شناسهٔ خبر: 45293055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس پلیس فتای اردبیل:

شبکه‌های اجتماعی بیگانگان محل امنی برای فعالیت‌های خانوادگی نیست

اردبیل ـ رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: شبکه های اجتماعی بیگانگان مانند اینستاگرام و واتساپ محل امنی برای فعالیت‌های خانوادگی نبوده و قابل اعتماد نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی قهرمان طالع روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از کاهش ۳۰ درصدی وقوع جرایم سایبری در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر کاهش ۳۰ درصدی وقوع جرم در فضای مجازی در این مدت کشفیات پلیس فتا ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این موفقیت با ارائه آموزش‌های لازم به کاربران، اقدامات پیشگیرانه، کنترل و نظارت‌های اصلاحی با همکاری تمامی دستگاه‌ها و مشارکت مردم با محوریت پلیس فتای استان به دست آمده است.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به اینکه سو استفاده مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی بیشترین جرایم فضای مجازی در این استان است، گفت: برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز ۲۷ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۲۶ درصد، کلاهبرداری ۲۶ درصد و سایر جرایم ۲۱ درصد از مجموع جرایم رخ‌داده در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان را شامل می‌شود.

پیامک‌های اغواگرانه شگرد مجرمان فضای مجازی برای تطمیع کاربران

وی تطمیع و فریب کاربران با ارسال پیامک‌های اغواگرانه و فریبنده را از جمله شگردهای مجرمان فضای مجازی برشمرد و ادامه داد: کاربران فضای مجازی به هیچ نحو به افراد ناشناس و غریبه اعتماد نکنند و از در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی و خصوصی مانند شماره کارت بانکی، شماره حساب، رمز اول و دوم کارت بانکی خود به آنها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: نقطه اشتراک بیش از ۹۵ درصد برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی هدایت کاربران به درگاه‌های بانکی جعلی یعنی همان فیشینگ است که ۲۷ درصد از جرایم سایبری را شامل و مجرمان در این روش از شگردهایی همچون خرید کالاهای خاص، ممنوعه و لوکس، شارژ سیم‌کارت و اینترنت، دانلود اپلیکیشن‌های مختلف و ثبت‌نام در سامانه‌های مختلف دولتی و شرکتی بهره می‌برند.

قهرمان طالع افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه، محدودیت‌های صنفی اعمال‌شده توسط ستاد مبارزه با این بیماری و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات زمان حضور و فعالیت اقشار مختلف جامعه در محیط اینترنت افزایش یافته و در نتیجه توجه بیش از پیش شیادان سایبری به این فضا و انجام کلاهبرداری و فریب کاربران با استفاده از شگردهای جدید نیز افزایش یافته است.

هتک حیثیت و نشر اکاذیب از جرایم پرتکرار فضای مجازی است

وی بیان کرد: از جمله رفتارهای مجرمانه و پرتکرار در فضای مجازی انتشار مطالب دروغ و خلاف واقع، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و آبروی ریزی افراد است و متهمان این‌گونه پرونده‌ها بدون توجه به مجازات قانونی از این فضا برای تسویه‌حساب‌های شخصی و انتشار مطالب خصوصی افراد استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد جرایم و ترفندهایی مانند قمار و شرط‌بندی آنلاین در استان اردبیل توسط پلیس فتا کشف می‌شود، افزود: از همه کاربران فضای مجازی درخواست می‌کنیم که فریب کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و سایت‌هایی که اقدام به تبلیغ قمار و شرط‌بندی می‌کنند را نخورده و زندگی و سرمایه خود را به دست گرداندگان شیاد آنها نسپارند.

وی بیان کرد: پلیس فتا همیشه و به‌صورت متوالی در عرصه مبارزه با قمار و شرط‌بندی در سایت‌ها و کانال‌های مختلف، مقابله با جولان اراذل و اوباش در صفحات شبکه‌های اجتماعی، مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر و همچنین سلاح سرد و گرم فعال بوده و به دنبال مهم‌ترین مأموریت خود که همان ایجاد محیطی امن برای کاربران این فضاست، می‌باشد.

قهرمان طالع با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی بیگانگان مانند اینستاگرام و واتساپ محل امنی برای فعالیت‌های خانوادگی نبوده و قابل اعتماد نیستند از مردم خواست از شبکه‌های داخلی استفاده کنند.

آگاهی و سواد سایبری لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت

به گفته وی، لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی و سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می‌کنند، گفت: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

سرهنگ قهرمان طالع اظهار کرد: شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۶، ۲۱۸۲۵۷۶۸ و ۲۱۸۲۵۷۴۵ از دیگر راه‌های ارتباطی با پلیس فتای استان اردبیل است.

نظر شما