شناسهٔ خبر: 45291771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

اقتصاد باید به دست مردم اداره شود/ نباید اجازه داد دلالان به راحتی کار کنند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به باور امام (ره)، رهبری و انقلاب اقتصاد باید به دست مردم اداره شود که این باور و ارزش‌های ماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد باقر قالیباف روز یکشنبه در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، افزود: باید به تولیدکنندگان، جوانان، علم، اندیشه، خلاقیت و تفکر مردم خودمان ایمان بیاوریم و اعتماد کنیم و فرصت را برای آنها فراهم کنیم. همنیطور که در سال‌های قبل رهبر معظم انقلاب گفتند دشمن ما آمریکاست و راه مبارزه با آمریکا را کار است کار است کار.  

رییس مجلس اظهار کرد: ما از تولید، فعالیت و تلاش حرف می‌زنیم. این افتخار را دارم که به عنوان عضو پارلمان در جمع اتاق بازرگانی هستم بخش خصوصی که در کنار هم نشستیم برای این موضوع صحبت کنیم. این باور امام (ره)، رهبری و انقلاب ما است که اقتصاد باید به دست مردم اداره شود و این باور و ارزش‌های ماست.

قالیباف خاطرنشان کرد: خوشحال هستم بحث‌ها و دغدغه‌هایی که مطرح شد دغدغه‌های تئوریک نبود. موضوعات واقعی، میدانی و ملموسی است که با آنها زندگی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما تنها نباید به مساله بپردازیم. شناخت مساله خیلی مهم و اساس بحث است ولی در آن ماندن و مرتب آن را تکرار کردن یک نوع در جا زدن است. ما در این بحث‌ها روشن کنیم چه باید کرد و حداقل وقت بگذاریم که چه باید کنیم.

قالیباف تصریح کرد: به سمت گروه‌های کاری و بخش‌های کاری کمیسیون‌ها برویم و به آنها توجه کنیم. وقتی نگاه کلی به درهای پشت سر ‌کنیم یک دهه را با اقتصاد دولتی سپری کردیم یک دهه را با اقتصاد تعدیل سپری کردیم با اقتصاد شبه دولتی سپری کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته به نفت است و همه دولت‌های ما نفتی هستند این یک واقعیت است که فصل مشترک همه دولت‌هاست.  من معتقدم که اقتصاد بخش خصوصی در جوار این فرهنگ هم یک اقتصاد نفتی و رانت‌جویی است.

 وی با تاکید بر لزوم ریشه یابی مشکلات کشور بخشی از آن را ناشی از ساختار بودجه عنوان کرد و گفت: امسال در  ساختار بودجه رکورد زدیم فاصله بین افزایش هزینه ۴۶درصد و درآمدها ۱۰ درصد یعنی ۳۶ درصد فاصله هست این ساختار بودجه و کسری تراز عملیاتی بودجه است و اگر بخواهیم پول را در بازار داغ نکنیم این پول باید از مالیات و گمرک تامین شود و یا یک فعالیت افتصادی یا از عوارض گمرکی گرفته شود وقتی هزینه‌ها از محل نفت باشد دردسرهای ما شروع می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه نابسامانی‌ها در حوزه اصلاح ساختار بودجه باید اصلاح شود، گفت: بروکراسی بر دست و پای مردم، تولید و اقتصاد، زنجیر انداخته و باید اصلاح شود و ما باید این کارها را با هم پیش ببریم.

رییس مجلس خطاب به اعضای اتاق بازرگانی گفت: درهای مجلس به روی شما باز است و ما کمیسیون محور حرکت می‌کنیم و پیگیر تحول در چهار حوزه هستیم؛ شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار «مجلس‌یار» در تصمیمات و جلسات ما مشارکت کنید.

وی اظهار کرد: بودجه سال آینده کسری دارد و این کسری باید از محلی تامین شود؛ وقتی کسری بودجه از محل نفت تامین می‌شود، مشکلات شروع می‌شود. علاوه براین ما در حوزه مالیات‌ها دچار مشکلات جدی هستیم. برخی به راحتی فرار مالیاتی دارند در حالی که یک تولیدکننده نمی‌تواند فرار مالیاتی داشته باشد و این ناب‌سامانی‌ها در حوزه ساختار بودجه باید اصلاح شود.

رییس قوه مقننه یادآورشد: در ۵ سال پیش رو در زمینه برنامه‌های توسعه‌ای به گونه‌ای قدم برمی‌داریم که در تنطیم برنامه این برنامه متفاوت از برنامه‌های دیگر باشد.

