شناسهٔ خبر: 45291242 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

محبوبترین موضوعات تلگرام بین کاربران ایرانی کدامند؟

آخرین آمارها حاکی از این است که کانال‌های تلگرامی پرجمعیت فارسی در زمینه محتوای سرگرمی و اطلاعات عمومی، خبری و ورزشی فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: آمار شرکت «دیتاک» که در زمینه دیتا ماینینگ کار می‌کند از پرجمعیت‌ترین کانال‌های تلگرامی و پربازدیدترین پست‌های تلگرامی از ابتدای سال ۹۹ تا پایان دی ماه  نشان می‌دهد که کاربران ایرانی با وجود فیلترینگ تلگرام همچنان در این بستر فعالیت ویژه‌ای دارند.  

بر اساس گزارش دیتاک؛  کانال‌های تلگرامی پرجمعیت فارسی در زمینه محتوای سرگرمی و اطلاعات عمومی، خبری و ورزشی فعالیت دارند.
مواردی چون پزشکی و سلامت، آهنگ، اقتصادی، فیلم و سریال، تبلیغات انبوه تلگرامی، آموزشی، سایت‌های شرط بندی، بورسی، فروشگاهی، فال، گردشگری، زیبایی و کسب و کار نیز موضوعات مورد علاقه و پرحمعیتی هستند که مردم ایران به آن رغبت نشان می‌دهند.

عدم اقبال کانال‌های فروشگاهی در تلگرام نیز دلیل مهمی برای سبقت اینستاگرام از این بستر است و اینستاگرام بیشتر و بیشتر به یک شبکه اجتماعی فروشگاهی تبدیل می‌شود.  
از طرفی نکته قابل توجه و تامل و صدالبته نگران کننده این وسط؛ نفوذ بیش از حد کانال‌ سایت‌های شرط بندی به بستر تلگرام و همچنین کانال‌های آهنگ و فیلم و سریال که محتوای صوتی و تصویری بدون کپی رایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند است.  

آمار دیگری که استخراج شده مربوط به پست‌های با بازدید بیش از ۲۰۰ هزار در محیط تلگرام فارسی است. در این بستر نیز بازهم پست‌های سرگرمی و اطلاعات عمومی با آماری نزدیک به ۲۲ درصد بیشترین مخاطب را بین کاربران ایرانی به خود اختصاص داده‌اند.  پست‌های خبری با ۱۲.۵ درصد بعد از آن قرار دارند و نکته جالب توجه در رتبه سوم است که به پست‌های مربوط به «برندهای ایرانی» با ۱۲.۵ درصد تعلق دارد. این موضوع نشان از قدرت تبلیغات کالای ایرانی و شرکت‌های استارتاپی در این پلتفرم اجتماعی است.

تفاوت بین جمعیت فعال در کانال‌های پربازدید و پست‌های پربازدید در برخی موارد کاملا مشهوداست. به عنوان مثال با اینکه کانال‌های ورزشی در رتبه سوم قرار دارند اما به نظر می‌رسد پست‌های این حوزه چندان با اقبال کاربران مواجه نیست. از آنسو موضوعاتی مانند کانال‌های خبری و پست‌های خبری، هر دو به یک اندازه در بین کاربران ایرانی طرفدار دارند.

نظر شما