شناسهٔ خبر: 45290961 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فناوری و نوآوری | لینک خبر

تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری روزنامه جام جم امضا شد؛ کرمی: رسانه‌ها باید از فناوری و نوآوری‌های روز بهره‌مند شوند

صاحب‌خبر -

تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم امضا شد تا فضایی برای هم‌افزایی رسانه، فناوری و نوآوری ایجاد شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرکز نوآوری موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم با هدف توسعه فعالیت استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق رسانه‌ای و تسهیلات و حمایت‌های تبلیغی و ترویجی نشان ایرانی ایران‌ساخت به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمدعلی قندهاری مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم رسید‌.

این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگ سازی در راستای نوآوری و شتاب‌دهی حوزه رسانه با ماموریت توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال این حوزه به امضا رسید. همچنین در برنامه مشترک دیگری تحت عنوان نشان ایرانی ایران‌ساخت با هدف معرفی و تبلیغ رایگان شرکت های دانش بنیان و خلاق توسط موسسعه جام جم و زیرمجموعه های آن امروز اجرایی شد.

کرمی در این مراسم، گفت: سال ۹۵ بود که مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخلی را به یک گفتمان و وظیفه همگانی بدل کردند. ما هم در معاونت علمی و فناوری در راستای انجام این وظیفه اقدام به طراحی و برگزاری «جشنواره دو سالانه ملی فرهنگی هنری ایران‌ساخت» کردیم.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این جشنواره و نمایشگاه تاکنون تحت عنوان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت در ۸ دوره برگزار شده است که در دور اول آن 1۰۰ شرکت حضور داشتند اما در سال جاری 350 شرکت و 10 هزار محصول در آن حضور دارند.

به گفته کرمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه تلاش می‌کند با «پشتیبانی از شرکت‌ها» در کنار «تحریک تقاضا و بازارسازی به ساخت تجهیزات و ارتقای محصولات و خدمات ارائه شده»، «خرید این تجهیزات و محصولات» برای مراکز علمی و پژوهشی کشور، حمایت از تولیدات ایران ساخت را محقق کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: با برگزاری ۸ دوره این نمایشگاه، ۱۰ هزار محصول و تجهیزات با فناوری بالای ایران‌ساخت به نمایش درآمد و به دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و آموزشی با سوبسید و یارانه فروخته شد‌.

کرمی همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار حمایت از تولید این محصولات با ایجاد کریدور صادرات و توسعه فناوری، تسخیر بازار جهانی این محصولات را نیز هدف گرفته است. در حال حاضر ۱۵ کریدور با حمایت معاونت علمی و فناوری در کشورهایی چون کره، چین، اسپانیا، سوریه، آفریقا و آمریکای جنوبی ایجاد شده است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به رونمایی از طرح نشان ایرانی ایران ساخت موسسه جام‌جم، گفت: این کار، فکری بکر برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور است که در کشور فعالیت می‌کنند و برای تبلیغ کار، محصول و خدمت خود به حمایت نیاز دارند که با کمک موسسعه جام جم و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

استفاده از فناوری‌ها و نوآوری برای رسانه‌های کشور ضروری است

کرمی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در قالب برنامه حمایت از زیست بوم صنایع نرم و خلاق از فعالیت‌های نوآورانه حوزه‌هایی چون صنایع دستی، مد و لباس، اسباب بازی و گیم، سینما، طراحی و دکوراسیون، گردشگری، میراث فرهنگی، انیمیشن، آموزش و رسانه‌های دیداری و شنیداری حمایت می‌کند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: باید رسانه‌های ما به سمت ایجاد مراکز و شتاب دهنده های نوآوری حرکت کنند. اگر رسانه‌ای از نوآوری و فناوری های روز برای توسعه خود استفاده نکند، شکست خواهند خورد. همه بنگاه‌های رسانه‌ای دنیا نیز از این نوآوری‌ها بهره می‌برند.

کرمی با اشاره به وجود نیروی انسانی خوب و متخصص در دانشگاه‌ها و بنگاه های فعال حوزه رسانه در کشور، گفت: این نیروها نیازمند دریافت مشاوره و حمایت هستند و این کار در مراکز نوآوری و شتاب دهنده های تخصصی امکانپذیر است. اینکه موسسات رسانه‌ای ضرورت ایجاد این مراکز را درک و به راه‌اندازی آن اقدام کنند.

 

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که از دل مراکز نوآوری رسانه‌های فعال کشور بیرون بیایند حمایت می‌کند.

کرمی ادامه داد: امیدوارم «نشان ایرانی ایران ساخت» بر روی شرکت‌های فعال و خلاق کشور بدرخشد. امروز در کشور 5 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان، یک هزار و 400 شرکت خلاق فعال هستند که حدود 100 میلیارد تومان گردش مالی داشته و 300 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند. باید از این توانمندی فناورانه و نوآورانه در کشور بهره ببریم.

 

فعالیت اقتصادی شرکت‌های ایرانی را تبلیغ رایگان می‌کنیم

محمدعلی قندهاری مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم نیز در این مراسم، گفت: طرح نشان ایرانی 1 که سال گذشته کار خود را شروع کرد در تلاش بود تا کمک حال شرکت‌ها و فناورانی باشد که در شرایط سخت اقتصادی فعالیت می‌کنند و مجال تبلیغ و توسعه کار خود را ندارند.

وی افزود: مجموعه جام جم با عنایت به دستور مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید ملی و کالا و خدمات ایران ساخت اقدام به اجرای طرح نشان ایرانی 1 کرد تا حمایتی باشد از شرکت‌های خصوصی فعال کشور. نشان ایرانی 2 نیز که امروز شاهد رونمایی آن هستیم در ادامه همان طرح و با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌، خلاق و مخترعانی فعالیت می کند که برای ادامه فعالیت خود به تبلیغات نیاز دارند. با این کار گامی در حد بضاعت خود در حوزه حمایت از تولیدات ایرانی برداشتیم.

قندهاری ادامه داد: این کار از جایی به ما ابلاغ نشد بلکه خودمان بر حسب وظیفه ذاتیمان به این حوزه ورود کردیم تا بتوانیم فضایی مناسب برای حمایت از مجموعه‌های فناور و فعال کشور ایجاد کنیم. در طرح نشان ایرانی 2 نیز حمایت از شرکت‌های فعال رسانه‌ای را هدف گرفتیم تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجالی برای توسعه فعالیت رسانه ها در کشور فراهم کنیم.

مدیر عامل موسسه جام جم همچنین، گفت: امروز به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری رسانه جام جم را عملیاتی می کنیم و تلاش داریم از استارتاپ های این حوزه از این طریق حمایت و بهره برداری کنیم.

 

دانش‌بنیان‌ها و خلاقان را حمایت می‌کنیم

همچنین در این مراسم محسن طارمیان مدیر طرح نشان ایرانی روزنامه جام‌جم با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح نشان ایرانی در این موسسه، گفت: هر بنگاه اقتصادی برای فعالیت و حیات نیاز به تبلیغ دارد. برای یک کار اقتصادی هزینه‌ای که بابت تبلیغ داده می‌شود در رده سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد به این دلیل که از آن محل، میزان فروش و سود افزایش می‌یابد. بازاریابی و تبلیغات حرف اول را برای فروش محصولات می‌زند

وی افزود:  باید توجه داشت در شرایط رکود اقتصادی و  وضعیت بنگاه‌های تولیدی هزینه تبلیغات دیگر یک اولویت نیست. این موضوع در دیدار فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب مطرح شد. از این رو موسسه فرهنگی و مطبوعاتی جام‌جم به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دست به ایده‌ای زد تا بتواند به جای شعار درباره رونق تولید، وارد میدان عمل شود.

مدیر طرح نشان ایرانی روزنامه جام‌جم ادامه داد: در طرح نشان ایرانی 1 که سال گذشته آغاز شد حدود 200 شرکت از تبلیغات رایگان ما استفاده کردند. نشان ایرانی 2 را نیز امروز رونمایی می‌کنیم تا طیف وسیع‌تری از استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، فناور و مخترعان از مزایای آن برای توسعه فعالیت‌های خود بهره ببرند.


راه اندازی شتابدهنده‌های تخصصی

ستاد فرهنگ سارزی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این تفاهم نامه متعهد شده است تا شتاب دهنده های تخصصی این حوزه را برای توسعه همکاری‌های رسانه‌ای در راستای نوآوری و شتاب‌دهی حوزه رسانه با ماموریت توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال فراهم کند.

این تفاهم نامه در تلاش است تا به عنوان شرکتی خلاق و مبادی شرکت های خلاق و کارگزار ارائه خدمات به شرکت های احراز صلاحیت شده فعالیت کند.  همکاری در درج فراخوان شرکت های خلاق و دانش بنیان برای برنامه نشان ایرانی هم یکی از مفاد این تفاهم نامه است

 

نظر شما