قالیباف با اشاره به بازدید روز گذشته خود از شرکت‌های خصوصی حوزه نفت بیان کرد: در بخش استانداردسازی ما باید برای تولیدات داخلی و صنعتی به استانداردسازی توجه کنیم، ولی حواسمان باشد کسانی که در جاهایی برای استاندارد سازی قرار می‌گیرند در راستای تضاد منافع یکی را تایید و دیگری را  تکذیب نکنند.

وی با اشاره به دوران مسئولیتش در شهرداری گفت: ما در شهرداری با دو تحریم مواجه بودیم یکی تحریم خارجی و دیگری تحریم دولت وقت؛ این در حالی بود که باید کار را به پیش می‌بردیم، لذا با نگاهی به این تجربه و در زمانی که همه اقتصاد ما نفت آلودگی یافته و تمام دولت‌ها نیز رانت‌جو شده‌اند باید کار را از جایی شروع و اصلاح کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سلایق سیاسی متفاوت وجود دارد اما اقتصاد منطق خود را دارد، عزت کشور، منافع ملی و حل مشکلات مردم ذائقه سیاسی نمی‌شناسد و هر فرد با انصاف و باغیرت دلش به خاطر مردم می‌سوزد و شب خوابش نمی‌برد.

قالیباف خاطر نشان کرد: رانت به یک فرهنگ بر همه بخش‌های اقتصادی تبدیل شده است، اقتصاد در بخش‌های مختلف تنظیم‌گری مثل صنعت خودرو دچار اشکال جدی است و راهکار آن تنظیم برنامه عملیاتی از طرف فعالان اتاق بازرگانی است.

وی با یادآوری دیدار اخیرش با رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش از این از آقای شافعی خواستیم مشخص کند که در حوزه واردات و صادرات چه تعداد شرکت و فعالان دارای گارانتی اتاق هستند تا بتوان برای این دسته از فعالان که مورد اطمینان هستند، یک «خط سبز»، ایجاد کرد و غل و زنجیر را از پای آنها باز کرد. متأسفانه افرادی با داشتن کارت بازرگانی ۱۸۰ میلیون دلار صادرات انجام دادند اما هیچ مالیاتی پرداخت نکردند که باید با آنها برخورد شود. نباید اجازه داد که دلالان به راحتی کار کنند و تولیدکنندگان امکان فعالیت نداشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌ها سخت است و حتماً از تحریم استقبال نمی‌کنیم، گفت: ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم اما منطق ما رفع تحریم نباید باشد، این کشور نشان داد که می‌تواند با کمک بخش خصوصی ارز مورد نیاز را تأمین کند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاید در شریط فعلی بخواهند برچسب‌هایی به بخش خصوصی بچسبانند اما فساد امروز در کشور ناشی از رفتار بخش خصوصی نیست بلکه ناشی از بخشنامه‌های غیرمنطقی و تصمیمات همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی است و این رانت و فسادها از تبعیض و تصمیمات کلیدی متمرکز و تمرکزگرایی نشأت می‌گیرد که ما باید در مجلس به آنها توجه کنیم.

رییس قوه مقننه یادآور شد: ما می‌توانیم تعرفه‌های بالا بگذاریم اما باید مسیر کاهندگی را در نظر بگیریم زیرا تعرفه رانت ایجاد می‌کند و مانع رشد تولید می‌شود یا موجب تبدیل تولید به رانت می‌شود لذا هر کجا در تنظیم‌گری بخواهیم محدودیت بگذاریم باید به سمت کاهندگی حرکت کنیم و حتماً باید مشروط و زمان‌دار باشد زیرا تعیین محدودیت‌های دائمی رانت ایجاد می‌کند. چون سیستم دولتی ما به خاطر نفت بزرگ و رانتی شده، بخش خصوصی ما هم با تصمیمات بخشنامه‌ای تبدیل به همین وضع خواهد شد.

وی تأکید کرد: بن‌بستی روبه‌روی ما نیست، ما باید با رفتارهای معقول و برآمده از خرد در مجلس تصمیم بگیریم، ما نیازمند اعتمادسازی هستیم، اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای است. اقتصاد بیش از هر چیز به اعتماد و آرامش در جامعه نیاز دارد و ثبات در اقتصاد و سپس رشد اقتصادی و آسایش جامعه به همین موضوع برمی‌گردد که در یک قدمی ما است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مصمم هستیم در بودجه ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه بر مبنای همین مسیر گام برداریم و منتظریم که از نظرات اتاق بازرگانی به صورت همواره و در کنار هم استفاده کنیم زیرا شما می‌توانید اقتصاد را مردمی کرده و اقتصاد مقاومتی را دنبال کنید.

حجم ویدیو: 1.87M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50
دانلود ویدیو

نظر شما