶۰بسته از سوی ناشر و ۱۰۵هزار و ۷۴۹ بسته از سوی پست کتاب ارسال شده است.

خریداران موارد مشکوک را به پلیس فتا گزارش کنند

در اطلاعیه ۲۸ خانه کتاب، با اشاره به اهمیت جلوگیری از سواستفاده از سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، آمده است:

خریداران نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها از درگاه سامانه نمایشگاه که کتاب‌ها در آن به نمایش در آمده است خرید کنند. شماره تلفن ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ تنها شماره اختصاصی پشتیبانی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است که در صورت لزوم از طریق آن با خریداران کتاب تماس گرفته می شود و تنها با شماره ۳۰۰۰۴۱۴۱ برای خریداران کتاب پیامک ارسال می شود.

درگاه پرداخت در سامانه نمایشگاه تعریف شده است و به هیچ عنوان در این سامانه پول جابجا نمی‌شود. همچنین در این نمایشگاه هیچ فرایندی خارج از سامانه نمایشگاه رخ نمی‌دهد، بر این اساس خریداران مراقب سواستفاده‌های احتمالی باشند.

به گزارش ایرنا، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین امسال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود تا با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفته شد.

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۱۰۰۰ ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما